DRIVR

Gran Turismo 5: Teleurstelling van het Jaar ?

Na schijnbaar eindeloos uitstel werd afgelopen week eindelijk Gran Turismo 5 gereleaset. De ultieme racesimulator moest het worden; de perfectionisten van Polyphony Digital – die ook het telemetriesysteem van de Nissan GT-R ontwierpen – zouden met niets minder tevreden zijn. En ook de fans niet, want na vijf jaar hyping lagen hun verwachtingen zó hoog dat GT5 wel heel straf uit de hoek moest komen om niet teleur te stellen…

Gran Turismo 5

Zo denken ook de meeste professionele recensenten erover. Een even briljante rijsimulator als de vorige edities, lijkt de consensus, maar niet briljanter. Het belangrijkste struikelblok blijkt dat na meer dan vijf jaar ontwikkeling slechts 200 ‘premium’ auto’s van de 1000+ in het spel een gedetailleerd schademodel, een cockpit view en een PS3-waardig polygonenaantal kregen – meteen de belangrijkste updates voor vele fans. De overige vier vijfde van het wagenpark rijdt en ziet eruit alsof ze rechtstreeks uit GT4 op de PlayStation 2 zijn overgezet, zeggen de reviewers.

Gran Turismo 5

Hetzelfde geldt voor de circuits: het nieuwe materiaal ziet er gelikt uit, de omlopen die al in eerdere edities aanwezig waren, lijken slechts een snelle touch-up ondergaan te hebben. “A lack of polish that would at one time have seemed sacrilegious to the series”, vindt IGN. De grootste gamessite ter wereld geeft de heetste game van het jaar ‘maar’ 85/100 en spreekt van “a 10/10 simulator wrapped up in a 5/10 game”. Om dezelfde redenen vindt Gamespot, die andere online gamesgigant, het spel “both sublime and subpar”, wat zich uit in een score van 80%.

Gran Turismo 5

En die teneur klinkt in zowat alle objectieve media door. De aggregatiewebsite Metacritic weet dat Gran Turismo 5 gemiddeld 84 op 100 verdient in de 47 tot nu toe gepubliceerde reviews. Daarmee is de PS3-versie de laagst scorende volwaardige GT aller tijden. En nog belangrijker: significant lager dan grote (Xbox-)concurrent Forza Motorsport 3, die over 90 recensies gemiddeld 92 procent haalde.

Gran Turismo 5

Natuurlijk zeggen cijfers niet alles en kan over smaken en kleuren niet getwist worden, maar wij krijgen hier een wrang gevoel bij. Heeft Polyphony in plaats van écht te innoveren te veel gelet op randdetails zoals karting, honderd varianten van de Nissan Skyline en talloze wagens die een racecircuit onwaardig zijn? Of blijft GT5 desondanks een haantje-de-voorste in het racegenre? Zelf hebben we het nog niet kunnen testen – that’s where you come in.

Share Button

18 Responses

  1. Tim says:

    Ik vind het spel toppie, al zijn er hier en daar wat aanpassingen nodig! Er komen nog updates in december en later.

    • Jonathan says:

      Ik vind het de ongoocheling van het jaar.
      Ja, er zijn een massa wagens in het spel aanwezig. Ja, deze zien er vaak gelikt uit en hebben het juiste motorgeluid.
      Maar het gaat hier toch om een racesim?
      De meeste races zijn heel simpel en daarom doodsaai. Je verwacht toch wat tegenstand en spanning tijdens een race.
      En als je verder vordert in de game, wordt die opeens aatsmoeilijk en moet je collega-gamers op het net raadplegen om een race te voltooien.
      Ik zit zowel in A-spec als B-spec aan level 21 maar geef er nu de brui aan. Op de PSone en PS2 was ik een fan. Nu moet ik met spijt in het hart toegeven dat dit een middelmatige game is…

  2. BART! says:

    Ik heb er nu een klein aantal speeluren op zitten en er zitten idd kleine teleurstellende zaken in…….

