DRIVR

DOE MEE: De Grote DRIVR Veiligheidsenquête !

crash-test-dummy-1Vraag de gemiddelde autokoper of hij veiligheid belangrijk vindt, en je zal veel ja-knikkers noteren. Check daarna de bestelbon om vast te stellen dat de portemonnee toch het laatste woord gekregen heeft – of is het des mensen om liever de buurman te imponeren met achttienduimers dan zo’n onzichtbaar plofkussen aan te vinken “dat je toch nooit zal nodig hebben als volleerd chauffeur”?. En laat ons eerlijk wezen, wij DRIVRs zijn geen haar beter.

Voor we de hand in eigen boezem steken, toch eerst wat uitvluchten sprokkelen. Veiligheid is om te beginnen nog altijd een klassenjustitie; wie minder goed bij kas zit, eindigt noodgedwongen bij stadswagens of middenklassers die hun bewaarengelen (in het beste geval) optioneel aanbieden. Aan het andere eind van het spectrum staan de dikke SUV’s met alles standaard en als toemaatje een ton extra om je hot hatch opzij te kegelen. Kies je voor wagens van pakweg tien jaar oud, dan reken je beter op een echte bewaarengel… Gelukkig zijn blokkerende remmen ondertussen de wereld uit, en zitten er overal frontale plofkussens op. Ook zijdelingse airbags worden stilaan gemeengoed – terecht aangezien de flank bijzonder kwetsbaar is bij gebrek aan kreukelzones. Maar daar stokt de loftrompet.

mercedes-a-eland-1

Tot de constructeurs ertoe verplicht worden, geldt namelijk Orwell’s spreuk over de gelijkheid der dieren. Zo is ESP nog te vaak een optie, tenminste tot 2012 wanneer het systeem Europees verplicht wordt op alle nieuwe modellen. Nochtans tracht deze engel je – binnen de grenzen van de fysica – net uit de problemen te houden. En wie baant zich een weg door optielijsten langs AUX-aansluitingen, zetelverwarming en carbon inlegstukken om uiteindelijk gordijnairbags te vinden? De zoekactie zal trouwens vaak verloren moeite zijn in de lagere regionen van het wagenpark, want gordijnairbags zijn hier eerder zeldzaam. Welke koper houdt er bovendien rekening met de testresultaten van NCAP? En hoe relevant zijn deze tests voor een echt ongeval? Sommige constructeurs gaan nog een stuk verder, zoals Volvo dat een full-scale crashtestcenter in gebruik heeft waar onder elke mogelijke hoek gebotst kan worden. Zowel Volvo als Saab onderzoeken trouwens al jaren on-the-spot ongevallen waarin hun auto’s betrokken raakten.

Bij de keuze van een familiewagen is het misschien evident dat je veiligheid hoger in het vaandel draagt, maar wat doet de gedreven DRIVR als hij de ideale hatch, coupé of roadster heeft gevonden? Ben je gevallen voor jeugdidolen van voor het NCAP-tijdperk, dan kan je veiligheid al snel reduceren tot de aanwezigheid van een frontaal plofkussen en ABS. Maar stel dat je (bijna) nieuw kiest, hou je dan rekening met een worst case scenario en kruis je daarvoor ook de nodige vakjes aan? Clichés als ‘ik heb mijn auto altijd onder controle’ of ‘ik doe weinig kilometers’ tellen ditmaal niet als verklaring. Al die veiligheidsitems wegen inderdaad op budget & weegschaal, en laat dat laatste nu net een heikel punt zijn waarover we hier al vaker gepalaverd hebben. Over het feit dat wij als bestuurder nooit te oud of te goed zijn om bij te leren, gaan we het hier ook niet hebben.

Wat ons hier bezighoudt is hoeveel belang jullie hechten aan veiligheid bij de aankoop van een vierwieler – nieuw of tweedehands en al dan niet DRIVR-materiaal. Vermeld merk/type, bouwjaar en of de reddende engelen standaard (s) aanwezig waren of al dan niet bewust optioneel (o) aangevinkt werden: bv VW Golf V GTI 2007, ESP (s), zijdelingse airbags (s), gordijnairbags (o). Ter info, wie ESP heeft, heeft sowieso ABS en tractiecontrole, dus die moet je niet dubbel vermelden. We zijn benieuwd!

