DRIVR

VRAAG: Ben jij een échte Petrolhead ?

Bij het herbekijken van een van de ontelbare Top Gear features struikelde ik over Clarkson’s uitspraak “You cannot be a true petrolhead until you’ve owned an Alfa Romeo”. Zijn woorden waren nog niet koud of ze hadden al meer voor de verkoop betekend dan alle reclamecampagnes van dat jaar gecumuleerd… En dat zette mij aan het denken, want is het daadwerkelijk zo dat je een Biscione moet bezit(ten) (hebben) om je naar de buitenwereld te kunnen outen als échte petrolhead?

clarksonalfa75

“Een petrolhead is iemand met een voorliefde voor auto’s die bereid is een compromis te sluiten wat betreft algemene ge- en verbruikskosten”, zo zou ik het durven stellen. En die vlieger gaat zeker op voor het oudere werk, maar wat gezegd over recentere Alfa’s van het post-75 tijdperk? Laat me toe aan de hand van volgend lijstje bekende Alfisti mijn argument kracht bij te zetten: eerst en vooral Clarkson zelf met een GTV6 uit de jaren ’80 en later nog een 164, de Sultan van Brunei met drie 164’s, Frank Zappa had een Giulia GTV, Phil Hill een 6C 1750 GC, Eric Clapton een 6C 2500 SS, Alain de Cadenet een SZ, Tazio Nuvolari een 1900, Michael Schumacher een 156 GTA SW (net zoals Vicky Butler Henderson) en Nick Mason een TZ-1. Dichter bij huis vinden we Guy Verhofstadt met tal van Alfa’s waarvan de laatste de 75 3.0 V6, Guy de Pré met twee Giulia’s, Patrick Dewael met een 75 2.0 TS, DRIVR Ken met een 155 2.0 TS Super S, DRIVR Jeroen met 156 SW en tenslotte yours truly met een GT 1300 Junior. Eén constante springt daarbij meteen in het oog: weinig hedendaags spul.

fidel-with-alfa-berlina

Want de vlag dekt natuurlijk niet altijd de lading. Er zijn immers voldoende Alfa-bezitters die met moeite de naam correct kunnen spellen, om nog maar te zwijgen van het soortje dat Jezza’s uitspraak misbruikt om zich plots beter te voelen met hun 159 JTDm dan de buur die al heel zijn leven bij Citroëns zweert. Het een is dus geen logisch gevolg van het ander, maar de factor ‘Alfa-bezitter’ is niettemin een niet te onderschatten argument in de discussie en misschien wel het klassieke voorbeeld van een self-fulfilling prophecy. Zij die er dus een ambiëren, hebben misschien wel evenveel recht van spreken als zij die er daadwerkelijk een gehad hebben. Of houdt die stelling geen steek? Aan jullie het woord.

Share Button

21 Responses

  1. AnthonyG says:

    De dag dat alfa romeo een goed afgestelde, mooie rwd vierdeurs maakt met benzine v6 onder de kap, koop ik hem.

    Rwd is het sleutelwoord.

  2. ElmoTheElk says:

    Je eigen definite ontkracht de vraag al. 🙂 Ik zie mijzelf nog niet snel een Alfa aanschaffen met de huidige modellijn en -planning.

  3. Ken Divjak says:

    Alfa heeft zijn prioriteiten (slimmerwijs) verlegd;

    vandaag is klanten afsnoepen van Audi & BMW belangrijker dan een schare die-hard fans die op een transaxle en in-board schrijfremmen kicken.

    Met als gevolg dat Clarkson’s stelling anno 2010 niet meer integraal opgaat.

    • dieter says:

      Is het niet zo dat reeds van de jaren ’80 Alfa(met de 75) de benchmark voor sportieve wagens (de BMW-3er dus) het vuur aan de schenen wou leggen?
      Desondanks kwam de 3-er steeds met opgeheven hoofd uit het strijdtoneel..

      • heidekonijn says:

        Had ik toch graag geweten welk strijdtoneel dat was. Op straat alleszins al niet. Goedkoper, meer pk, standaard dif, lichter, klonk mooier, zag er beter uit, betere gewichtsverdeling.

        Maar slechtere marketing.

        Terug naar de vraag : het statement van Clarkson heeft wat bijstelling nodig. Alfa’s zijn zo verfiat dat er evenveel Alfa zit in een Mito als in een 206. Iets in de zin van ‘enkel Alfa’s van voor 1993, of indien later dan toch mi-ni-maal met een Busso v6.

        Als je zo’n bella wil adopteren, benzine voeren én telkens weer op zoek wil gaan voor -peperdure- onderdelen als er ergens een steenslagje iets stuk maakt, ja dan moet je wel autogek zijn lijkt me. Een normaal mens koopt een V50. Of een Megane RS.

