DRIVR

Column: De Sportknop als Doos van Pandora

Je hoeft heus niet de symbolische leeftijd van achttien te zijn gepasseerd om te weten dat toverij niet bestaat. Toch willen constructeurs ons doen geloven dat de werkelijkheid gemanipuleerd kan worden door middel van rituelen en/of bezweringen in de vorm van de alom aanwezige ‘sport’ knop; een in kunststof getogen kleinood dat ons met een druk op de knop moet katapulteren naar een wereld van ongekende sensaties, en vervolgens vliegensvlug terug in comfort mode kan zetten…

4398297359_09ec8ed3f8

Toegegeven, er gebeurt wel degelijk een variëteit aan alteraties. Vlinderkleppen die openen in de uitlaatlijn, aanpassingen van het adaptief instelbare onderstel, overboost-functies van de turbo(‘s), wijzingen in het ECU-programma, verscherpte respons van het gaspedaal, gewijzigde stuurbekrachtiging en (eventueel) aangepaste schakelprogramma’s van de automaat of gerobotiseerde handbak. De mogelijkheden lijken eindeloos, want vervolgens kunnen ook ABS, ESP, tractiecontrole en (indien aanwezig) het elektronisch sperdifferentieel aangepaste instructies krijgen. Eureka dus? Niet bepaald. Want voor zover ik tal van verschillende systemen heb mogen ervaren, open je daarmee de gesiliciumiseerde Doos van Pandora.

sport_mode

Uiteraard wil ik niet elke ingenieur overladen met de zonden van Israël; bepaalde spitsvondigheden zijn dankzij de vergaande interferenties van betuttelend Europa een noodgedwongen kunstgreep om niet alle sensaties te ontnemen. Case in point, de butterfly valves die we terugvinden in de uitlaatkanalen van Jag’s, Maser’s en andere Lambo’s. Ook modi die verschillende standen van de tractiecontrole mogelijk maken zijn wenselijk: het is immers niet iedereen gegeven om in alle omstandigheden met vier, vijfhonderd en meer pk’s overweg te kunnen (mezelf incluis).

5041860862_6097383a41_b

Afgezien daarvan moet ik de eerste nog aan de tand voelen die zich in elk (of op zijn minst in één van zijn individuele settings) volledig naar wens gedraagt. Meestal is het geheel te soft, te slap en te weinig responsief in de ene stand, terwijl de andere zo mogelijk nog artificiëler aanvoelt. Veelal omdat het inderdaad om artificieel gedirigeerde aanpassingen gaat die de regels eerder naar de wet beter dan naar de geest opvolgen. Ergo, geen enkele instelling excelleert in zijn kunnen en wordt zo gedegradeerd tot half compromis dat Sport, Track, Race, Dynamic of andere hippe naam meekrijgt.

Laat dit dan ook een pleidooi zijn tégen de resem instelbare en elektronische aanpasbare onderdelen die fundamenteel zijn in de pure rijbeleving. Eén setting voor het onderstel, gaspedaal, stuurbekrachtiging, motormanagement, versnellingsbak, ABS, ESP en de tractiecontrole. Zorg ervoor dat alle aspecten de juiste snaar weten te raken, met als resultaat een homogene sensatie die superieur is aan elk van de surrogate verpersoonlijkingen. Toeval dat RenaultSport en Ford’s RS-Team bovenaan de ladder in hot hatch land staan? Ik dacht het niet.

[Foto: Matyas Fulop]

Share Button

15 Responses

  1. Duckie 'RS says:

    ‘k Begrijp je betoog, maar ‘k ben nochtans heel tevreden over de M-drive button op m’n beemer…

    Cruisen naar de ‘Ring en at the flick of a switch ready for the track!

    (nice ‘grale op de eerste foto)

  2. Andries says:

    Indien alles afstelbaar is, dan hangt de rijbeleving enkel af van de afsteller (die verondersteld wordt er kaas van gegeten te hebben.)

    Volgens mij zoek je beter naar een goeie oldtimer, met alle beperkingen van afstellingen, maar wel met karren vol karakter…(dat je erbij neemt zoals het komt)

    En indien je nog meer terug wil gaan naar de basics, neem een moto…

    • Pieter Ameye says:

      De oldtimer heb ik al (Alfa GT 1300 Junior), dus dat zit goed.

      Al wil ik met deze column niet vervallen in clichés à la ‘vroeger was het allemaal beter’. Want er worden vandaag de dag nog steeds leuk sturende auto’s gemaakt, maar dat gedoe met sportknoppen voegt daar mijns inziens weinig aan toe.

      De Mazda MX-5, Lotus Elise, Mégane RS en Focus RS kan je ook niet afstellen, en het effect daarop is des te groter.

      • Fre says:

        Damn, een Alfa GT 1300 Junior, die staat bovenaan mijn verlanglijstje als ik ooit een oldtimer koop!

        Ontopic: Volledig akkoord, ooit al eens een sportknop gebruikt in een Audi A8 3.0TDI? Nergens voor nodig lijkt mij…

        Ik prefereer inderdaad een afstelling die ineens goed zit, maar zoals hier al aangegeven is, zorgt regelneef Europa voor allerhande bijkomende voorwaarden waar een moderne wagen aan moet voldoen waardoor een pure, op efficiëntie gerichte wagen amper nog mogelijk is.

        En dat is zonde…

    • Duckie 'RS says:

      Grappig dat je net die motorfietsen vermeldt, die zijn mijn “getaway” van een electronic nanny.