Share Button

27 Responses

  1. VishnuSixDix says:

    Ik rijd met een gezinswagen… het enige dat daar enigsinds drivr-waardig aan is, is de turbobenzinemotor. Altea XL 1.4TSI uit 2010.

    Batterij aribags (5)(s), extra gordijnarbags achteraan (o), ESP(o), zeer goede score bij zijimpacts (vooral achteraan).

    Tractiecontrole heeft zijn waarde al bewezen bij mijn vorige kar, een peugeot 206 sw gti. ‘s Winters moest ik mijn broer vervoeren naar Aarschot, zijn studio was hoog gelegen. Tijdens de rit waren we verzeild in een sneeuwbui en de enige manier om aan de studio te geraken was via een zeer steile weg (gemiddeld 10%). Waar dat ik er zonder problemen in 2de opraakte, met deftige aanloop weliswaar, gleed het golfje achter mij schuins weg en raakte met de achterkant een voorgevel van een huis.
    ESP heb ik niet nodig gehad, maar ik ben er zeker van dat het in noodsituaties zijn waarde gaat bewijzen (cfr. Tiff Needell zijn voorbeeld)
    ABS dan. De eerste wagens waar ik mee reed waren die van mijn ouders (toyota carina E en Peugeot Partner) en niet zelden blokkeerde de wielen tijdens forse rempartijen. Heeft dikwijls slechts een haartje gescheeld of ik zat ergens achterop.
    Bij mijn peugeot heb ik wél een dergelijk accidentje gehad, ondanks de ABS. Bleek dat er minder dan 0.7mm profiel op de banden stond. Tja. Daar sta je dan met al je elektronische hulp… Banden > ESP/ABS/shizzle

    Verder speel ik soms wat met de Subaru Forester van mijn ouders (ze zijn er nogal op vooruitgegaan tov vroeger ;)). Zonder DCS is het geweldig spelen in de sneeuw (en mindere mate zand), ellenlange drifts, donuts, het kan allemaal. Zet je daar de DCS AAN en alle plezier smelt weg als sneeuw voor de grond. Zelfs op de meest gladde ondergrond kan je die wagen niet meer laten uitbreken. De achterkant twijfelt een factie van een seconde en volgt daarna gewoon braafjes de voorkant. Sterk systeem.

  2. Thomas says:

    BMW E46 323i executive (1999): Airbags 6 (=2personen/2zij/2gordijn)(s), abs (s), dsc (s), voor ncap sterren:
    http://www.euroncap.com/tests/bmw_3_series_2001/98.aspx

    Ikzelf let goed op bandenspanning en staat van de banden, want dat blijft ook het enige contact met het wegdek 🙂
    Tractiecontrole doet goed zijn werk, maar bij hevige sneeuw wil hij soms niet eens vertrekken… Bij lichte regen durft hij ook snel ingrijpen.
    Onlangs door peugeot 207 aangereden in de zij op rond punt. Mijn auto week nauwelijks af (enkel gehele deur vervangen), de peugeot eindigde in de gracht…

  3. AnthonyG says:

    Wat ben je eigenlijk met al die systemen, als je in bijna alle auto’s tegenwoordig een stuurbekrachtiging hebt die veel te sterk is en in noodgevallen (bv uitwijken in nood) mensen de kans geeft om een overdreven ruk aan hun stuur te doen met alle gevolgen vandien?

  4. Joeri says:

    Allemaal leuk die elektronische spullen, maar misschien zouden de meeste weggebruikers eens beter moeten leren rijden. De meesten worden gereden en hebben geen flauw benul van wat te doen eens hun auto uitbreekt of ze gewoon controle verliezen.

    Dat is het hypocriete aan heel de verkeerswetgeving. Helft kan niet met een auto rijden maar periodiek examen eisen is politieke zelfmoord dus wordt het maar zo gelaten.

    • Pieter Fret says:

      Een reden te meer om hen een goed ESP mee te geven, niet?

      • Joeri says:

        Zou het voor mezelf en mijn kinderen toch aangenamer vinden dat er wat meer echte chauffeurs op de weg zijn en niet van die voorruitklevende personen waarvan je de schrik in de ogen leest.

    • AnthonyG says:

      Op een rijexamen toon je heus niet dat je met een auto kan rijden, hoogstens dat je je ermee kan verplaatsen.

