DRIVR

Column: Car of the Year 2011

Een terechte winnaar, een onterechte verliezer en twee serieuze omissies…

Na afloop van het jaarlijkse Car of the Year-festijn zie je ze altijd: berichten die openen met “Dat hadden wij al lang voorspeld” of schotschriften die het Songfestival voor Auto’s meedogenloos aan de muur nagelen. Toegegeven, ook wij hebben COTY in het verleden al eens geschampeerd toen bleek dat een journalist enkele kandidaten gebuisd had wegens ‘niet mee gereden’, maar ditmaal heeft de fine-fleur het bij het juiste eind. En tegelijkertijd bij het foute begin…

nissanleaf

Beginnen we bij het juiste eind: de elektrische Nissan Leaf. Mooi kan je die bezwaarlijk noemen, maar Nissan’s gezins-EV is wel de eerste om veel ruimte en zero emissies te combineren in een betaalbaar pakket. Aan 35.000€ vóór overheidskortingen (momenteel 30% met een maximum van 9.000€) is die beduidend goedkoper dan de Opel Ampera (die bij een richtprijs van 42.900€ zelfs geen EV is) en de kleine Mitsubishi iMiev (die bijna 50.000 gaat kosten). Alleen de Renault Fluence Z.E. doet momenteel beter bij 26.620€ voor aftrek, maar die komt dan ook pas volgend jaar op de markt. Bedenk daarbij dat Nissan ook nog een Porsche-killer, een driftkampioen, een praktische blokkendoos en de favoriet van mijn eigenste Mamma aanbiedt – en je kan stellen dat deze bekroning meer dan verdiend is. Temeer daar de andere zes finalisten nauwelijks onder ‘baanbrekend’ quoteren.

coty2011

Akkoord, de Giulietta is zonder twijfel de beste wagen die Alfa vandaag bouwt – maar is het écht de tweede beste auto van 2010? Zelfde verhaal voor Opel dat met de Meriva een knap bedachte C-segmenter neerzet – maar eentje die effectief beter stuurt dan de Ford C-Max? Ook de DS3 heeft ons dit jaar voor het eerst in DRIVR-termen over Citroën doen spreken – maar tegelijkertijd doen concluderen dat de Mini die niche al lang onder de knie heeft. Een gelijkaardige veeg uit de pan gaat naar Volvo dat de breaks blijft stileren – maar ze nog altijd niet zo strak bouwt zoals BMW. Wat ons automatisch bij het kneusje van de zeven brengt: de Dacia Duster van 11.900€. Een auto voor mensen die eigenlijk geen auto willen (betalen), maar toch een compleet pakket aangeboden krijgen voor beduidend minder geld. Is dat niet baanbrekender dan de goede probeersels van de rest? Temeer daar dit het allereerste SUV’tje is dat het budget-merk in mekaar knutselt, en dankzij Renault-diesels toch niet boven de 135g CO2 uitkomt…

rijtesthondacrz12

Nemen we ons eigen testarchief erbij, dan duiken er nog twee andere kandidaten op die schromelijk ontbreken in COTY2011. En dat is vooreerst de Honda CR-Z die de loodzware taak op zich neemt om te bewijzen dat rijplezier en hybride wel degelijk samen gaan, ook al zijn de absolute cijfers niet spectaculair. Erger is de afwezigheid van de BMW 320d Efficient Dynamics Edition die – en ik citeer – “de concurrentie regelrecht voor schut zet”. Er is namelijk geen enkel punt waar je de 320ed op kan pakken; niet op vermogen (163pk), niet op rijplezier (4,5 R‘en) en evenmin op verbuikscijfers (5,1l/100km tijdens een harde testweek). De Nissan Leaf is dus de terechte winnaar, de Dacia Duster de onterechte verliezer, maar de BMW 320ed een regelrechte omissie – ook al quoteert die niet onder de COTY-regels: “Eligible cars must be essentially new models, not simply changed cosmetically or by the installation of new engine or a transmission.” En laat nu net dàt deze BMW zo baanbrekend maken…

P90057802

Share Button

4 Responses

  1. ElmoTheElk says:

    Tijd voor een DRIVr COTY verkiezing?

  2. Ken Divjak says:

    Zoals ik al op onze Facebook meldde:
    we hebben inderdaad een COTY-achtig iets gepland, but not as you know it!;)

  3. car-nut says:

    CR-Z zou ik geen omissie noemen, want die zat in de oorspronkelijke COTY-shortlist. Niet bij de zeven finalisten, wel bij de grotere groep gepreselecteerden.

  4. Dirk says:

    COTY by DRIVr … mmm … looking 4ward 2 that 🙂

Leave a Reply