DRIVR

Chiptuning Illegaal zonder nieuwe Gelijkvormigheid !

De DRIVR-lezer met de pijnlijk toepasselijke alias ‘Zonder Auto’ liet een opmerkelijke reactie achter op onze Vraag naar Ervaringen met Chiptuning: “Ik HAD een gechiptunede auto tot ik de politie tegenkwam die hem in beslag nam”. En dat motiveerde onze huistipper Duckie ‘RS om de zaak verder te onderzoeken en met volgende officiële brief  van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer op de proppen te komen:

chiptuningverbod

Kortom: kan je geen aangepast gelijkvormigheidsattest (COC) voorleggen zoals opgesteld door de constructeur van je (gechiptunede) wagen, dan mag die zonder pardon in beslag genomen worden wegens illegaal op de weg. De vraag is alleen of die speciale COC’s überhaupt uitgereikt worden? Nog gezwegen van de tijd die je tussen de secretaresse en de voicemail van pakweg Porsche België zou doorbrengen om dat kleinood te bemachtigen – en tegen welke kostprijs…

Stof om over na te denken dus.

Share Button

13 Responses

  1. VishnuSixDix says:

    Stof om over na te denken? Stof om massaal op straat te gaan betogen!!!

  2. Niels says:

    En motorswaps? Lukt dat? Of toch maar eens werk maken van de verhuis naar de UK?

  3. saab 9000 turbo nu lexus is 300 says:

    had met men saab 9000 bijna 90 pk extra door chiptuning, als je chipt weet je toch dat dat illigaal is, niet?
    belastingsontduiking kunnen ze er ook nog van maken

  4. W0ut says:

    Een ‘truc’ die veel custom / oldtimer liefhebbers doen is naar UK rijden en daar een keuring/inspectie laten doen. Ze hebben daar een speciale dienst om customs, one-offs etc… te keuren. Je krijgt dan een soort (gelijkvormigheids?) attest dat wel/ook in Belgie geldig is.

    Die keuring is tamelijk grondig en je bent je auto voor enkele dagen kwijt.

    Tuurlijk een beetje overkill voor een klein chiptuning’tje maar het zou een achterpoortje kunnen zijn. 😉

  5. tborre says:

    en hoe gaat de gemiddelde agent aan je wagen zien dat hij gechipt is? enige wat ze zouden kunnen doen is installatiegegevens van de uitvoerende bedrijven gebruiken.

  6. Stevy says:

    Maar waar willen jullie nu naar toe met dit verhaal?
    Wil je iets aanwakkeren waardoor de hele tuning branche in belgie op slot gegooid word en je dit om zeep helpt? Wat een kansloos artikel is dit zeg! Denk eens na over de gevolgen van deze onzin! Laat die mensen toch.
    En er word geschreven over gevaar?? WELK gevaar? In Duitsland en Nedrland is het ook legaal zelfs via de TUV! Duitsland is een stuk strenger dan Belgie dus hou op met deze onzin schrijven.

    • David says:

      Bij ongevallen met veel schade en gewonden wordt nu zeer vaak de software van de wagen nagekeken.
      Indien de wagen getuned is, kan de verzekering zich terugtrekken. Of de kosten die ze moet vergoeden integraal verhalen op de chauffeur met de onverzekerde wagen.
      Gevaar genoeg voor je ?

      Daarnaast blijft het fraude.
      Wil je meer vermogen ? Betaal er dan ook de taksen en de verzekeringspremie voor.
      Of stel je tevreden met iets minder.

      • Marc says:

        Inderdaad David, goe gezegd. Drugs dealen, overvallen en inbraken is ook populair onder bepaalde bendes.
        Waarom dan ook niet die illegale handel in chiptuning aanpakken ? Verkeerd parkeren levert zelfs al een boete op.

  7. w0ut says:

    @stevy.

    er zijn al gevallen gekend waar de auto in beslag wordt genomen. Wss na het noteren van de nummerplaat bij een lokale tunerboer

    Weet iemand of ze ook controles doen door meten van performantie, onderzoeken software, …?

  8. Frexy says:

    Typisch dat de controle op de regels weer via andere instanties gebeuren. Meer kans op fouten, veel tijd en kosten gaan verloren en bovenal, veel miscommunicatie. En dan vooral naar diegene die het zouden moeten weten.

    Hoe omslachtig zijn dit systemen toch vaak.

  9. BertR. says:

    Alle motortuning, waaronder chiptuning, is in België verboden. Als je een snelle wagen wilt, steek je ofwel je geld in je wagen na de aankoop ervan (aftermarket) en neem je het risico dat je wagen in beslag kan worden genomen, ofwel neem je het risico niet en spendeer je een pak meer bij de aankoop van je wagen.
    Al dat gezaag over tuning, gaat er ook niks aan veranderen.