      Verder, autorijden zelf is zoals zwemmen, eens je’t kan…

  5. Laaco says:

    Allen naar Finland dan om te leren driften. 🙂
    Mini Cooper D:
    ABS heeft ook hier zijn dienst al bewezen, al is het nooit echt nipt geweest met een voorligger. (Meestal bij een verkeerslicht dat op oranje springt en je denkt ‘daar kan ik nog door… oh nee, toch niet’.
    ESP dan… Ik heb het altijd storend gevonden als dat lampje aansprong op het dash. Op de weg die ik wekelijks doe is er een bocht die er niet top bij ligt, waar het ESP steeds aanslaat. Als ik die neem met het ESP uit merk ik geen verschil. Dat zal wel te maken hebben met het feit dat de wagen voorwielaangedreven is denk ik dan.

    Mijn vader heeft onlangs een 2e wagen aangekocht voor mijn zus die leert rijden, een Skoda Fabia 10 jaar oud. Daar voel ik mij toch een stuk onveiliger in dan in de Mini, wat logisch is. Mijn rijstijl is er ook wat door veranderd: ik wil geen zij impact meemaken in dat ding!

  6. Levi says:

    Mazda MX-5 NA (eerste generatie): geen airbags, geen esp, geen tractiecontrole, geen abs,…

    Toch heb ik mij er nog nooit onveilig in gevoeld.

    • Frexy says:

      Idem, al is het een andere wagen:

      Renault 21: Geen ABS, airbags, tractiecontrole, esp of enig andere gedoe.

      Gordels en stuurbekrachtiging helpen toch al wat. En een gezonde dosis defensief rijden 🙂

  7. Eric Kok says:

    Clio RS 2000 met uitsluitend standaard 2 airbags, ABS en een stel grote schijven. Ben de eerste om toe te geven dat electronica levens en materiaal kan redden maar er geen cent voor over heb. Hypocriet jah. De ABS heeft mij ook al wat schadekosten bespaard.

  8. Pieter Fret says:

    MINI Cooper S (2009): ABS (s), CBC (s), EBD (s), DSC (s), frontale, zijdelingse en gordijnairbags (s). Ik moet zeggen dat ik mij behoorlijk veilig voel 🙂

    Veiliger dan in mijn vorige wagen in ieder geval: een Smart Roadster Coupé (2004) met ESP (s) (en dus ook tractiecontrole en ABS), maar slechts één (frontale) airbag, en minder gewicht en kreukelzone.

    Veiligheid is toch wel iets dat ik in overweging neem bij het kopen van een auto. Niet zozeer de elektronische hulpjes daarom, maar wel de aanwezigheid van airbags en deftige kreukelzones. Het is bv. ooit de reden geweest waarom ik geen classic Mini gekocht heb. Daarin wil je écht geen ongeval hebben, en dat geldt bij uitbreiding voor alle oude (sport)wagentjes…

  9. Mee says:

    In mijn Colt CZ3 zit ABS en 2 airbags, en that’s it. De ABS slaagt volgens mij veel te snel aan (vooral in de sneeuw vorig jaar was daar amper mee te remmen), maar ik heb mij er nog nooit onveilig in gevoeld.
    Mijn volgende auto (tenzij het iets oud wordt ;)) zal alleszins wél over ESP moeten beschikken. Mijn ouders hebben een 807 waar dat wel op zit en (alweer) in de sneeuwperiode vorig jaar heb ik dat eens deftig uitgetest en ik was er van onder de indruk. Ik reed toen tegen 60 over een grote bevroren plas die over de helft van mijn rijvak kwam, maar meer dan wat lichtjes die flikkerden en een licht snokje was er niet aan. Dat had heel wat erger (kunnen!) aflopen met mijn auto…

  10. BenR says:

    Volvo 142, 1971

    hmm..

    Kreukelzone (s)
    Gelamineerde voorruit (s)
    3punts gordels (s)
    Gescheiden remsysteem (s)
    4 schijfremmen (s)

    We komen van ver!

  11. Rosse says:

    1990 Audi 100, uitschakelbaar ABS (o), quattro (o), winterbanden (o).

    Ik kom van een 2006 passat met esp en alle toeters en bellen. In het begin denk je wel na over de stap achteruit qua veiligheid, maar dat went…

  12. fastflupke says:

    allemaal prachtige systemen die elke beter en sneller worden … al blijft de bestuurder de belangrijkste schakel in het geheel … en dat kan soms simpel …

    Gordel afstellen op de juiste hoogte
    Hoofdsteun aanpassen op de juiste hoogte
    Juiste bandenspanning
    Juiste verlichting
    goeie banden, remmen
    rijtraining
    etc etc

    • Frexy says:

      True, rijtraining mede om die reden gehad (al ben ik er zeker van dat ik mijn roestbak van 1990 niet houd).