    Ik heb geen ervaring met andere race-simulerende spelllen maar ik had toch iets meer verwacht na 5 jaar wachten. Maar daarom is het nog geen slechte game, integendeel!

    Ben nu aan het wachten op een stuurwiel want daar schijnt het wel veeel beter van te worden.

    Een goed ding is dat men inderdaad iedere maand met een update uit wil komen om zo de kwaliteit te verhogen. Kan ik alleen maar voor applaudiseren.

  3. Ken Divjak says:

    Creator Kazunori Yamauchi has revealed that fixes are planned,
    and should arrive by early December.

    What exactly do these fixes include? Mechanical damage will be added to the existing cosmetic damage, the “blocky shadows” will be resolved, online functionality will be increased and the ability to disable the HUD is mentioned as a possible option. [Autoblog.com]

  4. Pieter Ameye says:

    Wat ik vooral mis zijn tal van legendarische circuits die schitteren door afwezigheid. Allemaal goed en wel om door een hypergedetailleerd stadscentrum van Madrid te kunnen vlammen, maar wie zit daar in godsnaam op te wachten? Gelukkig halen de vele pluspunten nog steeds de bovenhand.

  5. JQ says:

    in your face aan alle PS3 fanaten die zaten te lachen met forza 3. ik heb getwijfeld voor een PS3 aan te schaffen voor GT5 maar nu zie ik daar toch vanaf gezien er te weinig meerwaarde geboden wordt.

    • Mee says:

      Idem!

      Een van de dingen die mij het meeste zou storen is het synthetische geluid: mooi motorgeluid > wat schaduw in de cockpit wat mij betreft.

      Luister maar eens naar het verschil ingeluid van de F430 in Forza 3 en GT5:

      (en let op het hand in GT5 dat elke keer een versnellingspook zoekt :))

      • AnthonyG says:

        Ziet er belange zo plezant niet uit als dit:

        Spijtig dat Simbin failiet is, want hadden ze dit verwerkt tot een GT4 concurent op de pc…

        • BKE says:

          Simbin is helemaal niet falliet, sterker nog, er is een nieuwe GTR in de ontwikkeling.

          • AnthonyG says:

            I stand corrected, 10tacle bestaat niet meer.
            (je kan allessinds niet meer inloggen op M3Challenge online)

    • Pieter Fret says:

      In GT5 klinkt die F430 gewoon enkele octaven hoger?! En inderdaad erg artificieel, ‘t is meer gezoem…

      Een grafische vergelijking tussen de twee, met de Pagani Zonda R:

      Wat mij opvalt: de auto’s en interieurs zien er (veel) beter uit in GT5, de circuits en omgevingen niet. Let wel, dit is een ‘premium’ wagen; de ‘standard’ auto’s zien er een pak slechter uit:

      premium-standard

      (vooraan een ‘standard’-model, achteraan een ‘premium’)

  6. Peter S says:

    Ik was ook verrast door de vele ‘blokskes’ ipv gladde lijnen. Het lijkt meer op een update van GT4 dan een echt nieuw spel. Misschien dezelfde fout als bij GT2: teveel oog voor kwantiteit ipv voor kwaliteit? Niettegenstaande is het voor mij nog steeds the best a racing gamer can get!

  7. Syrrist says:

    Sorry, maar grafisch ziet GT5 in de vergelijkingen er toch een pak beter uit dan Forza, qua geluid, idd moet ik je gelijk geven. Het is spijtig van de 5 jaar wachten en nu te zien dat het spel op sommige punten slechter presteert dan verwacht, maar al bij al blijft dit een topgame en voor mij nog steeds 1 van de betere op de markt tot dusver. Kopen en het zal je alleszins niet teleurstellen! Op reacties als ‘voor alle PS3 fanboys, in your face’ zitten we echt niet te wachten, ga de algemene vergelijking maar af tussen een xbox en een PS3, op alle gebieden en de xbox zal het uiteindelijk toch moeten afleggen.

