DRIVR

F1 Review: Yas Marina, Abu Dhabi (Race 19 – 2010)

Nooit eerder waren er nog vier titelkandidaten over bij de start van de laatste Grand Prix. Dat het close zou worden in de woestijn van Abu Dhabi, stond dus al op voorhand vast. Maar wat niemand had verwacht, is dat de man die al zeven keer de beker mee naar huis mocht nemen de uitkomst van het spannendste kampioenschap ooit zou bepalen…

Abu Dhabi

Om de situatie vóór de wedstrijd te schetsen: van de vier titelkandidaten stond Alonso er het beste voor. Met acht punten voorsprong op dichtste achtervolger Webber zou een eerste of tweede plek hem hoe dan ook de titel opleveren. Geen onmogelijke opdracht vanop zijn derde startpositie, want met Webber achter hem (op P5) zou een vierde plek al volstaan, zelfs al wist Vettel zijn pole position om te zetten in winst.

Abu Dhabi

Maar de omstandigheden zaten de Spaanse dubbele wereldkampioen niet mee. Bij de start verloor hij meteen een plek aan Button – no harm done, want grootste rivaal Webber kwam zo in een Ferrari-sandwich terecht, met Alonso voor hem en Massa onder zijn achtervleugel. Het leek alsof de Scuderia de race vanop die positie zou gaan controleren, tot Michael Schumacher spinde na contact met teammaat Rosberg, en de Force India van Liuzzi zijn Mercedes probeerde te bespringen. Safety car dus; en meteen de cue voor het achterveld om de verplichte bandenwissel van de baan te krijgen.

Abu Dhabi

In ronde 12, amper 6 ronden na het binnenkomen van de SC,  maakte Webber de beslissing om te pitten voor vers rubber. Overhaast, zo bleek, want hierdoor kwam hij terecht achter een hoop tragere wagens die hun pitstop ook al achter de rug hadden en dus niet meer zouden stoppen. In the bag, moeten ze bij Ferrari gedacht hebben. Voor de zekerheid maakte Massa twee ronden later zijn stop, maar door ietwat trager werk van de Ferrari-mecaniciens en een slordige exit run door het smalle tunneltje kwam hij áchter Webber terecht, de man die hij eigenlijk moest afstoppen. Tot overmaat van ramp reed voor de Australiër de Toro Rosso van Alguersuari, net als Red Bull Racing de eigendom van de pepdrankgigant. Wat volgde was een staaltje ‘interteamorders’: Webber kreeg vriendelijk een vrijgeleide om te passeren, waarna Massa hardnekkig afgestopt werd.

Abu Dhabi

Alonso stond nu voor een dilemma: ofwel blijven rijden op de zachte banden, met het reële risico dat hij na zijn pitstop achter Webber terecht zou komen; ofwel nu pitten en accepteren dat Petrov en Rosberg, die geen stops meer moesten maken, tussen hem en zijn benodigde vierde plek zouden staan. Hij koos voor de laatste optie, in de hoop dat hij wel voorbij de twee jongelingen zou geraken.

Abu Dhabi

Dat pakte echter anders uit: Petrov kon profiteren van de hogere topsnelheid van de Renault en reed zijn eerste foutloze race van het seizoen, zodat een gefrustreerde Alonso er zijn tanden op stuk beet. Ondertussen dekte de andere Renault Lewis Hamilton af, die in tegenstelling tot Vettel na zijn pitstop net áchter Kubica terecht was gekomen. Die bleef vervolgens zo lang rijden op zijn harde banden dat hij zelfs na zijn late pitstop de door zijn teammaat opgehouden Alonso voorbleef. Een mooi – zij het wellicht onbedoeld – cadeau van motorleverancier Renault aan Red Bull…

Abu Dhabi

Toen Sebastian Vettel na 55 ronden als leider over de streep kwam, wist hij nog niet of hij zich net tot jongste F1-wereldkampioen aller tijden gekroond had – dat hing immers af van de positie van Alonso en Webber. Eerst vervolledigden de kampioenen van de voorbije twee jaren, Hamilton en Button, symbolisch het podium, waarna Rosberg met zijn vierde plek de verlossing bracht. Zonder ooit het WK geleid te hebben, voerde de 23-jarige Duitser nu de tabellen aan. “This is when it counts”, zou hij achteraf geëmotioneerd verklaren.

