DRIVR

BMW ActiveE 1-Reeks: Opvolger van de Mini E

TIP: Scroll naar beneden voor een duidelijke blik op de 1-Reeks Facelift!

Niet gepanikeerd, je zal nooit moeten (of beter: mogen) kiezen tussen een 118d en deze elektrische ActiveE. In tegenstelling tot Mitsubishi, Renault/Nissan en elke andere constructeur die halsoverkop een volelektrische variant lanceert, borduurt BMW verder op het pad dat het met de Mini E ingeslaan is om knowhow op te doen voor de Megacity-stadsmus van 2013. Maar waarom tonen we hier dan exclusieve beelden van de gefacelifte 1-Reeks coupé met AC/DC-aandrijving?

bmwactivee1

Niks in de handen, niks in de zakken, alles in de koffer?

Heel eenvoudig: omdat die in Amerika beperkt leasebaar zal zijn, net als de elektrische Mini dat vorig jaar aan 850$ per maand was. Architecturaal leent de Eén zich trouwens beter tot EV-vermogen dan de krappe Mini die zijn achterbank moest opofferen voor de batterijen. Niets daarvan in de ActiveE die vier personen blijft accommoderen terwijl de lithium-ions onder de motorkap kunnen en de elektromotor in de vrijgekomen ruimte aan het differentieel en de benzinetank. De facelift met Efficient Dynamics-wielen krijg je er gratis ende voor niks bij.

bmwactivee2

Kijk Vati, zonder uitlaat maar mét facelift!

Ook cijfermatig verschilt de ActiveE van de Mini E: 170 versus 204pk, 250 Nm beter dan 220, nul tot 100 in negen tegenover achtenhalf seconden, 300kg meer op de weegschaal en 90km minder autonomie dan de 250km van de Mini. Geen wereldschokkende evolutie dus, al verdeelt de ActiveE dat extra gewicht (tegen de 1800kg) niet alleen beter maar ook lager tegen de grond wat de rij-eigenschappen ten goede moet komen. Bovendien experimenteert BMW hier vooral met batterijsoftware van partner SB LiMotive aangezien de ontwikkeling van batterijen an sich niet versneld kan worden – in tegenstelling tot de computers die de energie beheren en recupereren. Bovendien zou de MegaCity, BMW’s eerste officiële EV voor 2013, niet meer dan een contemporaine Smart mogen wegen – en dan lijkt 170pk en 250Nm plots monsterlijk veel. Toch maar geen Renault Twizy dus?

Share Button

3 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Hmm – deze voorkant lijkt toch aannemelijker voor de facelift van de 1 Coupé/Cabrio:

    ocs7pcc4

  2. ElmoTheElk says:

    Is er bij een EV eigenlijk een omgekeerd-lineaire verhouding tussen PK’s en bereik?

  3. Ken Divjak says:

    Ik krijg de indruk dat het effectieve bereik van EV’s momenteel rond de 150km ligt, eerder onafhankelijk van het vermogen. Want zij die een krachtigere elektromotor monteren, passen die bij met meer batterijen om toch aan die (momenteel) aanvaarde autonomie te geraken.

Leave a Reply