  8. Duckie 'RS says:

    Het Nederlandse GranTurismo5.nl heeft een lijstje opgesteld van wat er allemaal te unlocken/winnen valt:

    B License Gold: TommyKaira ZZ-S ’00 (S)
    B License Silver: Daihatsu OFC-1 Concept ’07 (P)
    B License Bronze: Mazda Demio Sport ’03 (S)

    A License Gold: Isuzu 4200R ’89 Concept (P)
    A License Silver: Mazda Atenza Concept ’01 (S)
    A License Bronze: Nissan mm-R Cup Car ’01 (S)

    IC License Gold: Nissan GT-R Concept (Tokyo Motor Show 2001) (S)
    IC License Silver: Autobacs Garaiya ’02 (S)
    IC License Bronze: Acura DN-X Concept ’02 (S)

    IB License Gold: Honda S800 RSC Race Car ’68 (S)
    IB License Silver: Mitsubishi HSR-II Concept ’89 (S)
    IB License Bronze: Mazda Eunos Roadster J-LIMITED (NA) ’91 (P)

    IA License Gold: Ford GT (No Stripe) ’05 (S)
    IA License Silver: Land Rover Range Stormer Concept ’04 (S)
    IA License Bronze: Dodge RAM 1500 LARAMIE Hemi Quad Cab ’04 (S)

    S License Gold: Nissan GT-R Spec-V (GT Academy Version) ’09 (P)
    S License Silver: Mazda MX-Crossport Concept ’05 (S)
    S License Bronze: Opera Honda S2000 ’04 (S)

    —————————————————–
    Special Events
    Karting Gran Turismo Easy: Horn No 138
    Karting Gran Turismo Intermediate: Paint Color
    Karting Gran Turismo Advanced: Paint Color

    Jeff Gordon NASCAR School Easy: The oval at Indianapolis and Daytona are available in Arcade Mode and Training.
    Jeff Gordon NASCAR School Intermediate: None
    Jeff Gordon NASCAR School Advanced: None
    Jeff Gordon NASCAR School Gold: NASCAR
    Jeff Gordon NASCAR School Silver: Modern Muscle Car
    Jeff Gordon NASCAR School Bronze: Classic Muscle Car

    Top Gear Test Track Easy: You can find the track Top Gear Test Track in arcade mode and drive.
    Top Gear Test Track Intermediate: Lotus Elise Type 72 ’01 (S)
    Top Gear Test Track Advanced: Jaguar XFR ’10 (S)

    -Flight Academy Mercedes-Benz AMG Easy Gold: Winter Ahrweiler In Photomode
    -Flight Academy Mercedes-Benz AMG Easy Silver: fortified walls of Ahrweiler In Photomode
    -Flight Academy Mercedes-Benz AMG Easy Bronze: Ahrweiler Street In Photomode
    -Flight Academy Mercedes-Benz AMG Intermediate Gold: Nürburgring 24hrs available in Config arcade and endurance training
    -Flight Academy Mercedes-Benz AMG Intermediate Silver: Nürburgring available in Config 4h endurance training and arcade
    -Flight Academy Mercedes-Benz AMG Intermediate Bronze: Nurburgring Nordschleife in arcade and training available

    Flight Academy Mercedes-Benz AMG Advanced Gold: Mercedes-Benz SLS AMG ’10 (P)
    Flight Academy Mercedes-Benz AMG Advanced Silver: Mercedes-Benz C 63 AMG ’08 (P)
    Flight Academy Mercedes-Benz AMG Advanced Bronze: Mercedes-Benz A 160 Avangarde ’98 (S)
    Flight Academy Mercedes-Benz AMG Expert Gold: Mercedes-Benz SLR McLaren ’03 (S)
    Flight Academy Mercedes-Benz AMG Expert Silver: Mercedes-Benz SL 65 AMG (R230) ’04 (S)
    Flight Academy Mercedes-Benz AMG Expert Bronze: Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor ’98 (S)

