DRIVR

Shootout: VW Passat CC 2.0TDI vs. Citroën C6 V6 HDI

Wat zet je in godsnaam tegenover de Citroën C6 alias L’ambassadeur van de Franse auto-industrie en synoniem voor ongebreideld individualisme? Misschien wel de nieuwe Saab 9/5 of Jaguar XF, want veel meer alternatieven zal je niet gauw verzinnen. Excentrieke Italianen van Lancia of Alfa Romeo laten immers al enkele jaren op zich wachten, en over het kanaal kom je enkel bij de Roofkat uit. Zijn er dan geen andere uitdagers die de schermdegen tegen de opgefriste Fransman willen opnemen? Wat gedacht van de Passat Comfort Coupé, deviante nazaat van zijn gangbare leasebroer en – misschien met uitzondering van de Scirocco – het spannendste (ontwerp) dat Wolfsburg te bieden heeft!? En Garde!

img_8570drivr

Waarom we voor de Passat geopteerd hebben, heeft twee voorname redenen: enerzijds is de Volkswagen een relatief zeldzaam beeld op wegen, anderzijds is het een van de weinige die net zoals zijn tegenstander over vier frameloze (en in het geval van de C6: dubbel gelaagde) ruitpartijen beschikt. Een niet te onderschatten stijlelement dat bijdraagt aan de finesse van het geheel, en deze twee buitenbeentjes een straat voorsprong geeft op de concurrentie. Daarmee wil natuurlijk niet gezegd zijn dat het enkel bij uiterlijk vertoon blijft, want zowel de C6 als de Passat hebben voldoende slimme, technische en elektronische troeven achter de schermhand.

img_8612drivr

Het vergt moed van de Fransen om de C6 vier jaar na zijn introductie nog van een motorische en kwaliteitsupdate te voorzien. Een doorslaand succes is de auto immers nooit geweest, al zullen ze dat bij Citroën wel op voorhand ingecalculeerd hebben. Een van zijn zwaktes was de oude 2.7 HDI – om van de manuele 2.2 HDI nog maar te zwijgen – die veel moeite had met de bijna twee ton zware bolide. Dat is met de wissel naar de huidige 3.0V6 diesel mooi opgelost; de motor levert in de voorwielaangedreven C6 niet de monsterwaarden van de Jaguar XF-S, maar met 245pk en 450Nm koppel alsnog volwaardige credenties. Tegelijk daalden uitstoot en verbruik met 13%. Netjes.

img_8649drivr

De fel uit de kluiten gewassen limo sprint daarmee moeiteloos naar de 100 in 8,9 seconden en stuit pas aan 250km/h op zijn begrenzer. Het is zonder meer de motorisatie die de C6 als gegoten zit, en ze is voldoende stil om het gemis van een benzinemotor teniet te doen (al zou het raffinement er alsnog mee op vooruit gaan). Combinatie van motor en (luie) automaat zetten echter nooit aan om rij-flitsend voor de dag te komen; daarvoor geven beide componenten en de hydropneumatische ophanging teveel signalen dat ze niet akkoord zijn met een overenthousiaste manier van doen. De head-up display (HUD) afficheert dan ook net geen ‘fou le camp’ richting bestuurder.

img_8670drivr

Andere koek is het bij de Passat die pronkt met de 2.0 TDI van 170 pk (350 Nm) uit de Golf GTD, gekoppeld aan het nieuwste Direkt SchaltGetriebe met zes verzetten, bediening aan het stuur en een leeggewicht van 1.581 kg. Dat moet zorgen voor sensaties die dichter aanleunen bij het klassieke DRIVR-credo, maar toch is de combinatie geen complete (vol)treffer zoals ervaren in de fijne GTD. Daarvoor strooit de schakelgrage DSG in ‘D-stand’ teveel roet in het steekspel, en het lijkt erop dat de motor zich met aangepaste elektronica beter zou vereenzelvigen. Tweede minpunt is het geluid dat – hoewel aardig op de achtergrond – nooit zo spannend klinkt als in de Golf, waar het veel weg heeft van een rechtgeaarde octaanverslinder. Het uitstekende werk van de sound engineers lijkt met de transplantatie dus niet te zijn meegekomen. En dat is een erg sneue constatering want het had van de Passat een nog begerenswaardige vierzitscombinatie kunnen maken. Voor wie dat wil, kan de auto sinds kort ook met vijfde (optioneel) noodzitje gekocht worden – al doet dat (mijns inziens) licht af van de Passat CC’s buitenissige zelve.

