DRIVR

Bandentest: Michelin Winter Experience

Winterbanden zijn hot. En als je reactie daarop “nog zo een en het gaat sneeuwen” is, dan hadden die ribbelsloffen al lang moeten opliggen. Iedereen beweert toch dat zomerpneus onder de zeven graden minder presteren, wat gecombineerd met almaar strengere winters een tijdig bezoek aan de bandenboer noopt. Om te zorgen dat we die afspraak niet zouden missen, nodigde Michelin ons uit voor een Winter Experience op de terreinen van de Peugeot School voor Automobielbeheersing te Nijvel. Zin in een slippertje?

bandentestmichelinwinterexperience1

Geloof het of niet, maar in elk groefje steekt jaren research

Daar zit je dan: in een raamloos leslokaal, omringd door ontwakende journalisten met een dwarssnede van Michelin’s nieuwste Alpin-band in de hand. Mocht Clarkson dit zien, dan zou hij onmiddellijk “Anale Autojournalistiek!” scanderen en er een sketch op baseren… Maar de crux van deze oefening is dat het loopvlak van een moderne winterband een technologisch hoogstandje is; elke groef, gleuf en graatje zorgt voor een andere eigenschap terwijl kleine stootkussentjes vermijden dat de blokken aan mekaar gaan klitten. De samenstelling van het rubber maakt dan weer dat de band zelfs bij negatieve temperaturen plakkerig wordt – wat meteen verklaart waarom winterpneus in de zomer sneller opbranden. Maar wat dan met regenbanden of vierseizoensrubber? “Daar houden premiummerken zich niet meer mee bezig” aldus productmanager Per de Vries die zijn familienaam niet gestolen heeft; “winterbanden tussen oktober en april, zomerbanden voor de rest en verder geen compromissen”. Booming business dus, vraag dat maar aan de leasingwereld.

bandentestmichelinwinterexperience2

Net als in de zomer is de juiste bandenspanning ‘s winters primordiaal

Voor we de koer op mogen, benadrukt de Vries dat België geen wetgeving dienaangaande heeft. Duitsland verplicht winterbanden bij sneeuw en ijzel (en maakt die claim hard door verzekeringen beslissingsmacht te geven bij ongevallen veroorzaakt door onaangepast schoeisel), maar België vraagt enkel om op dezelfde as met identieke banden te rijden – ook al betekent dat in sommige gevallen twee winterbanden op de ene en zomerpneus op de andere. Wat die ongelukkige maar perfect legale combinatie geeft, zullen we straks billenknijpend ontdekken. Tegenwoordig produceren de meeste merken trouwens winterbanden tot 21 duim op hoge snelheidsindexen. Versier je toch een setje met een lagere snelheidsindex dan gehomologeerd, dan komt er een waarschuwingssticker op de binnenruit; prima in de winter, maar verboden in de zomer. Bovendien zal er niet snel een wet op winterbanden komen; daarvoor kent Europa teveel verschillende klimaatzones, en bakken wij er op nationaal vlak al helemaal niets van aldus de genietbaar cynische productmanager.

bandentestmichelinwinterexperience3

Rijden op sneeuw wordt gesimuleerd met een gladde epoxyondergrond en veel water

Eenmaal buiten heeft de Peugeot-school vier tests voor ons klaargezet: een bochtenproef, een circuitproef in een aftandse Homell RS (Google die maar eens), uitwijkend remmen en noodstops aan 50km/h. Op de circuitproef en het uitwijken na worden de tests op natte expoxy-ondergrond verreden om lagegripsomstandigheden te simuleren. En dat zorgt vooral op zomerbanden voor spektakel: vol op de rem aan vijftig, en in eerste instantie lijkt het alsof de wagen nog versnelt om pas halfweg echt af te remmen. In realiteit is dit natuurlijk niet zo (zelfs zomerbanden vertragen wanneer je vol in de ankers gaat – je lichaam verwacht alleen meer tegendruk), maar het echte remwerk volgt wel pas wanneer de wagen 35km/u en minder rijdt. En dat kost zomaar even acht meter afstand in vergelijking met dezelfde stop op winterbanden. Twee autolengtes! En bij bestelwagens worden de verschillen alleen maar groter.

bandentestmichelinwinterexperience4

Let op de ‘Freinograaf’ tegen de ruit die alles van remafstanden tot reactiesnelheden meet

Dat het uitwijkend remmen op winterpneus bijna dramaloos verloopt, kan je waarschijnlijk al raden. Idem dito voor de bochtenproef op dezelfde Michelin A1’s. Maar dan wordt het interessant: een lange bocht aan 45km/u is niet te houden op zomerbanden – tenzij je vlak na de bochtingang subtiel in de remmen gaat en het ABS zijn werk laat doen, anders schuift de wagen gewoon onderstuurd richting vangrail. Nog erger wordt het met de – in België – legale combinatie van zomerbanden voor en wintersloffen achter (zoals de wet trouwens adviseert: de beste banden achteraan); die combinatie reageert niet met voorspelbaar onderstuur, maar met een combinatie van onder- en overstuur waar zelfs pro’s van gaan zweten. Ongelooflijk dat die mix nog altijd wettelijk is, want op sneeuw/epoxy valt er quasi niets mee aan te vangen. Net als met die versleten Homell op de circuitproef trouwens, ook al ging ondergetekende met de snelste ‘Nederlandstalige’ tijd aan de haal. En een knoert van een bloeduitstorting op mijn heup door die marteltuigen van een racekuipen…

bandentestmichelinwinterexperience5

De Peugeot School voor Automobielbeheersing is erkend door de Royal Automobile Club of Belgium