    Rally Gran Turismo Easy: Roadgoing Rally Car
    Rally Gran Turismo Intermediate: WRC Style Rally Car
    Rally Gran Turismo Advanced: Historic Rally Car

    Grand Tour
    After 2 events: Photo Location – Siena, Piazza del Campo In Photomode
    After 3 events: Photo Location – Main Square of San Gimignano In Photomode
    After 4 events: Photo Location – Abbey of San Galgano In Photomode

    Sebastien Loeb Rally Challenge Gold: Citroën C4 WRC ’08 (P)
    Sebastien Loeb Rally Challenge Silver: Citroën C4 Coupe 2.0 VTS ’05 (P)
    Sebastien Loeb Rally Challenge Bronze: Citroën C3 1.6 ’02 (S)

    Vettel X1 Challenge (unlocked at level 30) Bronze: Red Bull X1 Prototype ’10 (P)

    —————————————————-

    A-Spec Beginner
    Sunday Cup: Toyota Vitz U euro Sport Edition’00 (S)
    FF Cup: Honda Honda Civic SiR-II (EG) ‘91 (S)
    FR challenge: Toyota FT-86 Concept ’09 (P)
    European Classic Car Championship: Volkswagen Kubelwagen typ82 ‘44 (P)
    World Classic Car Series: Subaru 360 ‘58 (S)
    Light Weight K Cup: Suzuki Wagon R RR ‘98 (S)
    Vitz race: Toyota Prius G Touring Selection (J) ‘03 (S)
    World Compact: Hommell Berlinette R/S Coupe ‘99 (S)
    Japanese Classics: Honda Z ACT ’78 (S)
    Beginner events complete: Gift Car Ticket Level 5

    A-Spec Amateur
    Clubman Cup: Honda Mugen Motul Civic Si Race ‘87 (S)
    European Hot Hatch Championship: Volkswagen Lupo GTI Cup Car (J) ‘03 (S)
    NR-A Roadster Cup: Mazda KUSABI CONCEPT ’03 (S)
    Sport Truck Race: Daihatsu Midget II D type ‘98 (S)
    Japanese 90’s Challenge: Nissan SILEIGHTY ‘98 (S)
    Tous France Championship: Citroën 2 CV Type A ‘54 (S)
    Festival Italia: Alfa Romeo Giulia Sprint GTA 1600 ‘65 (S)
    Classic Muscle Car Championship: Buick Special ’62 (S)
    Supercar Nostalgia Cup: Dome Zero Concept ’78 (S)
    Amateur events complete: Gift Car Ticket Level 9

    A-Spec Professional
    Mini Challenge: Mini Cooper 1,3i ‘98 (S)
    Muscle Car Championship: Dodge Challenger SRT8 ‘08 (P)
    Supercar Festival: Maserati Gran Turismo S ’08 (P)
    la Festa Cavillino: Ferrari California ‘08 (P)
    Pickup Truck Challenge: Daihatsu Midget (S)
    British Lightweight: Triumph Spitfire 1500 ‘74 (S)
    Lamborghini Exclusive: Lamborghini Countach LP400 ‘74 (S)
    GT World Championship: Bugatti Veyron 16.4 ‘09 (S)
    Lupo GTi Cup: Volkswagen Lupo 1,4 ‘02 (S)
    Sports Car Cup 80’s Festival: Toyota Celica XX 2800GT ’81 (S)
    Professional events complete: Gift Car Ticket Level 12

    A-Spec Expert
    Tuning Car Grand Prix: HPA Motorsport Stage II R32 (S)
    Schwarzwald League A: Opel Speedster Turbo ‘00 (S)
    Historic Racing Car Cup: Lancia STRATOS Rally Car ’77 (S)
    Trofeo Gallardo: Lancia Delta S4 Rally Car ’85 (S)
    MR Sports Cup: Cizeta V16T ’94 (S)
    Turbo Race: Mitsubishi Lancer EX 1800GSR IC Turbo ’83 (S)
    Japanese Championship: Gran Turismo 350Z RS (P)
    Gran Turismo All Stars: AMUSE Carbon R (R34) ’04 (S)
    Polyphony Digital Cup: Nissan 350Z Gran Turismo 4 Ltd (Z33) ’05 (S)
    Expert events complete: Gift Car Ticket Level 17

