DRIVR

Tesla Model S: Fabriek, Winkels & Belgische Garage

Eind februari noteerde collega Ken enkele kanttekeningen bij de Tesla Model S. Het merk verkeerde in een financieel hachelijke situatie, en het was lang niet zeker dat Tesla de nodige productiecapaciteit zou vinden om jaarlijks 20.000 units van de elektrische vierdeurs te produceren. Ondertussen is er een pak veranderd en zit Tesla – dankzij financiële steun van de Amerikaanse overheid en forse herstructureringen – terug op schema met een nieuwe fabriek, Apple-achtige winkels én een Belgische concessie.

De Model S zal gebouwd worden in de gebouwen van New United Motor Manufacturing in California en zal initieel voor een duizendtal arbeidsplaatsen zorgen. Bovendien is het is de allereerste fabriek waar uitsluitend elektrische voertuigen van de band zullen lopen. “This is a momentous day in Tesla history, turning our advanced electric vehicle technology into a mass manufacturing reality. Model S is blazing a new trail for the industry and it will all happen right here. The Tesla Factory gives us plenty of room to grow”, aldus CEO Elon Musk.

5123863760_9ab45736c4

Intussen werd ook bekend dat George Blankenship aan het hoofd van de dealer- en verkoopstrategie zal komen te staan. Blankenship verdiende zijn strepen bij Microsoft, GAP en Apple waar hij voor de succesvolle Apple Stores tekende. Volgens Blankenship is het belangrijk dat het bedrijf afstapt van de klassieke dealer-structuur, vooral omdat Tesla bij het grote publiek nog onvoldoende bekend is. “I want to move the brand from the city outskirts into the city centre and to start getting people through the doors in big numbers,” voegde hij er aan toe. In Europa komen er voorlopig negen verkooppunten. “Our major problem is that ordinary people still don’t know about Tesla. By capitalising on passing trade, we can let people know that they can already buy an electric car, and make the brand so much more visible.”

teslamodels

Met een bijna ongelooflijk prijskaartje van omgerekend 35.000 euro wordt de bloedmooie Model S vrijwel zeker een inslaand succes. Tesla mocht dan ook al 3.000 orders noteren en verwacht een hoop nieuwe klanten aan te trekken. Wie de Tesla-producten liever in levenden lijve bewondert, kan binnenkort terecht in de betere Antwerpse winkelstraat -want invoerder Kroymans zal ook daar een officieel verkooppunt openen.

[Model S Foto: jurvetson]

Share Button

9 Responses

  1. Stevendm says:

    Prachtige auto.

    35.000 zou een ongelooflijke prijs zijn als het eindresultaat eruit ziet als hierboven.

    Ik zat hem vandaag ook even te googlen, na dit artikel op De Standaard:

    http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=QQ31SHKE

    • Guy Borremans says:

      35000 is echt niet realistisch, ik heb reeds een optie betaald en heb gevraagd aan de invoerder of dit kan kloppen.
      Uiteraard niet, het zou tegen 50000€ worden.

      De staat zal dan wel max 9000€ terugbetalen via belastingen (dus pech voor wie geen of weinig belastingen betaald), het blijft een dure wagen.

      Maar wat voor één!!!!

      • Tom says:

        Beste Guy,

        Ik ben ook zeer sterk geïnteresseerd in een Tesla Model S, maar ik bestel hem niet graag op voorhand. Ik had er eerst graag eens meegereden en hem eens van kort bij bekeken.

        Weet jij of die mogelijkheid bestaat ? Er is blijkbaar ook nog niets bekend van opties …

        Tom.

  2. puhpuh says:

    Je vergeet de partnership met Toyota erbij te vermelden. Als je ‘t mij vraagt vergroot dit de slaagkansen van Tesla aanzienlijk.

    • Ken Divjak says:

      Toyota bezit inderdaad 2% aandelen van Tesla (net als Daimler trouwens),
      maar meer dan een marketingzet is dat voorlopig niet.

      Het feit dat die grootkalibers hun naam aan Tesla willen verbinden, straalt natuurlijk positief af op alle partijen – én heeft Toyota misschien gemotiveerd om bovenstaande fabriek aan Tesla af te staan.

  3. Ken Divjak says:

    Verschoning – het gaat veel sneller gaan als gedacht:

    In the spring of 2010, Toyota and Tesla announced that they would be working together on future electric vehicle products. The ink is probably still wet on the $60 million contract, but Toyota and Tesla are ready to show off the fruits of their respective labor. The RAV4 EV is slated to make its debut at the 2010 Los Angeles Auto Show, but Toyota has released a few teaser shots ahead of the full reveal.

    Toyota has supplied the RAV4 bodies and a bundle of cash, while Tesla has developed the battery, power electronics module, electric motor, transmission and software. Thousands of laptop-like battery cells will power the RAV4 EV, but we can’t speculate on the performance or efficiency figures. Engineers from Toyota will be on hand at the LA Auto Show and we will get the full scoop on the electric CUV before it goes on sale in 2012. [Source: Autoblog.com]

Leave a Reply