DRIVR

Het Verhaal achter de échte Mazda MX-5 Coupé

Dat wij een boon hebben voor de Miata, is een publiek geheim. De kleine roadster geniet bijzonder veel aanzien in octaanmiddens door het onversneden rijplezier dat al present tekent bij legale snelheden. Toch zijn er ook Miatisti die een rigide dakconstructie prefereren boven de frisse wind in de haren. En omdat een hardtop maar een halve oplossing is, bedacht Mazda in het verleden meermaals een échte coupé, alleen bleef (massa)productie telkens uit.

mazda-mx5-coupe-na-01

Het eerste concrete concept dateert al van 1992 oftewel twee jaar na de lancering van de open tweezitter. De gesloten variant werd ontworpen bij Mazda USA en zou voorlopig even in de kast blijven liggen. In 1994 maakte ook Mazda Japan een voorstel, dat meer afweek van het origineel met een eerder Italiaans aandoende kont.

mazda-miat-m2-1008-21

In 1996 werd de knoop uiteindelijk doorgehakt en mochten de Amerikanen hun voorstel verder uitwerken. De keuze voor de Amerikaans insteek had niet alleen te maken met het feit dat hun ontwerp goedkoper te realiseren was, maar had ook commerciële redenen; de top of the range RX-7 was in 1996 niet meer beschikbaar in Amerika en Mazda kon dus best een nieuwe aandachtstrekker gebruiken. Bovendien was de Miata al bijna zeven jaar op de markt, en dus dringend aan een dosis spotlights toe.

mazda-mx5-coupe-na-bouw-1

Om de ontwikkelingskosten te beperken, vertrok men letterlijk van een open MX-5 (NA of eerste generatie) waarop een boetseerdak kwam en mallen werden getrokken. Het dikke polyesterdak van de conceptversie was geen pluimgewicht – en omdat men ook (bewust) geen enkele koetswerkverstevigingen wegnam die noodzakelijk waren voor de roadster, woog de “M Coupé” logischerwijze een flink pak meer dan de open versie. Dat deed echter weinig ter zake, want mocht de wagen het productiestadium halen, dan zou het dak in staal worden uitgevoerd wat een pak lichter en veel stijver zou zijn.

mazda-mx5-coupe-na-bouw-2

Dat het Mazda menens was met dit concept bleek uit de graad van afwerking, zowel binnen als buiten. Ondanks de low-budget aanpak, wist men een evenwichtig ontwerp te tekenen met enkele subtiele eye-catchers. Om te beginnen was er het dak met twee lichte bulten boven de hoofden van de inzittenden; bijna onopvallend, maar onder het juiste licht een heerlijke verwijzing naar de Zagato klassiekers. Door de spoorbreedte voor en achter te vergroten, 16“-velgen te monteren en de wielkasten verder uit te kloppen, stond de Coupé stevig op z’n poten. De schuine achterruit werd verlijmd om het koetswerk meer stijfheid te geven en omdat een echte achterklep te duur zou zijn. Toch was de Coupé best praktisch, met stouwruimte voor een paar extra tassen achter de voorstoelen: ideaal voor een trackday weekend dus! Centraal voorin lag de gekende 1.8 zestienklepper van 133pk, hoewel het stijvere chassis en de ideale lay-out gerust meer power konden verteren.

mazda-mx5-coupe-na-7

Rest natuurlijk de vraag waarom Mazda de Miata Coupé niet in productie nam ondanks massa’s enthousiaste reacties op de New York Autoshow in 1996. De schuld ligt waarschijnlijk bij Ford, dat destijds een derde van de aandelen had. Ford had grote (en dure) plannen met platformen die wereldwijd verkocht konden worden, genre Mondeo en later ook de Focus. De Amerikanen hadden hun Mazda-aandelen voor een habbekrats verworven en kregen zo toegang tot de grote Aziatische markt. Een welgemeende merci voor deze bonus kon er echter niet af, want Ford liet in 1995 de exotische RX-7 uitsterven en had bitterweinig cash over voor de nodige ontwikkelingen bij Mazda. Geen Miata coupé dus, eeuwig zonde als je het mij vraagt.

mazda-mx5-coupe-na-8

Omdat Mazda nu eenmaal de naam heeft eigenwijs te zijn, konden ze het niet laten om in 2003 opnieuw te proberen met een Coupe op basis van de tweede generatie (NB). Deze werd wel in zeer beperkte oplage verkocht op de Japanse markt, maar er zou nooit een linksgestuurde versie komen. Verschillende koetswerkbouwers waagden zich ondertussen aan gesloten varianten, de een al wat geslaagder dan de ander.

mazda-mx5-coupe-nb-3

Het moederhuis biedt met de derde en huidige generatie een knap uitgewerkt alternatief onder de vorm van de Roadster Coupé, maar toch blijf ik voor de volgende generatie stiekem hopen op een echt vast dak of misschien wel een shooting break. En ik vermoed dat ik niet alleen sta met deze wens…

Share Button

8 Responses

  1. Fre says:

    Die gele coupé ziet er fantastisch uit! Dat zou leuk (en betaalbaar) speelgoed zijn voor er op dit moment bij te hebben. Een trackday met een licht aangepast onderstel en motor zou dan echt onversneden (en opnieuw: betaalbaar) rijplezier geven.

    Maar ja, geen massaproductie dus…

    Tenzij Mazda het licht ziet en meespringt op de kar van de ‘groene’ wagens. Want de beste manier om een zuinige wagen te maken, is hem licht maken, en daarvoor lijkt deze Mazda alleszins perfect!

  2. BART! says:

    Die gele concept is inderdaad een prachtig en evenwichtig ontwerp…..zeer zonde dat het niet in productie is gegaan. Foei Ford!

  3. Ken Divjak says:

    Autoblog.nl meldt net dat er eentje te koop staat in Nederland! http://bit.ly/dHOiu4

  4. Benny Herdewyn says:

    Zou de GT86 Mazda opnieuw op ideëen brengen?

Leave a Reply