DRIVR

Kort Getest: Audi A1 1.2 TFSI

EDIT: Foto’s van een basis 1.2 Attraction blijken onvindbaar, dus deze zijn bij benadering:

SPECIFICATIE

Hier is hij dan: Audi’s Next Big Thing met zowaar World’s Smallest Engine. Achter de vier premiumringen schuilt namelijk geen 1.6 TDI (zuinig maar pokkesaai), geen 1.4 TFSI (voorlopig de snelste met 122pk), maar wel een petieterige twaalfhonderd die dankzij drukvoeding 86 pk produceert en voor 15.950 euro het gamma onderaan afsluit.

kortgetestaudia1a

RIJGEDRAG

In één woord: verrassend. 86pk is geen overdaad, maar in de praktijk maken 160Nm tussen 1.500 en 3.500t/m bij 1040kg drooggewicht veel goed. In die mate zelfs dat de 1.2 nooit amechtig aanvoelt en dankzij een goede gasrespons perfect met het leasingverkeer meekan. Sterker nog: de fijne pedaalafstelling (op een te ver naar het midden gemonteerd koppelingspedaal na), puike vijfbak en relatief scherp stuur geven deze instapper meer karakter dan we ooit in een A3 gevonden hebben. Ook de demping houdt een gezond midden tussen comfort en sportiviteit, al zou dat minder het geval zijn bij de optionele velgen in maatjes 16,17 en 18. Niet doen dus, en gewoon bij de standaard vijftieners blijven. Wel vreemd is dat de 1.2 ondanks zijn modeste vermogen wat koppelstuur vertoont op slechtere wegen, en eigenlijk als een diesel gereden wil worden. Of die afstelling het verbruik ten goede komt (Audi belooft een normverbruik van 5,1l/100km) hebben we tijdens deze korte kennismaking niet kunnen nagaan, te meer daar er op de (basis) Attraction niet eens een echte boordcomputer zit…

kortgetestaudia1b

VERLEIDINGSKRACHT

Like it or not, Audi slaagt erin om een druk bevochten segment te verrassen met een bouwkwaliteit waar zelfs MINI voor moet passen. Dat daar een stevig prijskaartje aan vast hangt, zijn we ondertussen gewoon van Ingolstadt. Maar in het geval van deze onverwacht aangename 1.2 valt dat nog net te verantwoorden, op voorwaarde dat je de optielijst links laat liggen. Vergeet alleen niet dat naast MINI ook Ford, Renault & Suzuki scherpere én snellere alternatieven aanbieden voor gelijkaardige centen.

kortgetestaudia1c

AUDI A1 1.2 TFSI

Plus Min
+ Meest homogene A1? – MINI stuurt nog altijd scherper

Weggecijferd

Motor 1.2 4-in-lijn turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 86 pk
Koppel 160 Nm
Gewicht 1040 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 12,1 s
Topsnelheid 179 km/h
Gem. testverbruik (niet gemeten)
Prijs testwagen 15.950€
Fiscale PK 7
Verdict 7 op 10
Share Button

4 Responses

  1. STxN says:

    dit blijft voor mij een schoolvoorbeeld van “eerst zien, dan geloven”
    maar op het eerste zicht, ziet alles er al vrij goed uit :-/

  2. Tim says:

    “…geven deze instapper meer karakter dan we ooit in een A3 gevonden hebben.” Wel duidelijk dat jullie fans van kleine, eigenwijze wagens à la Mini zijn.

    • Ken Divjak says:

      Tja – die uitspraak heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat alle A1’s de basisafstelling van de Polo GTI hebben – dus 15mm lager dan ‘gewone’ Polo’s die natuurlijk veel gemeen hebben met deze stadsrakker.

      De A3 van zijn kant heeft ons nooit zoveel kunnen bekoren als pakweg de BMW 1-Reeks die opmerkelijk scherper én gevoelsmatiger reageert op stuur-inputs.

      Dat de A1 meer in die (positieve) richting gaat, is dus inderdaad een aangename verrassing!

  3. Joris says:

    Heb onlangs met de A1 TDI instapper gereden en met de mini cooper d. Qua chassis liggen die mijlenver uit elkaar. Als je van rijden houdt, de mini is de enige keus.

    De audi is voor mij een stadsauto die het liefst rechtdoor gaat. Als de weg wat slecht ligt in een bocht deint hij dat het geen naam heeft.( noch comfort noch goed gedempt vind ik) Als je midden in een bocht onverwacht moet remmen ben je blij dat het ding vol elektronika zit..confidence inspiring? not really. Denk 1 gen A klasse van dat andere duitse merk. Probeer maar eens bij een goede 120 op de autoweg effe goed te remmen en dan ook van rijvak te veranderen. Een goed chassis (lees mini) vangt dat soort onverwachtheden probleemloos op; een A1 daarentegen spaart je wel een koffie uit.

    De mini nodigt je altijd uit om er een lap op te geven en de grijnsfactor is veel hoger. En qua afwerking en interieur is hij mooier maar das een smaakzaak natuurlijk.

Leave a Reply