DRIVR

Bandenreparatiekit: Alternatief voor Thuiskomertje?

Het moest er vroeg of laat van komen: bandenpech op fotoshoot. Maar dat het noodlot net op een verlaten strand tussen Schelde en Noordzee zou toeslaan, dat had niemand durven denken – laat staan vlak voor een verlengd weekend en een uur van het Belgische grondgebied verwijderd. Hoe moesten we dit in hemelsnaam oplossen zonder enig spoor van een reservewiel of thuiskomertje in de kofferbak? Met de bandenreparatieset natuurlijk. Met de nadruk op natuurlijk…

Anno 2010 doen constructeurs alles om a) gewicht te besparen (door het reservewiel te deleten) en b) extra geld uit je zakken te slaan (door het reservewiel optioneel te maken) wat de bandenkit tot New Kid in the Back promoveert. Alleen is diens reputatie niet van de beste, vooral door zijn beperkte reparatiecapaciteiten: als het gaatje ook maar een beetje van de klassieke spijker in het loopvlak afwijkt, dan kan je het wel schudden. En aangezien onze achttienduimer hoorbaar lucht zit te blazen, achten we onze kansen eerder laag. Maar zoals het gezegde gaat: wie niet waagt, niet wint.

bandenreparatiekit

Compressor uit de koffer, schuimfles erop en inpluggen maar. “Uh oh“, klinkt vanuit de cockpit – nota bene uitgebracht door de Inspector Gagdet van de redactie die zelden of nooit een stekker verkeerd steekt – “de 12V-plug past niet in de sigarenaansteker!”. Gelukkig tellen moderne vierwielers gemakkelijk drie van zo’n stroompluggen (voor, achter en in de koffer), maar ook dat blijkt het probleem niet te remediëren aangezien de plug gewoon de smal lijkt voor de huls in de middenconsole. Verbazing alom dus, temeer daar ze wel past in de Italiaanse concurrent die mee op test is…

Een dikke bar en genoeg bubbels voor een Playboy-party later moeten we volgens het boekje tien kilometer rijden om het schuim gelijkmatig over de binnenband te verdelen. Dat goedje werkt immers zoals het spul dat bouwvakkers in spleten spuiten om erna gestaag te zien uitzetten en verharden. En tegen alle verwachtingen in blijft de boordcomputerindicatie pal op 2.3 bar staan, zelfs wanneer we de 100 km terug naar België aan de verplichte 80 km/h afgelegd hebben. Wat ons bij de moraal van dit verhaal brengt: als er een reservewieloptie in de brochure staat, vink die dan aan. Niet alleen omdat bandenreparatiekits enkel bij ideale gaatjes werken, maar vooral omdat de ingespoten band resoluut voor de container is – terwijl een onmiddellijk gewisseld wiel vaak voor een handvol euro’s hersteld kan worden.

Share Button

7 Responses

  1. Ken Divjak says:

    De behulpzame PR-dienst van het witte slachtoffer meldt ondertussen hetvolgende:

    Wij hebben de plug van de compressor uit de bandenreparatieset kunnen aansluiten op de sigarenaansteker. Het is wel zo dat de nodige kracht dient gebruikt te worden om de weerstand van de klemmen aan de zijkant van de plug te overwinnen, waardoor de plug verder doorschuift en stevig vast komt te zitten.

    Wij waren dus eens te meer té voorzichtig;)

  2. beebeeporsche says:

    En wat voor apparaatje hebben jullie gebruikt? Ik heb mijn runflats deze zomer de deur uit gemikt en ruimte voor een reserverwiel is er niet. I’m living on the edge right now 🙂

    • Ken Divjak says:

      Ik vrees dat je daarvoor Test-Aankoop of iets dergelijks zal moeten raadplegen.

      Onze kit was meegeleverd door het merk zoals in alle modellen van die reeks het geval is; pakweg 15kg minder voor een reservewiel betekent immers een grammetje minder op het gelijkvormigheidsattest, en dat staat vandaag de dag goed in de brochures – zij het iets minder langs de weg;)

  3. Benny Herdewyn says:

    Zoals ik onlangs naar aanleiding van het ‘origineel of aftermarket materiaal’ debat checkte, loopt de gewichtsbesparing al snel op. Mijn stalen 15″ met 195 sloffen woog 17,5kg, tel daarbij nog de krik en de wielsleutel en je komt al snel rond de 20kg uit. Waarschijnlijk zal de kostprijs er ook wel toe doen…
    Let wel op met herstelde banden: een prop die te kort bij de rand van het loopvlak is gestoken, heeft wel eens zin om te lossen. Een band met te weinig druk durft dan soms klappen bij (langdurige) hoge snelheid.

    • Stijn says:

      Inderdaad, zou toch ook zelden een band laten herstellen. Bovendien blijkt ook hier dat een dergelijke schuimfles vrij goed werkt. En een wiel vervangen gaat ook niet steeds van een leien dakje. Bij het vervangen van de winterbanden vorig jaar heb ik toch ook voldoende gevloekt toen de wielen er niet meteen (understatement) afkwamen. Enja door het weglaten van het reservewiel bespaar je flink wat gewicht en bovendien hoef je voor vertrek op vakantie niet steeds de bandendruk van het reservewiel te controleren (sommige reservewielen dienen evenwel pas ter plaatse opgepompt te worden).

  4. Yannick says:

    ik heb ook zon bandenreparatiekit in men MX-5
    potje van die schuim, compressortje, hoopje ventielstuff…
    heb het is getest op men ma haar auto en werkt prima, geen boekje nodig hoor 🙂

Leave a Reply