DRIVR

Revive The Passion: Porsche’s Restauratieproject

UPDATE: Dankzij lezer ‘PuhPuh’ hebben we nu ook de bijhorende video!

Wie beter dan Porsche zelf om een piekfijne restauratie van een klassieke 911 uit te voeren? De speciaal daarvoor opgerichte tak Porsche Classic ging samen met de Porsche Club of America onder de titel Revive the Passion de uitdaging aan om een eerlijke 911T Coupé uit 1973 terug naar originele look en specificaties te brengen. Gelukkig voor ons delen ze daarvan gaandeweg updates, waardoor wij een unieke kans krijgen om achter de schermen van dit staaltje Deutsche Gründlichkeit mee te kijken.

normal-8

Je stelt je misschien vragen bij het waarom van dit project. De 911 kan immers pronken met de titel best geconserveerde sportauto ter wereld – als in ‘het aantal exemplaren dat de tand des tijds rijdend doorstaan heeft’. Ergo: geen pure noodzaak om ook deze van de sloop te redden, zeker aangezien het hier niet om een zeldzame versie van zo’n Negen Elf gaat. Preserveren ‘omdat het kan’ dus, maar vooral om eens over de schouder van de speciaal opgerichte bedrijfstak te kunnen piepen. Over een periode van twaalf maanden krijgen we immers gedetailleerde informatie over de status van de auto, met unieke foto’s, video’s en tekstverslagen over de technische en vaak  onbekende kant van zo’n restauratie. Een gereviseerde versnellingsbak wordt zo bijna een kunstwerk wanneer alle onderdelen zorgvuldig over een wit canvas worden uitgespreid:

normal-4

normal-6normal-7

Privileges die normaal voorbehouden zijn aan de opdrachtgever van zo’n project, en enkel bestemd voor het bijgeleverde boek en CD met een 1.000-tal foto’s die de restauratie minutieus beschrijven. Vier van de tien onderdelen staan ondertussen online; de aankondiging, aankomst & ontmanteling, revisering van versnellingsbak en carrosseriereparatie. Rest er nog de revisering van de motor, opbouw van het plaatwerk, het proces van elektrostatische dompellak en herspuiten, interieur, opbouw en afwerking en de aflevering op de Porsche Parade van volgend jaar. Daar zal de auto dan verloot worden aan één van de 104.000 leden die de Amerikaanse Porscheclub rijk is!

normal-5

normal-1normal-2

Porsche Classic
De Porsche Classic Workshop bevindt zich in Freiberg/Neckar, op ongeveer 15 kilometer van de fabriek in Zuffenhausen, en is zowat dé plek om je klassieke Porsche in topstaat te houden. Eigenaars van een oer-356 tot de laatste luchtgekoelde 993 kunnen er elk onderdeel terugvinden, en wat niet meer bestaat wordt volledig OEM gereproduceerd. Jaarlijks nemen ze een 250-tal auto’s onder handen, van simpele oliewissels tot vergevorderde restauraties op maat van de opdrachtgever. Dat dit alles een forse duit moet kosten, mag niet verwonderen. Al zal dat een zorg zijn wanneer je op zoek bent naar een uniek onderdeel.

[Meer updates via: Porsche]

Share Button

4 Responses

  1. dieter says:

    ‘k Zou niet willen weten wat zo’n project kost…

  2. swies says:

    Zou voor meer merken mogen bestaan! Als ik mij niet vergis houdt Mercedes zich ook bezig met de restauratie van haar auto’s

Leave a Reply