DRIVR

Future Classic: FIAT Coupé (incl. Top Gear-video)

Een echte klassieker kost centen, centen die velen onder ons niet hebben. Je kan blijven wachten op dat éne gelukslootje, of je groottante wat vaker bezoeken en hopen dat ze haar fortuin asap aan haar oogappel toewijst. Maar waarom wachten als je voor veel minder een volkse klassieker in wording kan hebben? En hoewel zoiets een immer riskante bewering blijft, durf ik te stellen dat de FIAT Coupé een potentiële kandidaat is.

fiat-coupe-1

Ik herinner mij de eerste beelden van deze karakterkop nog, en vond hem toen maar niks; vreemde koplampen, dito plooi boven de wielen en een raar achterwerk. Toch heb ik een excuus voor deze vergissing, want met veertien lentes was ik in 1993 duidelijk niet klaar voor gedurfd design. Ook had ik geen flauw benul van de technische adelbrieven die deze Italiaan kon voorleggen, laat staan dat er een hart van een legendarische Lancia met flink wat pedigree in klopte.

FIAT lanceerde de Coupé in 1993 op de Heizel in Brussel – een al even onconventionele zet als het model zelf. De eerste schetsen dateerden al van 1990 en waren van de hand van ene Chris Bangle, toen werkzaam bij het Centro Stile van FIAT. Designchef Leonardo Fioravanti was danig onder de indruk van het werk van het jonge creatieve brein en gaf de schetsen als vertrekbasis door aan Pininfarina. Een jaar later kon het prestigieuze bureau de FIAT-top overtuigen met een typisch klassiek ontwerp dat de scherpe kantjes van Bangle duidelijk was kwijtgespeeld. Gelukkig hield men net op dat moment een stoelendans op het Schoon Verdiep bij FIAT, en toonde kersverse grote baas Paola Cantarella meer lef; hij wilde het merk immers terug op de kaart zetten met innovatieve en gedurfde creaties. In het Centro Stile moet men een en ander zien aankomen hebben, want Bangle had intussen stiekem doorgewerkt aan de Coupé en klopte zo het grote Pininfarina net voor de meet.

fiat-coupe-achter-2Door te vertrekken van het chassis van de Tipo, moesten er creatieve oplossingen bedacht worden. Zo lag de positie van de koplampen min of meer vast, maar Bangle wilde een neus die veel lager dook. Er zat dus niets anders op dan de lampen in de motorkap te bevestigen; geen goedkope keuze, maar FIAT achtte het de mooiste oplossing.  De kont die ik vroeger vreemd vond, blijkt jaren later geniaal eenvoudig te zijn, met simpele ronde lampjes uit de groothandel. De deurgrepen zitten discreet verstopt in de B-stijlen (nietwaar, Alfa 156?) terwijl andere details dan weer de aandacht trekken, zoals de aluminium tankdop.

Bangle wist dus blijkbaar al in zijn jonge jaren de opinies te verdelen, want je was ofwel voor ofwel tegen. Feit is dat het ontwerp met de jaren beter geworden is en niets van zijn sterkte heeft verloren. Hoewel ik geen fan ben van alles wat Bangle in Beieren heeft neergepend, moet je toch toegeven dat veel van zijn ontwerpen met de jaren gegroeid zijn en op zijn minst anderen hebben beïnvloed. De hooggeplaatste kikkerogen van de FIAT Coupé werden jaren later gemeengoed, de flame surfaces uit zijn BMW-periode zie je nu overal – net als de veelbesproken i-drive knop. De Amerikaan mocht Pininfarina dan al hebben afgetroefd met de buitenkant, het interieurontwerp van het Italiaanse stijlicoon kon FIAT echter wel bekoren, wat meteen het naamplaatje boven de middenconsole verklaart. Bovendien werd de Coupé bij Pininfarina (voor een groot stuk met de hand) geassembleerd.fiat-coupe-interieur-1Het designvakje is dus afgevinkt, met de namen van een invloedrijke rebel en een edel Italiaans huis. En hoewel dat in veel gevallen al genoeg is om een klassieker te definiëren, kan de FIAT Coupé ook onderhuids een respectabele stamboom voorleggen. Bij de lancering kon je namelijk kiezen voor een 2.0 viercilinder turbo met zestien kleppen. Bij menig DRIVR zal die een belletje doen rinkelen: inderdaad, de legendarische Lancia Delta Integrale. Met 190pk en 290Nm spurtte de Coupé in dik zeven tellen naar honderd, maar vooral de heftige turboschop onder de kont imponeerde. Al dat geweld moest ditmaal wel enkel via de voorwielen geleid worden, want de dure vierwielaandrijving werd niet overgeërfd.

Toch had de Coupé een goede reputatie op het vlak van wegligging met voldoende tractie door de zelfsper voor de Turbo en een gezond, evenwichtig chassis. In 1995 werd de viercilinder uit de Delta uitgezwaaid en geruild voor een vijfcilinder met twintig kleppen. Atmosferisch leverde de vijfpitter 147pk, maar vooral de Turbo maakte indruk: 220 paarden, 310Nm, honderd in 6,5s en een top van 250km/u! Door de extra cilinder werd de bloedband met het rally icoon dan wel doorgeknipt, maar je kreeg er een heerlijke roffel voor in de plaats. Of zou FIAT een knipoog hebben willen geven naar die andere rallylegende met vier ringen?

fiat-coupe-tek

In september 2000 stopte men de productie na 72.762 exemplaren. Tot op vandaag heeft FIAT geen waardige opvolger klaar en die zit er ook niet direct aan te komen. Nochtans zouden er heel wat DRIVRs in de rij staan voor een door Abarth gekruide versie… Ondertussen kan je dus terecht bij het origineel uit 1993, dat volgens mij zowel onderhuids als op vlak van design alles heeft om een volkse klassieker te worden.

Share Button

6 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Dat de FIAT Coupé een Future Classic is, daar ben ik het mee eens.

    Maar of dat evenwel betekent dat die sexyer is dan de Alfa GTV 916 uit dezelfde periode…?

    • Benny Herdewyn says:

      De Alfa ligt misschien iets meer voor de hand, maar blijft zeker met de symfonische V6 een prachtige Italiaan.

  2. De Coupé Fiat is iets extremer in z’n vormgeving. De Alfa ligt wat makkelijker op ‘t netvlies. En doorgaans hou ik wel van underdogs, dus zou de Fiat (dan wel met vijfcilinder turbomotor) een logische keuze zijn.

    Waarschijnlijk zou het bij een eventuele keuze een kwestie van hoofdruimte en portemonnee worden…

  3. JoepeN says:

    Dit blijft voor mij een van de mooiste auto’s ooit. Zo’n vijfcilinder turbo moet er eigenlijk ooit komen.

  4. Ken Divjak says:

    Het Duitse TV-magazine GRIP heeft zijn tweedehandsexpert (of beter: -typetje) net vorige week op pad gestuurd voor zo’n 20v Turbo:

Leave a Reply