    A-Spec Extreme
    NASCAR Series: Pontiac Tempest Le Mans GTO (S)
    Schwarzwald League B: Audi Pikes Peak Quattro Concept ’03 (S)
    Like The Wind: Minolta 88C-V ’89 (S)
    Super GT Series: Calsonic Skyline GT-R race car ’93 (S)
    DTM Series: BMW 2002 Turbo ’73 (S)
    Dream Car Championship: Ford GT LM Race Car Spec II (S)
    American Championship : Jay Leno Tank Car ‘03 (S)
    European Championship: Audi Le Mans quattro ‘03 (S)
    Formula GT Series: Caterham Fireblade (S)
    Extreme events complete: Gift car ticket level 21

    Endurance(Level Based Unlocking)
    Level 25 : Grand Valley 300km: Honda HSC ’03 (S)
    Level 26 : Roadster 4 hours: Mazda 110S ’68 (S)
    Level 27 : Laguna Seca 200 miles: Infinity Coupe Concept ’06 (P)
    Level 28 : Indianapolis 500 miles: XJ13 Race Car ’66 (P)
    Level 30 : Suzuka 1000km: Nissan GT-R Concept LM race car (S)
    Level 32 : Nurburgring 4h: Audi R8 LMS Race Car ’09 (S)
    Level 33 : Tsukuba 9h: HKS CT230R ’08 (P)
    Level 35 : Le Mans 24h
    Level 40 : Nurburgring 24h

    —————————————————-

    B-Spec Beginner
    Sunday Cup: Toyota Yaris U Euro Sport Edition (J) ’00 (S)
    FF Cup: Honda Civic TYPE R (EK) ’97 (S)
    FR challenge: Toyota FT-86 G Concept’10 SPORTS (P)
    European Classic Car Championship: Fiat 500 F ’65 (S)
    World Classic Car Series: Volkswagen Beetle 1100 Standard (Type-11) ’49 (S)
    Light weight cup: Daihatsu Move SR-XX 4WD’97 (S)
    Vitz race: Toyota Prius G ’09 (P)
    World Compact Car Race: Autobianchi A112 Abarth ’79 (S)
    Japanese Classics: Isuzu 117 Coupe ’68 (S)
    Beginner events complete: Gift Car Ticket Level 5

    B-Spec Amateur
    Clubman Cup: TRD Celica TRD Sports M (ZZT231) ‘00 (S)
    European Hot Hatch Championship: Volkswagen Lupo Cup Car ‘00 (S)
    NR-A Roadster Cup: Mazda Furai Concept’08 (S)
    Sport Truck Raceaihatsu Midget II D type ’98 (S)
    Japanese 90’s Challenge: Mazda 323F ‘93 (S)
    Classic Muscle Car Championship: Shelby AC Cobra 427 ‘66 (P)
    Festival Italia: Alfa Romeo Giulia Sprint Spéciale ‘63 (S)
    Supercar Nostalgia Cup: DMC DeLorean S2 ‘04 (S)
    Tous France : Alpine A110 1600 ‘73 (S)
    Amateur events complete: Gift Car Ticket Level 9

    B-Spec Professional
    Mini Challenge: MARCOS Mini Marcos’70 (S)
    Muscle Car Championship: Ford Mustang GT ’05 (S)
    Supercar Festival: Hyundai Clix Concept ’01 (S)
    Lupo GTI Cup: Volkswagen Lupo GTI ’01 (S)
    Japanese 80’s Festival: Isuzu PIAZZA XE ’81 (S)
    la Festa Cavillino: Ferrari F40 ’92 (P)
    British Lightweight: Lotus Elan S1 ’62 (S)
    Lamborghini Exclusive: Lamborghini Countach 25th Anniversary ’88 (S)
    GT World Championship: Pagani Zonda R ’09 (P)
    Professional events complete: Gift Car Ticket Level 12

