DRIVR

Porsche Cayman R, Audi RS3 of BMW 1M Coupé ?

Wie volgend jaar een compacte sportieveling ambieert, staat voor een hartverscheurende keuze. Medio 2011 duiken de Duitse Drie namelijk de ring in met hun nieuwste DRIVR-materiaal dat bruist van de diversiteit: middenmotor en gewichtsverlies voor de Porsche Cayman R, vijfcilinder en evenveel deuren voor de Audi RS3 of zescilinder met bi-turbo’s voor BMW’s 1-Reeks M? Tegen de stroom in kopiëren we hier geen persmappen, maar formuleren de valkuilen voor elk van deze vaandeldragers.

PORSCHE Cayman R

porschecaymanr1

Tien paarden meer en 55 kilo minder, verder wil Porsche niet gaan met de Cayman R. Dat brengt het vermogen op 330pk en de Belgische prijs naar 72.200€ terwijl echt verhoopte opties als een halve kooi en gesneden slicks niet op het programma staan. Porsche oordeelt dat de R daarmee te dicht bij de GT3(RS) zou komen, en schendt in één adem het aureool dat zo’n R-badge totnogtoe omcirkelde; R staat stond immers voor Rennen en dateert van 1969 toen Stuttgart 24 911R’s bouwde met een blauwdruk van een motor (210pk uit een 2.0 zescilinder boxer) en 830kg drooggewicht. De typebenaming CS of ClubSport zou dan ook gepaster zijn, want de Porsche-R staat historisch immers boven GT(RS) – en dat mag deze Cayman wegens interne keuken niet waarmaken. Een gemiste kans voor trackday-adepten die niet aan de 154.000€ van een GT3RS geraken?

AUDI RS3 Sportback

audirs3sportback

Audi noemt hem kortweg RS3, wij prefereren RS3 Sportback aangezien deze A3-topper enkel als vijfdeurs te krijgen is. Net als Porsche oordeelt de VAG-dochter dat een driedeurs teveel zou interfereren met de identiek gemotoriseerde TT-RS, maar DRIVR is van mening dat die laatste er nog altijd beter voor staat; de RS3 weegt met 1575 (!) kilo zomaar even 125 meer dan de TT, én kan enkel met een zeventraps DSG uitgerust worden – net als de RS5 die niet overal in de smaak valt… Ook vreemd is de gekozen bandenmaat van 235/19 voor en 225/19 achter, al kan dat een kunstgreep zijn om die stugge Quattro-achterkant speelser te maken. Afwachten dus, en best beginnen sparen aangezien de RS3 49.900€ kost zonder aan de peperdure (maar spijtig genoeg verplichte) optielijst te raken.

BMW 1M Coupé

bmw1mcoupe

In tegenstelling tot de Cayman en RS3 doet de BMW 1M het nog even zonder officiële cijfers. Maar aangezien München elke dag een ander onderdeel van zijn kleinste M toont, kunnen we al een heleboel afleiden: pakweg 50.000€, minimaal 330pk en ongeveer 500Nm zoals in de recent geteste Z4 35is met hetzelfe blok. Komt daar nog bij dat zelfs een basis 1-Reeks (net als een basis Cayman) de vijf sterren aantikt, waardoor het voor M niet zo moeilijk mag zijn om een knaller af te leveren – in tegenstelling tot Audi wiens S3 ons niet helemaal kon overtuigen. En toch blijft het een vraagteken of een geblazen zes-in-lijn evenveel emotie kan bieden als een hoogtoerig exemplaar zonder turbo, net als het feit of BMW iets aan het gewicht kan doen zoals het recent beloofde. Als dat het geval is, dan katapulteren we de 1M zonder pardon naar de eerste plaats van dit toekomstige trio.

Share Button

12 Responses

  1. bruno says:

    Voor mij de Einser M Coupé. No doubt about that.

  2. Als geld geen rol speelt, is de keuze extreem makkelijk, wat mij betreft. Ze zijn allemaal meer dan potent genoeg, maar ik kies de Cayman R. De rest vind ik werkelijk netvliesverzengend lelijk.

