DRIVR

Renault Twizy: EV-Tandemauto mét Toekomst !?

“Quite possibly the most significant car of next year”, zo omschrijven onze idolen de Renault Twizy. Of ze ons bericht van deze morgen dan niet gelezen hebben? Ongetwijfeld (niet). Maar in zekere zin onderstreept dit citaat wat er onder de specialisten leeft, namelijk dat EV’s – en vooral de infrastructuur daarrond – nog lang niet klaar zijn om de verbrandingsmotor met zijn groot bereik te vervangen. Anders ligt het met stadwagentjes die nu al ingeruild worden voor Smarts en scooters – want de Renault Twizy is niet echt een auto in de klassieke betekenis van het woord. Eerder een -err- bromwagen.

renaulttwizy

Wat er dan zo speciaal is aan de elektrische Twizy? Eerst en vooral het feit dat die anno 2011 in de showroom zal staan, exact zoals hier afgebeeld. De afmetingen zijn daarbij ideaal voor de stadsjungle: 2,32m lang en 1,19 meter breed. Bovendien kunnen er twee mensen in, 51l bagage en gaat de batterij 100km mee om in drieënhalf uur weer volledig paraat te zijn – aan een huis-tuin-en-keuken stopcontact. Dat kan omdat de Twizy maar 450kg weegt en nauwelijks meer plaats dan een brede scooter inneemt; ideaal om de beperkte oppervlakte van een stadskern efficiënter te gebruiken, net als Gordon Murray met zijn T25 ambieert.

renaulttwizy3

Helemaal geen slechte punten dan? Nauwelijks. De Twizy komt in twee vermogensvarianten: Twizy 25 & 75 met respectievelijk vijf of twintig pk, telkens met 57Nm vanaf nul toeren. Enkel voor de sterkste variant die 75km/u haalt heb je een rijbewijs nodig, de kleinere van 45km/u valt onder dezelfde regeling als de Aixams en Ligiers die vandaag ook voor 7.000€ over de toonbank gaan. Alleen de deuren zijn in our humble opninion voor verbetering vatbaar aangezien de reden om dit boven een scooter te verkiezen net de bescherming tegen de elementen is. Doe daar nog een bestuurdersairbag en gordels voor twee bij, en je hebt misschien echt “the most significant car of next year”.

Share Button

3 Responses

  1. BertR. says:

    Het lijkt me een interessante auto als 2de wagen voor iemand die in of bij een stad woont. Voor stadsritjes kan je wel even voort met die autonomie. En sneller moet het dan ook niet gaan.

  2. Ken Divjak says:

    Sterker nog: baanvakken zouden bijna dubbel gebruikt kunnen worden,
    laat staan parkeerplaatsen…

  3. Pieter Ameye says:

    Laag zwaartepunt, achterwielaandrijving, stuur zonder servo, etc. Ik zie het best zitten!

Leave a Reply