    • AnthonyG says:

      Opel slaagt er wel in om een deel van Audi’s en BMW’s publiek af te nemen met hun insignia. (die ik persoonlijk een heel goede auto vind, aangenaam afgesteld, ruim, alleen spijtig van de voorwielaandrijving)
      Verder komt er nog bij dat als je een Audi bestelt de dag van vandaag erg lang moet wachten.
      In het segment van de Golf (waar Alfa zich in profileert momenteel) maken ze de betere auto. (zie de guilietta) maar er is duidelijk een overaanbod aan die “kleine” auto’tjes, gewoon al de hoeveelheid stock die er is…

      Kortom Alfa maakt imo wel degelijk een kans in het betere segment.

  4. Stijn says:

    Dan ken ik een véél betere maatstaf: de luchtgekoelde 911. Iemand die anno 2010 nog een luchtgekoelde 911 in de garage staan heeft is met 100% zekerheid een petrolhead. Omgekeerd is deze regel natuurlijk niet sluitend, maar deze werkt tenminste langs een kant toch al 🙂

    • heidekonijn says:

      Petrolhead en zoon van een rijke vader cq lottowinnaar. Al eens gezien wat die zaken kosten?

      Alternatieverwijze : wat met een 928? Zo koel als een Tag Heuer Monaco, maar goedkoper en uitgerust met een V8. En een klokje.

  5. Tom D says:

    @konijn: heb je een 928? Al eens aan beginnen sleutelen?

    • heidekonijn says:

      Nope, sleutel enkel aan transaxle Alfa’s. Slechte ervaringen met een 928? Altijd al een mooie auto gevonden en tegenwoordig terug te vinden voor geen geld. Me lijkt dat voor het geld dat een luchtgekoelde 911 kost je een 928 kan laten nabouwen in carbon.

  6. Milly says:

    Heb zelfde 155 gehad als Ken Divjak. Tezelfdertijd trouwens 🙂 Nog nooit een wagen zo graag gezien.

    Vroeger hadden die auto’s een goede power/weight ratio (nu een slechte) en maakten ze geen compromis. Omdat ze zo leuk reden vergaf je ze alles. Nu proberen ze meer Duits te zijn (waarom toch?) en ze slagen er niet in. Dus twee keer verloren.
    Met de teloorgang van de Twin Sparks en de 3.0 V6 motoren is de ‘magic’ ook weg.

    Zou nu geen Alfa meer willen. Die nieuwe modellen zeggen me niks meer.

    • Benny Herdewyn says:

      Hier kan ik jou in volgen Milly, maar ik wacht met mijn oordeel tot ik zelf van de nieuwe Giulietta heb geproefd. Op het gevaar af te veralgemenen, durf ik te stellen dat hedendaagse Alfa’s een ziel missen die past bij het doorgaans knappe kleedje. Het zou goed zijn voor het merk (en de fans van het eerste uur) om wat meer technische eigenzinnigheid aan de dag te leggen, voorwaar geen gemakkelijke opdracht als je moet plooien naar de wil van een groot concern als FIAT (of VW binnenkort?). Zullen we de petrolheads voorlopig dan maar associëren met de Alfa’s van de oude garde?

  7. Milly says:

    Ja Benny ik volg je hoor.

    Maar het is nu allemaal marketing en niet meer the real deal.
    Allez die DNA switch? Alle tests (ook over de Guilietta) spreken over een gimmick. Wie houden ze voor de gek? Hunzelf.

    Nog een voorbeeld. Ik vind de TI uitvoering van de 159 prachtig maar Ken heeft me zelf gezegd dat de Mondeo die hij ongeveer gelijk aan het testen was gewoon veel beter was. Die 19 inch velgen van die Alfa kloppen tegen de carrosserie: dat kan toch niet?!

    Alfa is nu mooi maar niks meer dan dat. Ik zou nu een Golf kiezen boven een Giulietta en da’s erg om te zeggen voor een petrolhead.

  8. heidekonijn says:

    @Milly
    Smaken verschillen natuurlijk, en een Giulietta of 147 zie ik niet echt als een echte Alfa (mijn vorige was een 147, auto ervoor was een Golf V, er is nu een Giulietta in de familie, zelf rijd ik nu Renault) maar een Golf is echt wel een heel ander beestje. Een gevoellozere auto heb ik alleszins nooit bestuurd. Met winterweer zet zich het gebrek aan communicatie van het stuur (waarvoor sommigen de Giulietta onterecht op de korrel nemen). En echt probleemloos was eigenaar zijn ook niet bepaald.

    Golf boven Giulietta? Not in my book.

  9. heidekonijn says:

    had moeten zijn
    “Met winterweer zet zich het gebrek aan communicatie van het stuur (..) zich om in schrik”

  10. Fre says:

    @Milly
    Is die DNA-knop niet vooral ontstaan in het streven naar lagere CO2-uitstoot? Want hij krijgt zijn waarde op basis van de N-stand, maar iedereen weet dat je hem in de D-stand moet zetten voor het plezier, maar deze stand leidt tot meer uitstoot.
    Gevolg? Een ‘propere’ wagen met toch de mogelijkheid tot rijplezier!

Leave a Reply