  3. JDM says:

    Te duur.
    De RS3 wil ik wel gratis krijgen.

  4. aeromax says:

    volgens C.Harris mist de 1coupeM stuurgevoel, een Porsche is gekend als messcherp en heeft steevast goede remmen, darenboven nog een middenmotor en alleen het iets opvallender uiterlijk kan je doen afzakken naar een 1coupeM, de audi, die koop je alleen voor je vrouw in de week en om zelf op zondag mee naar de ring te knallen
    dus: CaymanR aub

  5. Stijn says:

    Toegegeven de toevoeging ‘R’ is (meer dan) een brug te ver maar ‘CS’ was evenzeer onlogisch geweest. Sinds geruime tijd (15 jaar) staat CS te boek als een gratis aan te vinken optie op diverse sportieve 911’s (993 RS, 996 GT3 MKI/MKII, 996 GT2 MKI/MKII, 997 GT3 MKI/MKII, 997 GT2 MKI). Deze versie (Cayman R) is evenwel een variant die duurder is dan het model waarop het is gebaseerd. Bovendien gaat het in geen van bovenstaande gevallen uit het verleden om een toename van vermogen (de 996 GT3 CS MKI kreeg wel een motorische wijziging maar dit slechts in de vorm van een lichter vliegwiel), slechts om de toevoeging van een rolkooi, brandblusser en andere veiligheidsuitrustingen voor circuitwerk en sporadisch een optisch spoilerpakket (993 RS). Voor Club Sport als afzonderlijk model moeten we al teruggaan tot de 911 3.2 CS en de 968 CS (productie eindigde van deze laatste maart 1995). Ook deze hadden geen vermogenskuur gekregen (de 3.2 CS wel een lichter vliegwiel) en waren niet duurder of zelfs (968 CS) flink goedkoper dan het model waarvan ze afstammen. Met andere woorden aangezien de wagen duurder is en motorisch meer te bieden heeft past de naam Club Sport niet. Zeker niet aangezien deze term de laatste jaren enkel op de toevoeging van veiligheidsvoorzieningen voor circuitwerk duidt.

    Waarom dan geen radicale Cayman RS? Ten eerste gok ik dat Porsche zelf beseft dat de markt van trackday-fanaten best klein is en dat diegene met geld altijd voor de krachtigere 911 GT3 (RS) zullen kiezen. Degene met een kleinere geldbuidel zullen vrees ik sneller kiezen voor een tweedehandse (en nog steeds snelle) 911 GT3 (996 MKI (360 pk) vanaf 45.000 euro, 996 MKII GT3 (381 pk) vanaf +50.000 euro). En ik denk dat Porsche hier best blij met is. Een sterke tweedehandsmarkt zorgt voor een hoge herverkoopwaarde en gaat eigenaars van een GT3 aanmoedigen steeds een nieuwere/snellere versie aan te schaffen…

  6. TFSI-Q says:

    Voor mij de RS3!
    Puur voor de 5-cilinder en de (Haldex-)Quattro gen. 4.
    Liefst in een zo discreet mogelijk uiterlijk…

  7. Pieter Ameye says:

    Zou nooit een Cayman kopen, maar als het dan toch eentje uit deze lijst moet zijn…

    Trouwens lang geleden dat we nog eens een RS model gezien hebben met maar 1 uitlaatstuk en dubbele pijpen iplv enkelvoudige ovalen exemplaren. Nuja, het ding was anders nog zwaarder 😉

  8. swies says:

    Ik heb de 1M op het salon gezien. Ziet er zalig uit!
    Volgens een BMW verkoper zouden er maar 40 verkocht worden in België, en ze zijn zo goed als allemaal verkocht 🙁
    Voor de weinige en heel gelukkige drivr’s zeker?

    • Duckie 'RS says:

      Ik ken er met zekerheid 2 die er eentje besteld hebben…

      • Ken Divjak says:

        Die 40 zullen voor 2011 zijn:

        Official production starts May 2011. Cars will be delivered to China market as well. Dr. Segler said there is no limit on how many 1M’s can be built.

Leave a Reply