DRIVR

F1 Review: Yeongam, Zuid-Korea (Race 17 – 2010)

Toen het F1-circus midden deze week neerstreek in Yeongam, legden bouwvakkers er nog de laatste stenen op hun plaats. Pas twee weken geleden werd het circuit zelf gefinaliseerd, terwijl de werken daarrond wellicht nog enkele jaren zullen doorgaan – men wil er een heuse stad mét jachthaven rond bouwen. Een grote duik in het onbekende dus voor alle F1-teams; en dat viel dit weekend bijna letterlijk op te vatten.

korea-race1

Verser asfalt dan dit heeft een F1-wagen nooit gezien. De enige actie op het gloednieuwe Korean International Circuit voor de race van vanmiddag bestond uit een Hyundai-single make series, die vanwege de onaflatende regen zowat volledig achter de safety car afgewerkt werd. En daar leek het bij de start van de Grand Prix ook even op uit te gaan draaien. Met tien minuten vertraging trok de inmiddels bekende Mercedes SLS de wedstrijd op gang. Na amper vier rondjes aan slakkentempo op een kletsnatte – maar vooral niet-ingereden en dus sowieso al glibberige – omloop werd de rode vlag getoond. De wedstrijdleiding besliste, op aanraden van de piloten, om de race voor onbepaalde duur op te schorten.

korea-race4_1000

De eerste Zuid-Koreaanse GP leek zelfs even helemaal afgelopen voor hij begonnen was, toen de piloten uit hun wagens kropen terwijl de regen onverminderd uit de hemel bleef vallen. Pas een uur later werd een tweede poging ondernomen, opnieuw achter de safety car en mét verplichte regenbanden voor het hele veld – alsof iemand daar nog aan zou twijfelen. Tien rondjes gingen voorbij, en net als wij werd Lewis Hamilton – die vanop P4 een achterstand goed te maken had – steeds ongeduldiger. “Almost ready for intermediates now, guys”, klonk het lichtjes overdreven over de teamradio.

korea-race3

In ronde 18 mocht er dan eindelijk geracet worden. Michael Schumacher, duidelijk in zijn element in deze omstandigheden, remde meteen Kubica uit in de eerste bocht om de achtste plek in te pikken, terwijl teammaat Rosberg zijn Mercedes voorbij Hamilton naar P4 stuurde. Zijn vreugde was echter van korte duur, want de volgende ronde nam een spinnende Webber de jonge Duitser mee op zijn weg richting vangrail. Einde van de wedstrijd voor beiden, en vooral een serieuze streep door de rekening van WK-leider Webber, die machteloos moest toekijken hoe rivalen Vettel en Alonso – nu op 1 en 2 – hem op een achterstand konden zetten in de WK-stand.

korea-race6_1000

Webbers uitstapje leverde de rest van het veld opnieuw vijf rondjes safety car op, waarna Michael Schumacher een met zijn McLaren worstelende Button verschalkte: P5 voor de oude rot. Button gokte dan maar op een vroege stop voor intermediates, maar kwam daardoor in druk verkeer terecht en was er helemaal aan voor de moeite toen de rest van het veld tijdens een vierde SC-procedure kon pitten nadat Buemi zichzelf en Glock uit de wedstrijd gekatapulteerd had. Na de stops reed de regerende wereldkampioen rond op een beschamende vijftiende plek…

korea-race5_1000

Voorin was Hamilton ondertussen voorbij Alonso gegaan, die tijd verloor in de pits wanneer een wielmoer plots de wijde wereld in trok. Een situatie die bij de herstart in ronde 35 meteen weer werd rechtgezet door de Spanjaard, toen Hamilton zich verremde in bocht 1 en de uitloopstrook moest opzoeken. Alonso was nu ontketend en begon leider Vettel onder druk te zetten, tot die in de 46ste ronde zijn motor opblies. Nul punten voor Red Bull, dat nochtans de volledige eerste rij op de starting grid bezette…

korea-race7_1000

De laatste vijf ronden van de race waren er eigenlijk te veel aan. Vele piloten kampten met gripproblemen op hun versleten intermediates, wat samen met de intussen bijna complete duisternis nog aanleiding gaf voor enkele hete momenten. Sutil miskeek zich voor de zoveelste keer op een inhaalmanoeuvre, wat hem een boete van 10.000 dollar en – net als Buemi – een straf van vijf gridplaatsen opleverde voor de volgende race. En terwijl Button zijn baaldag besloot met een mooie spin, moest Hamilton twee seconden per ronde lossen op Alonso, die in de bizarste Grote Prijs van het seizoen zijn vijfde overwinning pakt. Hij staat nu helemaal alleen aan de top van de tabellen, met Webber, Hamilton en Vettel kort op de hielen.

korea-race8_1000

TOP:
+ Ferrari staat waar het moet staan in deze fase: met beide piloten op het podium
+ Vettel domineerde het hele weekend tot zijn ongelukkige motorpech
+ Schumacher (P4) reed zijn beste race van het seizoen

FLOP:
Webber vergooide met een driver error zijn race en misschien wel zijn wereldtitel
Button kende een off day en werd 12de van de 15 finishers
Sutil toonde zich agressief, maar vooral onbesuisd en werd terecht bestraft