    B-Spec Expert
    Tuning Car Grand Prix: AEM Honda S2000 (P)
    Schwarzwald League A: Opel Speedster ’00 (S)
    Historic Racing Car Cup: Alfa Romeo GIULIA TZ2 carrozzata da ZAGATO CN.AR750106 ‘65 (P)
    Trofeo Gallardo: Lancia Stratos ’73 (S)
    MR Sports Cup: Cadillac CIEN Concept ’02 (S)
    Turbo Race: Honda City Turbo II ’83 (S)
    Japanese Championship: Opera Performance 350Z (S)
    Gran Turismo All Stars: NISMO 380RS Super Leggera (P)
    Polyphony Digital Cup: Gran Turismo Skyline GT-R ’01 (S)
    Expert events complete: Gift Car Ticket Level 17

    B-Spec Extreme
    Schwarzwald League B: Nuvolari Quattro ’03 (S)
    Like The Wind – Toyota 7 Race Car ’70 (S)
    B-Spec NASCAR Extreme – ’67 Mercury Cougar XR-7 (S)
    European Championship : BMW Concept 1 Series tii ’07 (P)
    Super GT – Toyota Castrol TOM’s Supra ’97 (P)
    German Touring Car Championship – Audi Quattro ’82 (S)
    American Championship – Chevrolet SSR ’03 (S)
    Formula Gran Turismo Championship: Suzuki GSX-R/4 Concept ’01 (S)
    Dream Car Championship : GT by Citroen Race Car (P)
    Extreme events complete: Gift car ticket level 21

    Endurance(Level Based Unlocking)
    Level 25 : Grand Valley 300km: Honda DUALNOTE Concept ’01 (S)
    Level 26 : Roadster 4 hours: Mazda 110S (L10A) ’67 (S)
    Level 27 : Laguna Seca 200 miles: Camaro IROC-Z Concept ’88 (S)
    Level 28 : Indianapolis 500 miles Level 28: Ford GT40 Race Car ’69 (S)
    Level 30 : Suzuka 1000km: Nissan Fairlady Z-Concept LM Race Car (S)
    Level 32 : Nurburgring 4h: Lexus IS F Racing Concept ‘08 (P)
    Level 33 : Tsukuba 9h
    Level 35 : Le Mans 24h
    Level 40 : Nurburgring 24h

  9. puhpuh says:

    De wetten van de fysica zijn zeer realistisch in GT5

  10. bram says:

    Ik heb nog maar een beetje gespeeld, maar (zeker in vergelijking met Forza 3) is het een matig in spel. De rijervaring met stuur is fenomenaal, maar verder is de navigatie door de menu’s verschrikkelijk, onlogisch en met een controller is het spel echt het slechtste wat ik in tijden heb ervaren in een racegame. De focus ligt op dingen die mensen (ik in ieder geval) niet willen..

    Zeker, dit spel ga ik meer spelen (als ik de drivers van mijn Fanatec stuurtje gefixt krijg en volgas kan geven ipv alleen half gas :P), maar door al die matige afwerkingsdetails en prioriteitenfails zeker niet zo goed als Forza 3 (en GT5 mag z’n borst nat maken voor Forza 4, net aangekondigd).

  11. Borisbeer says:

    Om het spel te kunnen spelen zoals het hoort heb een stuurwiel nodig. Ik heb de GT force gekocht, een prachtige investering.
    Alles werkt precies en de reactie is onmiddellijk. Na een klein testje lijkt het me zelfs dat de wagen een kortere draaicircel heeft met stuur dan controller. Hier haal je zeker je voordeel mee op bv Côte d’Azur

Leave a Reply