DRIVR

Nürburgring dreigt te verstikken in Grootheidswaan

“Terwijl de Nordschleife populairder wordt dan ooit, lijkt de ondergang van de legendarische omloop zienderogen dichterbij te komen”, noteerde collega Pieter Fret in zijn allereerste artikel voor DRIVR. Twee jaar later is het Eifelcircuit een themapark met een schuldenberg van 400 miljoen euro en meer schandalen dan The Bold & The Beautiful. Tijd om een kaarsje aan te steken?

_mg_5931

De voorgeschiedenis eerst. Begin mei 2010 overtuigen Kai Richter en Jörg Lindner de overheidsinstanties om de uitbating van de ‘Ring aan hen toe te vertrouwen. Het duo zou de hele om- en uitbouw dankzij privé-investoren financieren, maar dat blijkt al snel een holle belofte die de Minister van Financiën met zijn job bekoopt. Bovendien steunt het hele businessplan (waar de deelstaat Rheinland-Pfalz nu toch voor opdraait) op zwaar overdreven bezoekersaantallen waardoor de capaciteit van het gebouwde themapark serieus overbemeten blijkt. Nog gezwegen van het feit dat de kernattractie – een heuse rollercoaster met F1-sensaties – helemaal niet werkt…

ringgraph

De reden voor dat mismanagement ligt volgens ‘Ringkenner Michael Frison in de boekhouding van de ‘Ring die jarenlang zwaar overdreven werd. Frison zou zelfs een officieel document bemachtigd hebben waaruit blijkt dat de bezoekersaantallen niet alleen overdreven, maar consequent verdubbeld werden zoals geïllustreerd door aparte statistieken voor verkochte tickets en gepubliceerde verkopen. De gevolgen laten zich evenwel raden: hogere ticketprijzen, minder evenementen, dito security en nog meer druk op de unieke tolweg die sinds jaar en dag een doorn in het oog van de Groenen is. Als dat maar goed afloopt.

[Bron: Michael Frison voor 20832.com via Jalopnik]

Share Button

7 Responses

  1. Ze snappen gewoon niet waar het om draait. Niemand zit toch te wachten op een kermisattractie bij het circuit?
    Terug naar de basis zou een veel betere tactiek geweest zijn.
    En zelfs dat is geen garantie voor overleven.
    De sfeer op het GP circuit in de Eifel is naar mijn mening niet zo goed als het zou kunnen zijn: Overal gesloten deuren, de afstand tot het circuit is overal groot.
    In plaats van meer voor minder te bieden wordt er minder voor meer geboden. Daar kan een attractiepark niks aan veranderen omdat dat geen meerwaarde biedt voor de autosportliefhebber.

  2. swies says:

    Excuses voor de kritiek, maar dit artikel vind ik maar zwak. We zijn meer gewoon van deze site. langere artikels met wat meer achtergrond en uitleg over de kwestie zou interessanter zijn om te lezen. De eigen mening van de auteur mag er ook in!
    Hopelijk gaat deze site de weg niet op van de ‘Ring. Teveel willen doen en het te groots zien. Focussen is de boodschap, geen slachtoffer worden van de eigen populariteit. Ik snap nog altijd niet waarom toeristen bussen worden toegelaten op de ring. OK, het is in essentie een openbare weg. Komaan, een bus hoort toch niet op een (openbare) racebaan…

  3. swies says:

    Terechte kritiek op mij! Ik zal voortaan kritisch zijn na mijn werkuren :-p

  4. bruno says:

    Als het zo doorgaat komt GT5 inderdaad net op tijd. Kan je de Ring tenminste nog digitaal nemen, so to speak.

  5. Ken Divjak says:

    Hopla – de inflatie slaat toe in Nürburg:

    2011 Single lap: €24
    2011 Four laps plus meal: €89
    2011 15-Lap package: €310
    2011 25-Lap package: €470
    2011 Season package: €1,400

    Told ya…

  6. Duckie 'RS says:

    De West Deutsche Rundfunk of WDR heeft een reportage aan het hele debacle gewijd:

Leave a Reply