Abu Dhabi

Vettel behoort nu officieel tot de groten, en – laten we eerlijk zijn – meer dan verdiend. Van alle toppers werd hij tijdens het seizoen immers het meest geplaagd door mechanische pech en dom puntenverlies. Had hij zijn tien (!) poles allemaal omgezet in racewinst, dan had hij vele GP’s geleden al zeker geweest van de titel. Hij mag zich voor minstens een jaar de beste racepiloot ter wereld noemen, terwijl wij alvast vol nieuwsgierigheid uitkijken naar seizoen 2011 – en de terugkeer van KERS

TOP
+ Het enige dat telt: Vettels wereldtitel

FLOP
– … werd helaas beslist in een strategische race met weinig actie

Abu Dhabi

RESULTAAT RACE 19:

Pos No Driver Team Laps Time/Retired Grid Pts
1 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 55 1:39:36.837 1 25
2 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 55 +10.1 secs 2 18
3 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 55 +11.0 secs 4 15
4 4 Nico Rosberg Mercedes GP 55 +30.7 secs 9 12
5 11 Robert Kubica Renault 55 +39.0 secs 11 10
6 12 Vitaly Petrov Renault 55 +43.5 secs 10 8
7 8 Fernando Alonso Ferrari 55 +43.7 secs 3 6
8 6 Mark Webber RBR-Renault 55 +44.2 secs 5 4
9 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 55 +50.2 secs 17 2
10 7 Felipe Massa Ferrari 55 +50.8 secs 6 1
11 22 Nick Heidfeld BMW Sauber-Ferrari 55 +51.5 secs 14
12 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 55 +57.6 secs 7
13 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 55 +58.3 secs 13
14 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 55 +59.5 secs 12
15 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 55 +63.1 secs 18
16 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 55 +64.7 secs 15
17 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 54 +1 Lap 20
18 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 53 +2 Laps 22
19 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 53 +2 Laps 23
20 20 Christian Klien HRT-Cosworth 53 +2 Laps 24
21 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 51 +4 Laps 19
Ret 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 43 +12 Laps 21
Ret 3 Michael Schumacher Mercedes GP 0 Accident 8
Ret 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 0 Accident 16

WK-STAND PILOTEN:

Pos Driver Nationality Team Points
1 Sebastian Vettel German RBR-Renault 256
2 Fernando Alonso Spanish Ferrari 252
3 Mark Webber Australian RBR-Renault 242
4 Lewis Hamilton British McLaren-Mercedes 240
5 Jenson Button British McLaren-Mercedes 214
6 Felipe Massa Brazilian Ferrari 144
7 Nico Rosberg German Mercedes GP 142
8 Robert Kubica Polish Renault 136
9 Michael Schumacher German Mercedes GP 72
10 Rubens Barrichello Brazilian Williams-Cosworth 47
11 Adrian Sutil German Force India-Mercedes 47
12 Kamui Kobayashi Japanese BMW Sauber-Ferrari 32
13 Vitaly Petrov Russian Renault 27
14 Nico Hulkenberg German Williams-Cosworth 22
15 Vitantonio Liuzzi Italian Force India-Mercedes 21
16 Sebastien Buemi Swiss STR-Ferrari 8
17 Pedro de la Rosa Spanish BMW Sauber-Ferrari 6
18 Nick Heidfeld German BMW Sauber-Ferrari 6
19 Jaime Alguersuari Spanish STR-Ferrari 5
20 Heikki Kovalainen Finnish Lotus-Cosworth 0
21 Jarno Trulli Italian Lotus-Cosworth 0
22 Karun Chandhok Indian HRT-Cosworth 0
23 Bruno Senna Brazilian HRT-Cosworth 0
24 Lucas di Grassi Brazilian Virgin-Cosworth 0
25 Timo Glock German Virgin-Cosworth 0
26 Sakon Yamamoto Japanese HRT-Cosworth 0
27 Christian Klien Austrian HRT-Cosworth 0

WK-STAND CONSTRUCTEURS:

Pos Team Points
1 RBR-Renault 498
2 McLaren-Mercedes 454
3 Ferrari 396
4 Mercedes GP 214
5 Renault 163
6 Williams-Cosworth 69
7 Force India-Mercedes 68
8 BMW Sauber-Ferrari 44
9 STR-Ferrari 13
10 Lotus-Cosworth 0
11 HRT-Cosworth 0
12 Virgin-Cosworth 0
Share Button

4 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Nog twee randbemerkingen:

    – hoe goed klinken die on-board camera’s tegenwoordig!
    – maar champagne zonder fut op de ceremonie van de WK-beslisser!?

    En een 2010-overzichtsvideo:

    • Stijn Sioen says:

      In de arabische landen mag geen alcohol verschijnen dus werd de champagne vervangen door een appelcider (net als in Bahrein) met inderdaad zéér weinig fut !

      Voor een tweevoudig kampioen vond ik wel dat Alonso maar zéér flauw reageerde op Petrov…

  2. Pieter Ameye says:

    De SLS AMG Safety Car sluit het seizoen af met 108.000km op de teller!

  3. VishnuSixDix says:

    Heeft die SLS AMG dan gereden naar elke GP ipv overgevlogen te worden?

Leave a Reply