DRIVR

Column: Twee plus Twee is (nog altijd) Twee !?

“Glaasje op? Laat je rijden”, hebben ze mij altijd op het hart gedrukt. Alleen is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan, wanneer de BOB-mobiel van dienst een Peugeot 206 CC is en er vier feestvarkens huiswaarts willen keren. Noch eigenaar, noch Bewust Onbeschonken Bestuurder zijnde, word ik verwezen naar de achterbank – of wat daarvoor moet doorgaan: een soort voorgevormde plank, die je rug in een scherpe hoek naar voren kantelt. De reden daarvoor is simpel: de schuine achterruit dwingt je hoofd sowieso tegen de hoofdsteun van de voorzetel. Of het dak misschien niet open kan?

Peugeot 206 CC

Helaas blijkt dat inderdaad niet te kunnen. Het koffermechanisme is kapot, dus kan het stalen klapdak nergens heen. Dan maar de weg van de minste weerstand zoeken… Die blijkt te bestaan uit een moderne variant van de amazonezit – de enige mogelijkheid, want ruimte voor knieën, laat staan alles wat zich daaronder bevindt, is er niet. Gelukkig sust de Bewust Beschonken toestand van driekwart van de inzittenden hun zenuwstelsel, zodat pijn en verkramping plaats maken voor hilariteit. Bang voor een ongeval hoeven we toch niet te zijn, stevig vastgeklemd als we zitten tussen de achterruit en… de voorruit, vreemd genoeg. Merkwaardig hoe dichtbij die is, zelfs vanop de achterbank. Even schiet mij het lumineuze idee te binnen dat het autootje gemakkelijk van op mijn zitplaats achter de chauffeur te besturen zou zijn, maar gelukkig dwaalt mijn benevelde geest weer af voor ik dat empirisch kan toetsen.

Peugeot 206 CC

Uitstappen na een tiental kilometers heeft iets van een duiveltje dat uit zijn doosje wordt gelaten: alle springveren in mijn lichaam katapulteren mijn ledematen terug in hun anatomisch correcte positie. Wanneer ik een half uurtje later onder de dons lig, verkeert de autojournalist in mij in tweestrijd. Enerzijds vind ik het schandalig dat zo’n pijnbankje een statuut van vierzitter verantwoordt, anderzijds heeft die 2+2-formule er – hoe oncomfortabel ook – wel voor gezorgd dat ik niet naar huis ben moeten kruípen. Een langetermijnoplossing lijkt het me echter niet.

Nissan GT-R

Nochtans zijn er behoorlijk wat sportcoupés die een gelijkaardige layout kennen: de Audi TT, de Porsche 911, de Nissan GT-R, … Zouden die allemaal niet beter als tweezitter door het leven gaan, of is dat vierzitsetiket commercieel echt zo belangrijk voor de constructeurs? Eens te meer lijkt de Gulden Middenweg de oplossing: laat de klant gewoon zélf beslissen of hij graag extra noodzitjes heeft, of liever gewicht én (bagage)ruimte bespaart door ze te schrappen. Lotus heeft dat alvast ingezien met de Evora. Benieuwd wie die strategie durft te volgen.

Lotus Evora

Share Button

6 Responses

  1. VishnuSixDix says:

    Haha, lolverhaaltje en nog herkenbaar ook. Vroeger ook voorgehad met zo’n laatste serie ford escort cabrio. Een tikkeltje ruimer misschien dan de 206cc maar nog steeds shinbonecrushingly krap.

    Het is een noodzitje, niet meer, niet minder. Idem dito voor de achterste plaatsen bij de Toyota IQ. In nood geraak je iig thuis, in welke staat dan ook.

    lol ook @ laatste tekening. Hoe krap zit die achterste persoon niet :’)

    • Frexy says:

      Juist over iQ, laatst nog meegemaakt. Al durf ik stellen dat er meer plaats is dan in die peugeot, als ik op de foto’s mag afgaan.

      En over laatste tekening/foto: De dikte van de zetel is nog niet eens meegerekend…

  2. Stijn says:

    Een IQ is een 3+1. En achter de voorste passagier (die verder naar voren zit dan de bestuurder) is het nog vrij comfortabel vertoeven (ben zelfs met 1,85m nu niet meteen klein duimpje). In niets te vergelijken met een 206cc, dat is effectief slechts een luciferdoosje. In een Nissan GT-R en moderne 911 is het nog vrij aangenaam vertoeven achterin. Zelfs in een klassieke (luchtgekoelde) 911 geraak ik achterin. Beenruimte is daar niet zo’n groot probleem omdat er de ruimte is (door de smalle sportstoelen) om je knieën (links en rechts) naast de stoelen te ‘steken’. Door de snel dalende achterkant is hier voornamelijk hoofdruimte een probleem. Tenzij je 1,70m of kleiner bent. Dan zit je (zelfs in een oude) 911 als gegoten. Gezellig tussen de brede wielflanken en de middentunnel. Ideaal voor kinderen of een bende (slanke) vrouwen :). Persoonlijk zit ik ook liever (voor een beperkt ritje) gewrongen achterin een 911 (nog dichter bij die boxermotor) dan in een of andere saaie maar ruime Berline. Kan me nog zelfs levendig de test van de 993 Targa en 4S in Autogids herinneren. De week ervoor had was de journalist in kwestie op pad geweest met een ruime MPV, met op de achterzitjes zijn (lieftallige) kinderen die maar niet ophielden met zagen :). In de véél minder ruime 911 geen woord enkel een glimlach…

    Dat Lotus deze strategie bij de Evora toepast mag niet verbazen. In combinatie met de (optionele) kuipzetels kan je toch niet achterin geraken. Spijtig genoeg kan dan zelfs ook niets achterin laden… (zelfde verhaal als bij een 911 GT3 en GT2 (RS))

  3. AnthonyG says:

    Ik ben 1m85 en pas dus niet in een noodzitje. Eigenlijk is zowat elke auto (zelfs een normal wheelbase A8 of BMW 7) een ramp voor mij om pijnloos achteraan te zitten.

    Anyhow, wat mij opvalt is hoeveel plaats er ontstaat als je auto’s ziet zonder die noodzitjes. (vergelijk eens een GT3 met een carrera of een CLK black met een gewone CLK)
    Ik heb het nog nooit uitgeprobeerd, maar volgens mij zit je veel beter gewoon met je kont op dat tapijt ipv die nodeloos dikke en toch nog harde kussentjes van het noodzitje.

  4. Pieter Ameye says:

    Indien er min of meer voldoende ruimte is (zoals bij de GT-R bvb) ben ik pro noodzitjes. 95% van de tijd gebruik je ze dan als handige bagageruimte, en in de overige 5% als oncomfortabele extra zitplaatsen. Maar zoals bij de 206CC zijn ze te gek voor woorden.

    Optimale oplossing is natuurlijk om ze te kunnen afvinken op de bestelbon, tegen verminderde prijs uiteraard.

  5. Peter says:

    Gelijk schiet mij het eerste model Renault Megane Cabrio te binnen. Ook deze had “noodzitjes” achterin, maar Renault bood ook de mogelijkheid om hier een extra bagagebox te plaatsen. Mijn voordeel is dat ik 1,94m. ben en altijd als excuus kan gebruiken ‘dat ik toch echt niet achterin pas’….

Leave a Reply