      Maar ik denk ook dat je met weinig veiligheidsopties meer zorg draagt voor die zaken die jij vernoemt. Zo controleer ik de bandenspanning bvb maandelijks.

      Al moet ik toegeven dat die barst in mijn voorruit niet het geld waard is dat hele ding te laten vervangen..

  13. BertR. says:

    Clio 2 (’99) met een bestuurdersairbag, een passagiersairbag, voorspanners en krachtbegrenzers van de voorste gordels, 2 schijfremmen vooraan, 2 trommelremmen achteraan en 4 Euro NCAP sterren. Dan zullen we wel door de voornaamste veiligheidsuitrusting zijn. Aangezien hij tweedehands is, weet ik niet zeker wat er allemaal standaard is, maar ik vermoed alles.

  14. vdsmichiel says:

    Na mijn eerdere gastbijdrage over ESP (http://drivr.be/2009/10/14/gastbijdrage-esp-ware-automobiele-vooruitgang/) kon ik niet anders dan onze nieuwe gezinswagen met ESP bestellen. Alleen zonde dat dit weer extra geld heeft moeten kosten, want standaard was dat niet op de Renault Mégane GrandTour 1.5 dCi Dynamique… Schande van Renault dat veiligheid anders zo hoog in het vaandel draagt! Spijtig ook, want anders doet Renault het effectief niet slecht wat betreft veiligheid: frontale airbags (s), laterale thoraxairbags (s), gordijnairbags (s), isofix-bevestigingspunten (s), automatische lichten en wissers (s), set winterbanden tegen gunsttarief (o). En het beste: bij aankoop van een nieuwe Renault een gratis autobeheersingscursus voor twee!

  15. Met de bestelbon in aanslag gaat het er soms bizar aan toe. Onlangs zochten vrienden een ruime gezinswagen en zoals dat wel vaker gebeurt als je nogal autominnend bent, komen ze dan bij jou terecht voor ‘advies’. Het budget was beperkt, tweedehands was uit den boze, de nieuwe moest vooral ruim en zuinig zijn en de levering mocht niet te lang op zich laten wachten.

    Ik stelde een paar kandidaten voor met motorisaties en uitrusting die hen zouden dienen en ook op termijn een slimme keuze zouden zijn: geen te zwakke basismotor dus om teleurstellingen in de eerste bergvakantie te vermijden, maar zuinig en met partikelfilter om toekomstige belastingtarieven te pareren. Voldoende aandacht voor comfort (een airco installeer je niet meer achteraf), geen zotte kosten voor gadgets wegens beperkt budget, en tot slot de nodige aandacht voor veiligheid. Ik stelde ESP en zijdelingse airbags voor, gordijnairbags waren niet beschikbaar. (Ik probeerde hen ook nog te overhalen om een extra setje winterbanden te kopen, maar dat is weer een ander verhaal.)

    Overtuigd van het nut van deze opties trokken ze naar de dealer. Resultaat? Een speciale serie die direct leverbaar was uit stock (ideaal voor de kortelings geplande vakantie) met een speciaal stofje, wat externe opsmuk en airco for free, maar geen partikelfilter en vooral geen zijdelingse airbags of ESP. Een goeie deal dus, maar ik vond het jammer dat pakweg 1500€ en haast de doorslag gaven en beschouwde mijn missie dus niet als geslaagd.

    Mochten bovengenoemde vrienden met een vetter spaarvarken een paar etages hoger zijn gaan shoppen, was mijn advies overbodig want alle vermelde zaken zouden standaard geweest zijn. Dat niet elke stadslilliputter standaard is voorzien van lane departure warning of voetgangerdetectie is volstrekt economisch-logisch. Maar dat ESP of zijdelingse airbags (zelfs als optie) niet verkrijgbaar zijn onderaan de ladder is onbegrijpelijk. Je bent dus als koper verplicht een of meer uitrustingsniveaus hoger te kiezen of meerdere packs aan te vinken.

Leave a Reply