img_8740drivr

Gelukkig is het niet allemaal Duitse zakelijkheid aan boord, zeker als je voor het tweekleurig lederen interieur opteert dat het standaard meubilair doet omslaan in een strakke leef- en rij-omgeving. Ook hier verschillen de twee protagonisten van aanpak: waar de C6 de woorden ‘zijdelingse steun’ onverbiddelijk overslaat, zit je in de Passat in nogal harde, lichaams-omarmende stoelen die minder comfortabel zijn dat het CC-acroniem doen vermoeden. Dat de ontwerpers bij Citroën nooit aan hun chef d’oeuvre getwijfeld hebben, kan dan weer binnenin geconstateerd worden – want ook hier veranderde zo goed als niets met de introductie van deze top-motorisatie. Nochtans liet de C6 bij zijn voorstelling nét daar het meeste punten liggen – en tekenen richtingaanwijzerunits die speling vertonen, niet verlichte stuurwieltoetsen en de knoppenrommel op de middenconsole nog steeds present. Bepaalde materialen horen nog altijd niet thuis in een berline met exploitatie aan het Elysée, en verdienen een upgrade.

img_8635drivr

img_8600drivrimg_8850drivr

Toch zijn er nog steeds voldoende zaken aanwezig die de C6 doen afwijken van het establishment. De HUD werkt feilloos en went snel, de multimedia-interface is hyper responsief, het comfort optimaal, de ruimte riant, het lane-departure systeem nuttig en de vier chique naar beneden schuivende deurvakken met ‘mukonto’-houtlook onovertroffen. Snelheid staat trouwens wel op het CV van de C6; piloteer de auto naar het linkerbaanvak en met de vingers in de neus loopt de snelheid gauw comfortabel op richting uiterst illegale waarden. Dat terwijl bestuurder en passagiers ten allen tijden sumptueuse stoelen en stilte mogen ervaren. 150, 160 km/h, het gaat allemaal erg makkelijk en zonder veel drama met een aanvaardbaar verbruik in dagdagelijkse situaties.

img_8895drivr

De twee geven dus een te verwachten verschil in zake (rij-)beleving. Maar het is de grote Citroën die het relais lijkt te beslechten. De C6 is purpose-built en verzaakt niet in de gangbare compromissen die tegenwoordig noblesse oblige zijn. De Passat CC scoort daarin minder, al valt er in het algemeen erg weinig aan te merken op zijn reiskwaliteiten. Toch kan je je niet van de indruk ontdoen dat het om een reguliere Passat in prijzige smoking gaat, terwijl de C6 er in slaagt om met een nieuwe aanvalstechniek uit de hoek te komen, en dat verdient punten. Pluspunten die weliswaar vervallen met de (forse) hogere aankoopprijs waardoor de Passat CC zelfs met opties plots een koopje lijkt. Individualisme heeft echter zijn prijs, al kan die dankzij de forse depreciatie van de C6 misschien wel de uitweg bieden op de tweedehandsmarkt.

[Foto’s: Pieter Ameye & Ken Divjak]

CITROËN C6 3.0 V6 HDI

Plus Min
+ Uniek in tal van opzichten – Enkel voor Citrofielen

Weggecijferd

Motor 2992cc V6 bi-turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 240 pk
Koppel 450 Nm
Gewicht 1871 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,9 s
Topsnelheid 240 km/h
Gem. testverbruik 8,2
Prijs 53.610 euro
Fiscale PK 15

Verdict
7 op tien

VOLKSWAGEN PASSAT CC 2.0 TDI 170 DSG

Plus Min
+ Zit strak in het pak… – maar mist magie

Weggecijferd

Motor 1968cc 4-in-lijn turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 170 pk
Koppel 350 Nm
Gewicht 1581 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,6 s
Topsnelheid 224 km/h
Gem. testverbruik (niet gemeten)
Prijs 38.100 euro
Fiscale PK 11

Verdict
7 op tien

Share Button

11 Responses

  1. Tanguy Terlinden says:

    Leuk artikel. Inderdaad een heel eigenzinnige wagen zo’n Citroën. Eigenlijk was het beter geweest deze te vergelijken met de VW Phaeton, niet? Ik vind dat deze qua filosofie nauwer aanleunt bij de C6. In ieder geval een mooie prestatie van de VW Passat CC (met DSG-automaat met 6 verzetten by the way)om een wagen in een bovenliggende categorie het vuur aan de schenen te leggen. 😉

  2. Milly says:

    Twee wagens vergelijken omdat ze beide frameloze ruiten hebben en voor de rest niks (buiten het feit dat ze 4 wielen hebben) gemeen hebben met elkaar…

    hmmmmm….