Moraal van het verhaal? In gebieden waar de temperatuur ‘s winters onder de zeven graden duikt, zijn winterbanden nuttig en ronduit onmisbaar als er sneeuw, ijzel of pap aan te pas komt. Over dezelfde temperaturen zonder wit lopen de meningen uiteen; de een beweert dat winterbanden bij koude altijd beter presteren, de ander dat de verschillen met zomerbanden op droog wegdek marginaal zijn. In tegenstelling tot de volkswijsheid doen SUV’s er ook goed aan om een setje te monteren, want op sneeuw zijn die nog moeilijker hanteerbaar dan personenwagens. En helemaal onontbeerlijk wordt het voor achterwielaandrijvers die op het mooie wit zelfs geen helling van één miserabele graad kunnen negotiëren. Drifters, jullie weten wat je te doen staat.

Share Button

9 Responses

  1. Benny Herdewyn says:

    Als ik bij dit weer langs een rij geparkeerde wagens loop, dan check ik bij wijze van ‘niet wetenschappelijk experiment’ de banden: ongeveer 1 tot 2 wagens op 10 heeft winterbanden, dat is dus best weinig en dat zullen er zich de voorbije dagen al veel beklaagd hebben. Volgens diezelfde telling kom ik aan minstens 2 tot 3 compleet afgereden zomerbanden op 10 wagens. Hoe wil je nu met vlakke zolen de winter trotseren?
    Het valt dezer dagen ook op hoe verschillend een ABS systeem werkt. Op onze Peugeot grijpt het zeer snel in en heb je op glad wegdek toch best wat tijd nodig om gestopt te geraken. Stoppen gaat ongeveer even snel door zo zacht te remmen dat systeem net niet getriggerd wordt. Op de BMW reageert het ABS later (en met een minder brutaal pedaalgevoel) en lijkt de remweg korter. Hun gedrag bij gasgeven is uiteraard ook verschillend…

  2. BART! says:

    Ik was altijd van mening dat men de winter altijd goed kon overleven door zomerbanden met een voldoende profiel onder de auto te hebben.
    Vorig jaar had ik nieuwe banden nodig in december en heb ik besloten om maar eens winterbanden te monteren, na aanraden van vrienden & familie.
    Als er sneeuw, ijs of veel water op de weg ligt zijn de winterbanden idd beter, heb meer grip. Zodra het alleen maar koud is denk ik met weemoed aan aan mijn setje zomerbanden die in de garage liggen want dan zijn de winterbanden duidelijk minder goed (grip & koers stabiliteit).

    Je begrijpt wel dat mijn winterbanden op het moment goed van pas komen! ;-D

  3. Nicolas says:

    Ik rij sinds kort, én voor de eerste keer sinds ik mijn rijbewijs 7 jaar geleden gehaald heb, met winterbanden. En dit op de mini van m’n werk.

    Hoewel ik al vrij veel kilometers (35000 per jaar, elk jaar tot nu toe) achter de kiezen heb, begrijp ik zeker en vast dat ik nog geen oude rot op de baan ben, ik ben dus ook geen echte held op sneeuw. Het verschil met of zonder winterbanden is in deze weersomstandigheden immens! Ik ben zeker pro!

    De andere auto hier thuis is een bmw 5, met hogesnelheids/zomerbanden. Achtertractie is sowieso wel al kenmerkend, maar toch verschiet ik er nog elke keer van hoe moeilijk de auto doet in het oprijden van de oprit…

    Ik ben PRO winterband, of hadk dat al gezegd? 😉

  4. W0ut says:

    Op mijn BMW 1 ooit eens een late wissel gedaan van zomer naar winter. Het verschil was heel duidelijk. Na weken door winter (vries) weer met zomerbanden viel vooral de kortere remafstand en vertrekken met minder (zonder) wheelspin onmiddellijk op.

  5. wooter says:

    Enkele jaren geleden winterbanden gescoord op mijn auto, een ding met 6 cilinders en 3,2 van literinhoud. Ook met een Performancebox eens getest hoe de zomerbanden zich verhouden tot de winterbanden bij +6 graden. Aan 100 km/u stopten de winterbanden 70 cm korter dan de zomerbanden. Dat is bij +6 graden.

    Sindsdien wacht ik zelfs de eerste sneeuw niet meer af.

    • Mee says:

      70 cm nog wel! :p

      • wooter says:

        70cm is natuurlijk niks, maar anderzijds weer veel voor iemand die erge twijfels had dat winterbanden plots bij +6 graden beter gingen werken.

        Bij ijzel geloofde ik graag dat winterbanden beter waren, maar ik was van mening dat zomerbanden bij +3 nog altijd beter waren dan winterbanden. Blijkt niet dus.

  6. Ken Divjak says:

    AutoGids’ onlineman Olivier Duquesne had gelukkig een camera op zak bij zijn passage:

    (en français)

  7. ellis says:

    bedankt voor de term ‘wintersloffen’!

Leave a Reply