DRIVR

Belgian Car Designers:
Nieuw Boek van de Makers van WAFT

belgiancardesigners

Te beoordelen aan het aantal reacties op WAFT, valt het werk van journalistenduo Lenaerts & De Mol in de smaak. Een vervolg kon natuurlijk niet uitblijven, ook al is de nieuwe bundel geen WAFT2 maar een ode aan Belgische autotekenaars geworden; een stiel waarmee Renault-ontwerper Luc Landuyt België op de designkaart zette om vandaag een getalenteerde bende in zijn kielzog te vinden. Belgian Car Designers viert die klas in een drietalig boek met zeldzame illustraties en persoonlijke bekentenissen.

Om de Grote Tien te situeren, hebben we aan elkeen een DRIVR-citaat toegevoegd:

bcdlucdonckerwolke

Wil SEAT zijn snelste Ibiza laten zegevieren, dan zal die op vier vlakken moeten schitteren: esthetica, geluid, rijgedrag en betrokkenheid. Dat die eerste horde niet loepzuiver genomen is, geeft de VAG-dochter zelf toe door – na de lauwwarme ontvangst van de gewone Cupra – met een Bocanegra-kit te komen; een hertekende neus en wat andere details die dichter bij het concept van Luc Donckerwolke aanleunen en zowel op de 150 pk sterke FR als op de Cupra met 180 pk te krijgen zijn. [Ken Divjak]

belgiancardesigners2

Over de toegevoegde waarde van de X6 werd al veel geschreven en nog meer geluld: anti-garageproporties gecombineerd met slechts vier zitplaatsen zijn inderdaad niet superefficiënt – maar de hoogte, de status en het dynamisch design maken dat deficit voor velen ruimschoots goed. [Cedric Dervoigne]

belgiancardesigners3

Opnieuw lijkt deze evolutie een beetje tegendraads aan het credo van wijlen Chapman. De introductie van Toyota’s 1,6 Vvti blok mag dan een goede zaak zijn om de gemiddelde (EURO 5) uitstoot van het gamma terug te dringen en de dekselse gewichtstoename te counteren – maar je zou evengoed kunnen stellen dat er op die manier ruimte gecreëerd werd voor obligatoire addenda als cruise control of daytime running lights om de Elise op een bredere doelgroep af te stemmen. [Cedric Dervoigne]

belgiancardesigners4

De Kiyora is de (voorlopig?) laatste telg uit de inmiddels zevendelige Nagare-conceptreeks van Mazda. Nagare is Japans voor ’stroming’ en voor de Kiyora was water de inspiratiebron. Dat komt bijvoorbeeld tot uiting in de tot in de deuren en het dak doorlopende blauw getinte ruiten, die het hele interieur in een oceaansfeer onderdompelen. [Pieter Fret]

belgiancardesigners5

Er is iets vreemds aan de hand met Bentley. Ooit nog aanzien als het sportiefste merk van Engeland is het vervallen tot de standaardkeuze van besigaarde immobiliënmagnaten; goed in zijn eigen recht, maar oninteressant voor de Boys die hun Bentley liever rauw dan lauw lusten. En daar hebben ze stilaan genoeg van in Crewe… [Ken Divjak]

belgiancardesigners6

We moeten unaniem erkennen dat Laguna’s coupéderivaat gewoonweg mooi is. De prominente grille met Zagato-allures, de langgerekte achterlichtblokken, de elegante daklijn en fraai geboetseerde heupen tonen de Créateur d’Automobiles op zijn best en tevens alles wat die gewone Laguna ontbreekt – of het nu de berline dan wel de station betreft. [Cedric Dervoigne]

belgiancardesigners7

Wagens als de Continental Flying Star laten zich niet rationaliseren; ze hebben lak aan conventies en crisissen om het automobiel in al zijn glorie te vieren. Niet als een middel om van A naar B te geraken, maar als een ultiem statement van waar de autoproductie op een bepaald moment staat – net als de eerste Flying Star van 1931 (een Alfa Romeo 6C 1750 die het Concorso Villa d’Este van dat jaar op zijn naam schreef) en de tweede van 1966 (een hertekende Lamborghini 400GT die later in de Espada zou uitmonden). [Ken Divjak]

belgiancardesigners8

Ook al horen journalisten zich niet met subjectieve uitlatingen te moeien, niemand op de lancering kan ook maar één vijfdeurs opnoemen die er gelikter uitziet – zowel vanbinnen als vanbuiten. Sterker nog: na een paar glaasjes Sekt is de fine-fleur van het autojournaille het zowaar eens dat enkel de verwachte Alfa Giulietta (opvolger van de 147 en gepland voor 2010) in dezelfde designliga speelt, laat staan dat de Golf vijfenhalf er esthetisch aan kan tippen…[Ken Divjak]

belgiancardesigners9

De huidige Sechser is aan zijn laatste rechte lijn toe. En voor sommigen is dat goed nieuws; de controversiële styling van de E63 was immers geen spek voor ieders bek en maakte samen met de E65 Zeven en de E60 Vijf een abrupt einde aan de klassieke BMW-huisstijl. Ondertussen heeft Adrian den Hollander het roer van Chris Bangle overgenomen om het schip opnieuw naar rustiger water te leiden – bijgestaan door de 33-jarige Limburger Jochen Paesen. [Benny Herdewyn]

belgiancardesigners10

Ferrari grijpt met de 458 terug naar haar roemrijke verleden, want deze prachtige cilindersymfonie wordt versterkt door drie centrale uitlaten, een stijlkenmerk van de legendarische F40 – al diende de middelste daar uitsluitend voor de turbo. Daar stopt de vergelijking echter. Maranello kiest verder duidelijk voor evolutie in plaats van revolutie; en laat dat laatste nu net zijn waar de ietwat ongeïnspireerde styling van het afgelopen decennium dringend nood aan had. [Pieter Fret]

[Screenshots & Preview: Belgian Car Designers]

Share Button

3 Responses

  1. Stijn Sioen says:

    Ziet er opnieuw zéér knap uit.
    Zal ik zeker morgen bestellen!

  2. Pieter Ameye says:

    Mag het boek begin december verwachten. 😉

  3. Ken Divjak says:

    Nummer vier van Bart & Lies is er!

    Masters of Modern Car Design

    Walter de’ Silva, Ed Welburn, Lorenzo Ramaciotti, J Mays, Peter Schreyer, Jean-Pierre Ploué, Adrian Van Hooydonk, Laurens van den Acker and Gorden Wagener. Nine key people in contemporary Car Design. Nine design chiefs who influence the appearance of almost every car in the world. This book shows the men behind the machines, by telling their stories and unveiling their compelling personalities.

    This hard-cover luxury book is published by the WAFT-team,
    will go available from September 2012 and costs 60€.

    http://www.waft.be/mcdorder.php

Leave a Reply