DRIVR

Opvolger Honda NSX toch nog in Ontwikkeling?

“Eind 2010 moet de nieuwe NSX af zijn”, schreven we zo’n twee jaar geleden. Dat was inderdaad Honda’s plan, tot de economische crisis daar een stokje voor stak. Niet veel later volgde immers het officiële bericht dat de ontwikkeling van de supercar gestaakt was. Maar niet definitief, zo blijkt nu, al is het concept inmiddels wel danig omgegooid…

2014 Honda NSX?

Om R&D-kosten te besparen, werd de NSX-opvolger verder ontwikkeld op het platform van de Accord. Achterstevoren, weliswaar, om een middenmotorlayout met rear biased vierwielaandrijving mogelijk te maken. De basis daarvoor is Honda’s bestaande Super Handling All Wheel Drive (SH-AWD), een elektronisch gestuurd systeem “that provides cornering performance that responds faithfully to driver input, and outstanding vehicle stability”, aldus de Japanners. We geloven het graag.

Weg is dus de FR-layout, net als de hoogtoerige V10 waarvan destijds sprake was. Die wordt uit financiële en milieuoverwegingen wellicht vervangen door een (geblazen) 3.5 V6 – Honda heeft al een patentaanvraag ingediend voor een exemplaar met 400+ pk – bijgestaan door een elektromotor. De positieve ontvangst van de CR-Z, de eerste hybride met sportieve ambities, zal Honda ongetwijfeld gesteund hebben in die keuze. Volgens insiders kunnen beide krachtbronnen overigens zowel apart als samen voor de aandrijving instaan.

2014 Honda NSX?

Hoewel de ontwikkeling dus – met enige vertraging – voorgezet is, bestaat er nog geen zekerheid over eventuele productie. Krijgt de NSX in de komende maanden echter een Hai van CEO Takanobu Ito, dan kan hij in 2014 al marktrijp zijn. Zeker is in ieder geval dat een NSX-resurrectie meer GT-R wordt dan LFA – maar of we daar rouwig om moeten zijn, is maar zeer de vraag.

[Bron: Motor Trend]

Share Button

2 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Op de vooravond van de IAA heeft president en CEO Takanobu Ito bekend gemaakt dat er weer aan een NSX gedacht/gewerkt wordt, zij het toch (weer) anders dan hierboven beschreven:

    “You can’t depend on a high power output to call a car sporty anymore,” he said. “The original NSX was about high power but also good driving performance, and today power-to-weight is what we have to focus on. The NSX was known for its aluminium body, so when we develop our new sportscar we don’t want to copy Ferrari for power, but to also chase efficiency as well.” [Autocar]

Leave a Reply