  10. Marc says:

    Ik lees net het artikel. Inderdaad is dat chiptuning verboden in België. Ze controleren dat meer en meer, vooral door die bedrijfjes “per toeval” te observeren, plaatnummers te noteren en dan een onderzoek in te stellen. De wagen zélf kunnen ze dan (bij vermoedens) in beslag nemen om te zien of je de waarheid spreekt. Ontken je bij de eerste verklaring, dan val je sowieso door de mand bij een controle op die wagen. Ne procureur kan bevelen omd ie op een rollenbank van de staatte laten meten. Een getunede wagen heeft altijd meer KW dan vermeld op het originele gelijkvormigheidsattest.
    Niet enkel de eigenaar is dan strafbaar, ook die tuningboer. In feite zijn al die firma’s illegaal bezig. Ik snap niet goed waarom ondanks het verbod nog allemaal handel drijven in die illegale troep.

  11. Geert says:

    Hieronder een mooi artikel afkosmptig van een advocaat strafrecht ivm de illegaliteit van chiptuning

    bron : http://www.danckaerts.be/strafrecht/chiptuning/

    De straffen zijn tot 60.000€ en/of tot 3 jaar gevangenisstraf ! Dus even nadenken vooraleer iemand zijn auto tuned.

    Chiptuning

    De wet ?

    Volgens het K.B. van 15 maart 1968 (houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen) moet elke personenwagen, die in België wordt gebouwd of ingevoerd, worden goedgekeurd door de bevoegde instantie (art. 3 § 1).
    Dit gebeurt door middel van een certificaat van goedkeuring.

    Eenmaal voor een bepaald prototype van voertuig een proces-verbaal van goedkeuring wordt afgeleverd, moet elk exemplaar van dat voertuig worden voorzien van een gelijkvormigheidsattest (officieel: certificaat van overeenstemming). Het gelijkvormigheidstest vormt zo de bevestiging dat het voertuig in kwestie volledig overeenstemt met het prototype waarvoor het certificaat van goedkeuring werd afgeleverd.

    Het is verboden een voertuig in het verkeer te brengen op de openbare weg dat niet in alle opzichten overeenkomt met het goedkeuringscertificaat (14 § 1, 3).

    En wat met verbouwingen ?

    Wie zijn voertuig tunet, door middel van chiptuning of anderszins, wijzigt vanzelfsprekend zijn voertuig.

    Is het de constructeur zelf die het voertuig wijzigt, dan dient deze de wijzigingen aan te geven aan de dezelfde instantie die het certificaat van goedkeuring afleverde (art. 8).

    Wenst men echter zelf verbouwingen uit te voeren aan zijn voertuig, dan heeft men daar in principe de toestemming voor nodig van de constructeur. Onder verbouwingen verstaat men “grondige veranderingen, bijvoorbeeld ter hoogte van de stuurinrichting, het ophangings-, uitlaat- of remsysteem, of fundamentele veranderingen aan het chassis of het zelfdragend koetswerk, die strijdig zijn met het bestaande goedkeuringscertificaat, proces-verbaal van goedkeuring (PVG) of certificaat van overeenstemming (C.O.C.)”. Voor deze grondige veranderingen, waaronder ook chiptuning valt, heeft men steeds de toelating van de constructeur nodig.

    Op dit principe bestaan wel enkele uitzonderingen.

    Volgens het K.B. zelf is die toestemming van de constructeur alvast niet vereist voor het toevoegen van organen of in de wijziging of de verwijdering van het benzinereservoir met het oog op de installatie van een LPG- of NGV-uitrusting (art. 8 § 5)

    Specifiek met betrekking tot verlaagde wagens, geldt bovendien de Ministeriële omzendbrief van 19 maart 2004 betreffende de verlaagde voertuigen.

    Tenslotte werden ook in de Ministeriële omzendbrief van 12 maart 2010 bepaalde verbouwingen vrijgesteld van toestemming van de constructeur. De daarin vermelde verbouwingen dienen in principe te worden meegedeeld aan het keuringsstation. Wanneer het voertuig wordt gekeurd, wordt nagegaan of de verbouwingen voldoen aan de meegedeelde verbouwingen. Is dat het geval, dan wordt samen met het keuringsbewijs een tuningrapport afgeleverd. Meer specifiek gaat het om:

