DRIVR

Rijtest: Skoda Fabia Combi RS

Pertinente vragen. Dat zijn er van het genre “Wat koopt een jonge vader die twee buggy’s moet transporteren maar zich toch solo wil amuseren?”. Pakweg tien jaar geleden lag dat voor de hand: een Impreza Turbo station. Maar aangezien Subaru die variant niet meer aanbiedt, beland je vandaag snel bij Skoda en diens Octavia RS. Alleen kost die nog altijd 29.000€ meer dan de kersverse pater familias op zak heeft, wat de VAG-dochter gestimuleerd heeft om met een (tweede) pertinent antwoord op de proppen te komen: de Fabia Combi RS met dubbelgevoede 1.4, 180 pony’s en een prijskaartje van 21.400€ rond.

rijtestskodafabiacombirs1

“Wacht eens even” hoor ik de criticasters al denken, “verzint DRIVR hier een inleiding omdat het de hatchback niet kon vastkrijgen, of is er ook een rijdynamische reden om voor de Combi te gaan?”. Cue the inside info: Skoda heeft de hatch met tientallen kilo’s moeten verzwaren om de balans juist te krijgen. De Combi is dus niet alleen de puurste van de twee, maar ook nog eens ruimer dan een 3-Reeks Touring die minimaal 28.500€ kost. En dan hebben we het nog niet over de chrono’s die alles ten zuiden van een 325 voor schut zetten…

rijtestskodafabiacombirs2rijtestskodafabiacombirs3

En daarmee zijn we bij de versiertruc van de Fabia RS Combi beland: zijn Q-car of sleeper-gehalte. In tegenstelling tot de hatch is de Combi immers niet in opzichtige lak met contrasterend dak te krijgen – enkel in standaard kleuren met een eenvoudige zeventienduimer. Mocht die laatste meer zijwang hebben en de RS-belettering een dagje vrijaf, dan zouden de Beemers helemaal van hun melk zijn aan de lichten. In D op half gas laat deze Tsjech een 318d immers voor dood, en wee het gebeente van zij die aan de zevensecondensprint twijfelen; keer op keer met één hand aan het stuur en een grijns op je tronie, tot de zevende DSG-versnelling er de brui aan geeft bij 226km/u. “Vinnig” dekt de lading nauwelijks.

rijtestskodafabiacombirs4

rijtestskodafabiacombirs5rijtestskodafabiacombirs6

Wie de capriolen van de VAG-groep kent, weet dat ze deze 1.4 benzine met supercharger (voor de lage toeren) én turbo (voor de hoge registers) enkel in combinatie met een zeventraps DSG-bak aanbieden – en dat is bij de Fabia RS niet anders. Wel verschillend is het feit dat de flippers aan het stuur hier een betalende optie van 160€ zijn, ook al is dat een kleine prijs om een modicum aan controle te behouden. Dat DRIVR nog altijd een goede handbak prefereert, is ondertussen oud nieuws – maar dat we een manier gevonden hebben om de interferentie van het mechanische brein te omzeilen misschien niet. De enige ‘juiste’ stand is immers niet D (die kost wat kost naar de zevende versnelling wil), ook niet Sport (die de meest onmogelijke terugschakelmanoeuvres uithaalt) maar de manuele ‘+-‘-stand die alleen opschakelt aan de begrenzer of terug naar eerste bij stilstand. Zo gereden zou deze RS perfect met tweede, derde en vierde toekomen (het koppel van 250Nm zit immers overal), maar dan stijgt het verbruik wel richting de dertien liter. Gewoon sportieve ritjes houden het op 10,5l/100km terwijl een monnikenvoet met zeven toekomt.

rijtestskodafabiacombirs71

Minder verrassend is de wegligging van deze Combi, want dat lijkt bijna een facsimile van de SEAT Ibiza Cupra met dezelfde onderdelen. Grosso modo betekent dat een licht en eerder zwijgzaam stuur, moeilijker doseerbare automaatremmen en een zweverig aandoend rijgedrag dat vooral passagiers naar de (plastiekerige) handvaten doet grijpen. Vanachter het stuur voelt het gewoon als hanteerbaar onderstuur met iets meer duikneigingen dan je van zo’n badge gewoon bent. En net als bij de Cupra zit de demping daar voor iets tussen; die lijkt bijwijlen ondermaats en heeft vooral onder vollast moeite om zware slagen op de vooras te weren. Koppelstuur (of het gevoel dat de wagen zichzelf stuurt op het gas) is eveneens van de partij, maar wordt pas een probleem op Belgische betonbanen. De voortrein is dus – net als bij de Octavia RS – maar net voldoende bemeten, en dat laat weinig ruimte voor een interactief chassis, temeer daar de RS-stoelen hoog opgesteld staan. Over hun comfort en steun dan weer geen kwaad woord.