RESULTAAT RACE 17:

Pos No Driver Team Laps Time/Retired Grid Pts
1 8 Fernando Alonso Ferrari 55 2:48:20.810 3 25
2 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 55 +14.9 secs 4 18
3 7 Felipe Massa Ferrari 55 +30.8 secs 6 15
4 3 Michael Schumacher Mercedes GP 55 +39.6 secs 9 12
5 11 Robert Kubica Renault 55 +47.7 secs 8 10
6 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 55 +53.5 secs 17 8
7 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 55 +69.2 secs 10 6
8 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 55 +77.8 secs 12 4
9 22 Nick Heidfeld BMW Sauber-Ferrari 55 +80.1 secs 13 2
10 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 55 +80.8 secs 11 1
11 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 55 +84.1 secs 15
12 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 55 +89.9 secs 7
13 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 54 +1 Lap 21
14 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 53 +2 Laps 24
15 20 Sakon Yamamoto HRT-Cosworth 53 +2 Laps 23
Ret 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 46 Accident 14
Ret 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 45 Engine 1
Ret 12 Vitaly Petrov Renault 39 Accident 20
Ret 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 31 Accident 19
Ret 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 30 Accident 16
Ret 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 25 Accident 22
Ret 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 25 Hydraulics 18
Ret 6 Mark Webber RBR-Renault 18 Accident 2
Ret 4 Nico Rosberg Mercedes GP 18 Accident 5

WK-STAND:

Pos Driver Nationality Team Points
1 Fernando Alonso Spanish Ferrari 231
2 Mark Webber Australian RBR-Renault 220
3 Lewis Hamilton British McLaren-Mercedes 210
4 Sebastian Vettel German RBR-Renault 206
5 Jenson Button British McLaren-Mercedes 189
6 Felipe Massa Brazilian Ferrari 143
7 Robert Kubica Polish Renault 124
8 Nico Rosberg German Mercedes GP 122
9 Michael Schumacher German Mercedes GP 66
10 Rubens Barrichello Brazilian Williams-Cosworth 47
11 Adrian Sutil German Force India-Mercedes 47
12 Kamui Kobayashi Japanese BMW Sauber-Ferrari 31
13 Vitantonio Liuzzi Italian Force India-Mercedes 21
14 Vitaly Petrov Russian Renault 19
15 Nico Hulkenberg German Williams-Cosworth 18
16 Sebastien Buemi Swiss STR-Ferrari 8
17 Pedro de la Rosa Spanish BMW Sauber-Ferrari 6
18 Nick Heidfeld German BMW Sauber-Ferrari 6
19 Jaime Alguersuari Spanish STR-Ferrari 3
20 Heikki Kovalainen Finnish Lotus-Cosworth 0
21 Jarno Trulli Italian Lotus-Cosworth 0
22 Karun Chandhok Indian HRT-Cosworth 0
23 Bruno Senna Brazilian HRT-Cosworth 0
24 Lucas di Grassi Brazilian Virgin-Cosworth 0
25 Timo Glock German Virgin-Cosworth 0
26 Sakon Yamamoto Japanese HRT-Cosworth 0

[Foto’s: Sutton – Getty]

Share Button

5 Responses

  1. VishnuSixDix says:

    Hamilton was gewoon geweldig grappig. Zat de hele tijd over de radio op hete kolen om te vertrekken.

  2. Ken Divjak says:

    Idem dito voor het lichtniveau bij valavond;

    de meesten waren aan het zagen dat het te donker was,
    Hamilton zei “it’s fine” en maalde er niet om.

    Hoe dat trouwens bepaald wordt, staat vandaag trouwens in een artikel van James Allen:

    Because Charlie Whiting and his colleague Herbie Blash are so seasoned and have heard it all before from the great and the not so great drivers of the last 30 years, they know what to listen to and what to filter out. They also had Safety Car driver Bernd Maylander’s view, but he’s never driven an F1 car in the rain so it’s only one perspective.

    There was a huge amount of self interest going on yesterday in the radio messages, with drivers knowing that their radio transmissions would be played out to the watching world and to their rivals’ teams. The Red Bull drivers, particularly Webber had the most to lose from a lottery in poor conditions, so he was saying that it was too wet to start. Lewis Hamilton in contrast was keen to get on with it, because he sensed an opportunity to make up ground.[…]

    http://www.jamesallenonf1.com/2010/10/bad-light-doesnt-stop-play-how-race-contol-makes-key-decisions/

  3. Fre says:

    Gisteren met ‘Digicorder’ de race opgenomen om ‘s avonds rustig te kunnen kijken naar de GP. Heel de dag de radio en tv vermeden om nog met spanning te kunnen kijken.

    Wat gebeurt er? Door het uitstellen van de race, de SC’s en dergelijke, had ik niet lang genoeg opgenomen!! Balen zeg…

    • Pieter Fret says:

      Jup, en dan switchen ze voor het einde ook nog eens van BBC1 naar BBC2 :/ Ik had dus hetzelfde voor, maar heb gelukkig de rest in de namiddagheruitzending kunnen zien.

  4. VishnuSixDix says:

    Gebruik torrents om alsnog de BBC uitzending te pakken te krijgen.

Leave a Reply