DRIVR

Mazda’s Wankel leeft verder in de… Audi A1 E-Tron ?

Midden juni maalde niemand om ons bericht over een hybride-variant van Mazda’s Wankel. Maar fair enough: toen collega Herdewyn dat nieuwtje oprakelde, gingen er zelfs op de redactie wat wenkbrauwen omhoog – temeer daar Japan’s nummer drie het Wankel-idee al in de ijskast had gezet. Zes maanden later haalt onze redacteur zijn slag thuis, want het cilinderloze blok wordt wel degelijk aan een elektromotor gekoppeld – zij het (nog) niet door de Japanners…

audia1etron

Bekijk de dwarssnede van Audi’s elektrische A1 (die net als werkend prototype aan de pers werd voorgesteld) en er blijkt inderdaad een range extender in de kofferbak gemonteerd. Zoals in de Opel Ampera fungeert die conventionele verbrandingsmotor als generator voor de batterijen, en doet dat door aan een vast toerental energie te leveren wanneer de stroom na 50km op is. Dankzij twaalf liter benzine stijgt de autonomie zo naar 250 theoretische kilometers wat 100 meer is dan de volelektrische Nissan Leaf en BMW ActiveE. Dat productie-exemplaren effectief een Wankel van Mazda krijgen, zegt Audi niet met zoveel woorden – maar daarvoor zijn er voldoende indicaties.

De Vier Ringen zouden het Oostenrijkse AVL – een denktank voor alternatieve aandrijvingen – namelijk gecommissioneerd hebben om de Wankel-deal met Mazda te onderzoeken. Niet omdat zo’n rotatiemotor extreem zuinig of milieuvriendelijk is, wel omdat die enorm compact en werkingsstil is. In die mate zelfs dat de A1 E-Tron volelektrisch lijkt aldus de eerste testers, maar wel degelijk minder batterijen en minder gewicht meezeult. Ideaal voor productie dan? “Geen commentaar” luidt het vanuit Ingolstadt, maar ook dat stilzwijgen wordt gecounterd door insiders die hoge productie-aantallen voor dit kleintje voorzien. En maar goed ook, want de A1 werkt prima als stadsmus.

Share Button

5 Responses

  1. ElmoTheElk says:

    Toffe auto. Kan echt elektrisch rijden naar de massa brengen lijkt me. Voordeel van de echte elektrische aandrijving is dat alle techniek die in de toekomst wordt ontwikkeld bruikbaar blijft – zelfs als die energie straks op andere manieren wordt aangemaakt. Alhoewel 250KM nog steeds niet veel is, je kunt iig gewoon ‘even’ tanken. En een uniek Wankelgeluidje er bij tunen? 😉

  2. Ken Divjak says:

    Nog eentje for good ol’ time’s sake:

  3. w0ut says:

    Was verbruik en ceeotwee uitstoot niet 1 van de nadelen van een wankel?

    • Ken Divjak says:

      Audi spreekt van “het beste compromis”, niet van “de beste oplossing”.

      Bovendien is eenderwelk blok zoveel efficiënter als het op eenzelfde toerental draait beter dan over een bereik van 9.000t/m.

  4. VishnuSixDix says:

    Niet als je het kunt koppelen aan 50km “uitstootloos” rijden. Dan is het volgens “de genormaliseerde tests” plots een “groene” wagen 🙂

Leave a Reply