DRIVR

Roding Roadster: Kübelwagen gekruist met Audi’s R8

Het is best mogelijk dat je nog nooit van deze creatuur gehoord hebt. Nochtans stond die vorig jaar al op het Salon van Frankfurt waar ook ik ze nota bene gemist moet hebben, want dit is een gezicht dat je niet zomaar vergeet. Hoe dan ook: de bende gepassioneerde Duitsers achter het project hebben niet stilgezeten, want het ding bolt nu echt. De benchmark was een Porsche GT2 – genoeg gezegd?

roding-1

Om het met de woorden van Roding zelf te zeggen: “The Roding is a two seat, mid-engined, rear wheel drive sports car.” De firma is trouwens simpelweg genoemd naar het Beierse stadje waar ze gehuisvest is; geen vergezochte marketingpraat, maar degelijke Duitse logica. Diezelfde drang naar eenvoud zit ook in de ontwerpprincipes, en dat heeft zo zijn gevolgen voor het uiterlijk: de vorm volgt bij dit soort excentrieke lichtgewichten niet zelden de functie, wat an sich bijzonder nobel is in tijden van gratuite designgepalaver. Maar in het geval van de Roding zullen er zich toch een paar verslikken bij de eerste aanblik. Blijkbaar wilde men kost wat kost de wielen los van het koetswerk houden om het lichtgewichtkarakter extra in de verf te zetten. Ook de Atom, X-Bow en uiteraard de Seven dragen hun wielen vrij en bloot. Dat niemand tot op vandaag de eenvoud van de Caterham kon evenaren (met zijn sympathieke losse koplampen), ligt ondermeer aan de strengere wettelijke eisen zoals de plaats van de lichten, botsvereisten etc. Bij de Roding moet ik vooraan spontaan denken aan het buitenechtelijke kind van een R8 en een Kübelwagen. Achteraan ziet het er gelukkig een pak evenwichtiger uit…

rodding-roadster-23004

Design is één ding, bij dit soort extreme tweezitters draait het uiteraard om de inhoud en die lijkt wel snor te zitten. Roding blijft vaag over de krachtbron: “The Roding Roadster is powered by a high-efficiency six-cylinder turbo engine coming from a car manufacturer with reputation. The engine generates over 300 HP and has a torque of more than 400 Newton meters.” Een drieliter turbo van BMW dus? Het blok ligt dwars centraal achterin en is gekoppeld aan een manuele zesbak die het vermogen via een LSD naar de achterwielen sluist. Good old stuff dus! De Roding is ontworpen voor circuitpret en alles is dan ook gericht op rijplezier en efficiëntie: rondom dubbele driehoeken met instelbare schokdempers, optionele semi-slicks en vooral een superstijve, lichte structuur. De dragende kooi (zoals dat tegenwoordig hoort in dit segment) is van CFRP – zeg maar carbon aan de toog. De subframes voor en achter gebruiken ook aluminium. De koetswerkpanelen zijn standaard glasvezelversterkte sandwichpanelen, maar wie nog centen over heeft kan kiezen voor carbon en dus nog minder gewicht. De rijklare massa ligt voorlopig op ongeveer 950kg, wat goed is voor een spectaculaire 3kg/pk. Om het laterale potentieel van hun creatie in de verf te zetten, lieten ze hem opdraven tegen een sporty road passenger vehicle (lees Porsche 911GT2): in een curve met een straal van 75m haalde de concurrentie 100km/u of ongeveer 1,1g. Best straf, maar de Roding raakte maar liefst tot 1,4g volgens de constructeur…

Het prototype van Frankfurt 2009 onderging intussen duizenden harde testkilometers in alle mogelijke omstandigheden en vooral op allerlei circuits, zoals Hockenheim en uiteraard de Nordschleife. De serieproductie is voorzien ergens in 2011 en ondertussen wordt nog hard gewerkt om het gewicht verder te reduceren. De prijs staat nog niet vast, maar verwacht zeker geen weggevers.

Share Button

3 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Toch meer Kübelwagen dan R8 als je het mij vraagt…

    En het zoveelste bewijs dat astronomische prestaties alleen niet voldoende zijn om interesse te wekken; want laat ons eerlijk zijn, hier spendeert de doorsnee sportwagenkoper nog geen 5.000€ aan.

    Wat een verschrikkelijk gedrocht.

  2. Benny Herdewyn says:

    De wielen los van het koetswerk is op een eerste schets misschien leuk, maar in de praktijk niet makkelijk uit te voeren. Ik zie er hier ook geen reden toe: koeling moet zonder toch ook lukken en veel gewichtsbesparing zal het niet opleveren.
    Een ideale, rigide vertrekbasis voor een (echte) koetswerkbouwer dan maar?

  3. Kurt says:

    One word: FUGLY!

Leave a Reply