    – Het aanbrengen van bepaalde tinten en folie op ruiten onder bepaalde voorwaarden
    – Het cleanen van zijdelingse sierstrips op deuren en drempels
    afdekkappen rond wielopeningen
    sierstrips op voor- en achterbumper
    sierstrips op voor- en achterlichten
    sierlijsten rond ruiten
    sierlijsten op achterdeur (koffer)
    dakrails
    emblemen op carrosserie
    emblemen in voorgrille
    antenne
    – het verplaatsen van officiële kentekenplaat
    – het vervangen van voor- en achterlichten (geen xenon), richtingaanwijzers, stoplichten, …
    – het wegwerken of verplaatsen van sleutelgaten, grepen, klinken
    – het vervangen en wijzigen van bumper
    – het vervangen van carterbescherming
    – het vervangen van contactoppervlak pedaal
    – het monteren van één of meer onafhankelijke versterkers vanaf een totaal vermogen van 500 Watt
    – het vervangen en wijzigen van dashbord
    – het aanbrengen van instrumentenfolie
    – het vervangen van achteruitkijkspiegel
    – het monteren van sporttankdeksel
    – het monteren van spoiler
    – het verlengen van motorkap
    – het aanbrengen van lichtmask
    – het monteren van ruitenwisser
    – het vervangen en wijzigen van versnellingspook
    – het vervangen van remblok
    – het verbreden van spatbord (widebodykits)
    – het monteren van spatbord
    – het vervangen en wijzigen van handremhendel
    – het aanbrengen en vervangen van binnendeurpaneel
    – het monteren van veerpootbrug
    – het vervangen van buitenspiegel door e- of E-goedgekeurde buitenspiegel
    – het vervangen van buitenspiegel door niet e- of E-goedgekeurde buitenspiegel
    – het vervangen van stuurwiel
    – het vervangen van zetel door e- of E-goedgekeurde zetel
    – het vervangen van zetel door niet-e- of E-goedgekeurde zetel
    – het vervangen van remschijf
    – het vervangen van uitlaat door e- of E-goedgekeurde uitlaat
    – het vervangen van uitlaat door niet originele uitlaat
    – het vervangen van motorkap door niet-e- of E- goedgekeurde (kunststoffen)
    – het verwijderen van zijdelingse richtingsaanwijzers
    – het monteren van luchthapper op flanken
    – het monteren van luchthapper op dak
    – het monteren van luchthapper op motorkap
    – het monteren van vlinderdeur
    – het vervangen van veiligheidsgordel
    – het monteren van veiligheidskooi
    – het monteren van velg met adapter

    Chiptuning in het bijzonder

    Chiptuning is niet opgenomen in de lijst van uitzonderingen. Meer nog, motortuning wordt door de hoger vermelde Ministeriële omzendbrief van 12 maart 2010 uitdrukkelijk verboden. Wanneer een voertuig toch zodanig wordt getuned dat het méér vermogen heeft dan vermeld in het certificaat van goedkeuring, dan kan dit bijgevolg enkel met de uitdrukkelijke goedkeuring van de constructeur (zie hoger). Zonder die goedkeuring wordt het voertuig eenvoudigweg niet toegelaten op de openbare weg.

    En dat is niet zonder gevolgen…

    Gevolgen

    Hoger werd reeds verschillende malen gesteld dat een voertuig dat niet voldoet aan het certificaat van goedkeuring, niet wordt toegelaten tot de openbare weg.

    Overtredingen worden gestraft met geldboetes van 10 EUR tot 10.000 EUR en/of een gevangenisstraf van 8 dagen tot 3 jaar (art. 4 wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen).

    Opgelet: de geldboetes dienen nog te worden verhoogd met de opdeciemen. Anno 2013 betekent dit dat de hoger vermelde bedragen worden vermenigvuldigd met 6!

    Naast de geldboetes stelt er zich bovendien mogelijks ook een verzekeringstechnisch probleem. Wie zijn wagen tunet, zorgt er ook voor dat deze niet meer overeenstemt met de wagen waarvoor de verzekering werd afgesloten. Specifiek voor chiptuning is er sprake van een “verzwaring van het risico”, omdat het voertuig eigenlijk meer vermogen heeft dan aangegeven op het gelijkvormigheidsattest.

    Wie tijdens de verzekeringsovereenkomst het voorwerp daarvan verandert, is verplicht de verzekeringsmaatschappij daarvan op de hoogte te brengen. De verzekeringsmaatschappij kan beslissen de premie met terugwerkende kracht te verhogen. Wanneer het voertuig is gewijzigd zonder toestemming van de constructeur (en het bijgevolg niet meer toegelaten is tot de openbare weg), kan de verzekeraar de verzekeringsovereenkomst binnen de maand opzeggen.

    Wanneer er zich een ongeval voordoet nog voor de verzekeraar een standpunt heeft ingenomen, is de verzekeraar verplicht om tussen te komen. Wanneer men geen aangifte doet aan de verzekeraar en er doet zich een ongeval voor, dan kan de verzekeraar eenvoudigweg weigeren om tussen te komen.

    Voor de eigen schade betekent dit dat de verzekerde deze zelf zal moeten dragen (Art. 87 § 2 Wet op de Landverzekeringsovereenkomsten).
    Schade aan anderen daarentegen wordt nog wel door de verzekeringsmaatschappij vergoed. Na deze vergoeding kan de verzekeringsmaatschappij echter al hetgeen zij uitbetaalde, terugvorderen van de verzekerde (Art. 25, 1°, b) K.B. van 14 december 1992 betreffende de modelovereenkomst voor de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen). Aangezien er sprake is van de schending van een wettelijke bepaling, is er in principe zelfs geen oorzakelijk verband vereist tussen de chiptuning en het ongeval (Zie bv. Cass. 13 september 2012, VAV 2013, afl. 1, 25).

Leave a Reply