    • Ken Divjak says:

      Designmatig vissen ze in dezelfde vijver,
      de prestaties liggen (ondanks motorverschillen) dicht bij mekaar,
      en met de nodige opties loopt de CC vlot naar de 50K-grens.

  3. dieter says:

    Eigenlijk is er voor een “grote” Citroën geen concurrentie. In feite zou het zelfs een belediging zijn om hem met een ander “voertuig” te vergelijken. Het is een statement op zich.
    Rijden in een hydraulische Citroën is een vorm van leven die bij jouw karakter moet passen.
    Als dat zo is, laat het “virus” je nooit meer los en blijf je jouw leven lang zulke wagens rijden. Die minder keurige afwerking, wat akkefietjes en fikse afschrijving: daar ligt een échte Citrofiel niet wakker van.
    Als het niet bij jouw persoonlijkheid past, is het een nachtmerrie die je maar 1x in jouw leven ondergaat.

  4. Niels says:

    Wat vind een Citrofiel (als ik jou daaronder mag rekenen, tenminste) van een C5 met hydrauliek?

    • Niels says:

      ‘Vindt’ met dt, schaam op mij.

    • dieter says:

      Ikzelf beschouw me eerder een liefhebber van het Merk dan een echte Citrofiel.
      Desondanks heb ik vele broeken op de achterbank (en later aan het stuur) van diverse Citroëns versleten.

      Mijn bescheiden mening over de huidige C5:
      Ik heb enige tijd geleden de kans gehad om met beide ophangingen te mogen rijden (jammer genoeg niet dadelijk achter elkaar).
      Om eerlijk te zijn voel je quasi geen verschil tussen beide ophangingen tenzij het “tussen de oren zit”…
      Een geblindoekte Citrofiel zou wel dadelijk bij de eerste meters zeggen dat het zéker wel eentje met stalen veren zou moeten zijn…De C5 staat voor mij aardig stevig op z’n poten.
      In vergelijking met andere hydraulische Citroëns is er wél verschil merkbaar. Het zweverige, iet wat dijnende en het wat vage stuurgevoel op hogere snelheid zijn er kompleet uitgefilterd.

      Desondanks: vroegere Citroëns met stalen veren (lees: de ZX en Xsara) waren thans erg comfortabele wagens. De wegligging in combinatie met de vrij zachte ophanging en passief meesturende achteras was zelfs onovertroffen in zijn klasse.
      Maar ja, vroeger was alles beter, natuurlijk! ;o)

      • Benny Herdewyn says:

        Onze eerste auto was jaren geleden een extreem low budget en knalrode ZX 1.4, niet bepaald drivr materiaal dus. Alhoewel, het onderstel was zoals je zelf stelt best ok. Mochten er toen fatsoenlijke banden onder gelegen hebben (en geen onbekende rommel) dan zou het resultaat zelfs nog beter zijn geweest. Bovendien ging deze goede wegligging hand in hand met superzacht comfort. Na 2 jaar en 70000km hebben we hem via een ecopremie aan dezelfde prijs overgelaten… value for money dus. Eigenlijk viel alleen de lome motor tegen. (en het gebrek aan ABS in combinatie met rommelrubber)

  5. EJPC says:

    Zelf rijd ik sinds kort in een C6. Schitterende wagen: heel sportief maar ook klassiek. Van de hydractieve vering moet je misschien houden, rijdt heel comfortabel maar gaat ook snoeihard de bocht om. Voor een gewone automobilist kun je er ruim vlot genoeg mee rijden als je dat wilt. Vroeger een cx gehad, maar de c6 doet erg degelijk aan. Interieur doet luxe aan, wel is zoals een echte citroën betaamt alles afwijkend: digitale cockpit, head up display, mukonto houten panelen in portieren. Erg mooi vind ik zelf. Helaas, veel mensen begrijpen niet de “afwijkend” ook goed en mooi kan zijn. Het dashboard van de passat cc doet daarbij vergeleken nogal gewoontjes aan. Gelukkig dat citroen (eindelijk) weer durft om een echte citroen te bouwen!

Leave a Reply