  3. Stijn says:

    Kan me vinden in dit artikel. Je koopt een wagen geen bouwpakket. De wagen moet van in het begin je smaak zijn en bij je passen. Hoe kan je ooit te weten komen (daar zijn zelfs testritten véél te kort voor) dat sportieve wagen X in een van zijn twintig settings perfect voor je is. Om dat te weten te komen ga je duizende kilometers moeten rijden.
    Een goede fabrikant stelt een wagen specifiek af voor een bepaald publiek. Indien je iedereen wilt aanspreken zou het best wel eens kunnen dat niemand er zich echt in kan terugvinden.

    Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeel de RR Phantom. Zelfs bediening van de airco is daar héél rudimentair, de wagen weet wat je wilt net als een goede butler…

  4. Stijn says:

    En wat een interieur ook op de tweede foto (964)

  5. Eric Kok says:

    Hoe zit dat dan met de Cooper S? Ook een sportknop en toch alom geprezen om zijn rijkwaliteiten.

    In de basis ben ik het helemaal met je eens hoor. De DNA-standen in een MiTo maken de auto van gezapig tot kunstmatig en nooit scherp.

    Getalsmatig zullen de sportknoppen vast helpen, maar ik denk dat de gemiddelde Drivr-bezoeker dan ook vooral op zoek is naar een auto die sensaties of gevoel biedt en er lijkt nog geen sportknop die dat verbetert.

    • Pieter Ameye says:

      Daar kan eigenaar en collega Fret beter op antwoorden denk ik. 😉

    • Pieter Fret says:

      De sportknop op een Cooper S is er een van de betere in zijn soort, die de wagen responsiever maakt, maar niet op een storende of onbruikbare manier. Langs de andere kant heeft hij hem echt niet nodig: de standaardafstelling van stuur en gaspedaal is zó goed, dat ik in de praktijk zelden de sportknop beroer.

      Ook al omdat ik – zoals hierboven en -onder al aangehaald – geen zin heb om constant te switchen. De sportmodus is enkel geschikt voor sportief rijden, de normale modus (gelukkig) voor alles. En dat is inderdaad wel eens anders, bv. in de Mito die je aanhaalt. Daar is de Normal-setting al veel te slap om met het mes tussen de tanden te rijden, laat staan ‘All Weather’…

  6. Benny Herdewyn says:

    Ik hou ook eerder van ‘analoog’ plezier op drivr materiaal. Nochtans zijn precies deze sportievere varianten vaak wel gebaat bij enkele basic settings voor wie ze volledig wil benutten (zoals de heer duckie ‘RS…). Op de openbare weg wil je niet constant op de tippen lopen met een ‘kwispelturige’ staart, terwijl je die op commando net wel wil. Hetzelfde voor de hardheid van de ophanging…
    Maar er wordt de laatste tijd behoorlijk overdreven in de keuzemogelijkheden, met als resultaat dat je het noorden kwijtraakt.
    Conclusie: liefst een subliem compromis met vangnet voor alledag en een stand om alles nog wat meer op scherp te zetten plus de keuze om de vangnetten op te vouwen voor een uitstapje. Dat moet toch volstaan, niet?

  7. Ken Divjak says:

    De contradictie staat eindelijk op het bord: ANALOOG vs. DIGITAAL.

    Net als in de fotografie (en zowat alles rondom ons) zijn auto’s gedigitaliseerd met alle pro’s en contra’s vandien. iToestanden zijn immers de norm en Jan met de Pet zou niet anders willen in zijn contemporaine investering – ook al blijkt die incapabel om de drawbacks ervan in te zien.

    Ik moet auteur Pieter dan ook bijtreden in zijn conclusie: kiezen is verliezen, en elke multi-afstelling is een compromis dat altijd zal onderdoen voor The Real Thing.

    Correct gesteld ook dat de Gore milieupolitiek daar voor veel tussen zit, maar geenszins een excuus is voor vierendertig standen waarvan geen enkele CONTINU bruikbaar is.

    De reden waarom ik dit laatste aanhaal is de volgende: sinds een dikke week heb één van mijn oude DRIVRs van stal gehaald. Nieuwe sloffen eronder, een vlugge onderhoudsbeurt en ik heb terug een Reihensex onder mijn gat die geen sportknop heeft, niet eens een zesde versnelling telt, geen ESP kent (enkel ASR) en op 18-duimers & een Sportfahrwerk staat.

    Strafste vanal: ik krijg er nauwelijks eens woord kritiek op verzonnen. De demping vindt een perfect compromis tussen comfort en sportiviteit, de 200 paarden drinken in extremis zelfs geen elf liter en de balans neigt naar Beyoncé’s voorgevel.

    En dat allemaal met een Casio-boordcomputertje als enige naar de digitale generatie.

    Sportknop? Neen merci, daar zorgen mijn armen en benen wel voor.

  8. Andries says:

    Volgens mij is die sportknop een overgangsfase. Binnen dit en 5 jaar kan je gewoon alles electronisch instellen.
    Zowel de injectiemapping, veren, remmen, noem maar op.

    En dan haal je gewoon een setting af van Internet, bijvoorbeeld standaard stock of een gepimpte van Schumi, of ene van Drivr…

    even geduld dus, de eerste injecties waren ook niet beter…(vooral op moto’s niet)

    • Pieter Ameye says:

      Ik vrees er voor. Ik zie geen enkele (mainstream) constructeur zoiets toelaten ivm veiligheid en merkimago. Om van de fabrieksgaranties nog maar te zwijgen.

Leave a Reply