rijtestskodafabiacombirs8

Aan het eind van de rit komt de Fabia RS Combi zijn belofte evenwel na: gezwind transport voor de kleine beurs die veel ruimte nodig heeft. De laatste keer dat we keken, waren er immers niet zoveel breaks die hot hatch-prestaties bieden in het minisegment – ook al lijdt de Combi aan dezelfde kwaaltjes als zijn VAG-klasgenoten die dezelfde hardware gebruiken. Maar dat zal de papa’s op die zeldzame/eenzame ritjes trouwens een zorg wezen wanneer ze de leasebrigade met de vingers in de neus te snel af zijn. Gecombineerd met een scherpe prijs is die veelzijdigheid net voldoende om de Fabia Combi RS tot de vier R‘en-brigade toe te laten.

SKODA Fabia Combi RS

Plus Min
+ Unieke Combi(natie) – Dynamisch niet perfect

Weggecijferd

Motor 1.4 4-in-lijn S/T
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 180 pk
Koppel 250 Nm
Gewicht 1313 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,3 s
Topsnelheid 226 km/h
Gem. testverbruik 10,3l/100km
Prijs 21.410 euro
Fiscale PK 8

Verdict
8 op 10

Share Button

9 Responses

  1. car-nut says:

    Don’t believe de the Skoda-crap dat ze de berline zwaarder hebben gemaakt om tot de juiste balans te komen. CO2 is de enige echte reden!

    • Ken Divjak says:

      Verklaar je gerust nader, car-nut!

      Want er is wel degelijk ballast toegevoegd om de balans van de hatch te optimaliseren (zoals bevestigd door CAR & Evo), maar dat lijkt me eerder nefast voor de CO2-uitstoot…

      • car-nut says:

        Ken, ik verwijs graag naar je eigen column van 19/7/2010 (Column: CO2-Zwendel – EU-Politiek niet Waterdicht)over de Europese CO2-politiek. Om later beloond ipv beboet te worden maakt Skoda zijn auto’s nu zwaarder en dus CO2-onvriendeijker dan ze zouden kunnen zijn om nadien met eenvoudige gewichtsbesparingen hun graantje mee te pikken van het beloningssysteem.

  2. Johnnyboy says:

    Nu heb ik in mijn leven al een pak lelijke auto’s gezien maar dit is toch een topper.
    Hebben ze de hoofd-designer bij Lada weggekocht?

  3. Johnnyboy says:

    Is that an insult?

    Die laatste foto… shit jong. De jonge pappa uit uw inleiding moet ni komen klagen als zijn vrouw met de tennisleraar (mét leasebak)in bed kruipt. Zo zeldzaam gaan die eenzame ritjes ni zijn 😉

  4. swies says:

    Mooi is hij idd moeilijk te noemen. Met die afgebogen neus en achterkant, lijkt alsof die langs van onder gedwarsboomd is geweest door een paal!
    Is de hoofd designer van Skoda niet diezelfde Belg die bij Seat werkt, en die de Bentley GT en Lamborghini getekend heeft?
    Anders vind ik deze auto wel een leuk iets. Kleine (relatief) zuinige break met veel pit. Veel leukere niche dan de andere recente cross-overs. Ford Fiesta Clipper ST zou nog tof zijn :-p

    • Pieter Ameye says:

      Die gooi je door elkaar. Ontwerper bij Skoda is de Sloveen Jozef Kaban en bij Seat is dat de Belg Luc Donckerwolke (afkomstig van Lamborghini). De ontwerper bij Bentley is die andere Belg Dirk van Braeckel.

      • Sven says:

        …en Dirk Van Braeckel heeft aan het hoofd gestaan bij Audi en later Skoda (eerste Fabia & Octavia), alvorens naar Bentley te verkassen.

        Ik geloof dat alle meervermogende Skoda’s last hebben van dat koppelstuur, de Superb had dat onlangs ook.

        Zou je eerder voor een break dan voor een hatch gaan? Omwille van het meergewicht lijkt me een goede reden. De keuze voor standaard DSG vind ikzelf ook wat vreemd.

Leave a Reply