DRIVR

Circuittest: Abarth Punto Evo op Mettet (+ Gallery)

Zijn er ondertussen al hetere hatches dan de Clio RS? “Niet voor twintigduizend Euro” luidt het aan onze redactionele toog. De VAGderivaten mogen dan wel krachtpatsers zijn, het ontbreekt hen aan ziel en een behoorlijke portie rijsensaties. Een Corsa OPC teert evenzeer op pure power, maar mist een doseerbaar gaspedaal en heeft een voortrein die onder belasting te makkelijk naar onderstuur neigt. Een Mini kost (in toonbare livrei) dan weer handenvol geld terwijl een hete Peugeot of Citroen respectievelijk een beenharde wannabe dan wel een te trendy hebbeding blijken. Rijst de vraag of de Tifosi momenteel beter kunnen, met hun tweede versie van de Grande Punto Abarth? Na onze initiële kennismaking toch een aangename verrassing en nu in Evoluzione-maatpak een stuk volwassener aslook een streepje sneller. Of de hegemonie van RenaultSport eindelijk doorbroken is?

circuittestabarthpuntoevo1

Om dat uit te vogelen, trekken we naar het nieuwe circuit van Jules Tacheny in Mettet. Een 2,3km korte omloop in een godverlaten gat tussen Namen en Charleroi oftewel een legendarische naam voor al wie snelle tweewielers adoreert. Op een kurkdroge dag als deze is de hamvraag dan ook kinderlijk eenvoudig: wat tovert die grootste glimlach op ons gezicht? Fiats vernieuwde hot hatch of een technisch parcours in Di Rupo’s achtertuin?

circuittestabarthpuntoevo2circuittestabarthpuntoevo3

De nieuwe omloop is eerder technisch met veel bochtencombinaties waar je een late, niet-inuïtieve apex moet opzoeken of trail braking toepast om de snelheid erin te houden. Combineer dat met veel wijde 2nd gear-hairpins (derde met een geblazen blok) en je weet al gauw dat de ideale lijn niet na vijf rondjes gevonden is. De baan is gelukkig niet te breed – waardoor het gebrek aan vermogen niet uitvergroot wordt – terwijl het rechte stuk slechts 600 meter telt; goed voor de afwisseling en een groot aantal rondjes op de dagteller, maar minder leuk voor het materiaal dat moeilijk kan afkoelen en gauw begint te stinken bij hevig doortrappen. Minimalistisch geasfalteerde uitloopstroken sieren de omloop her en der terwijl vangrails of gevaarlijk geplaatste grindbakken discreet gepositioneerd staan. De kerbs zijn van het zachtaardige type, al blijft het altijd een geseling voor de mechaniek om je auto er volgas over te sturen.

circuittestabarthpuntoevo4

Op de tarmac gedraagt onze zwarte Abarth Evo Punto zich neutraal. Het ESP laat zich weliswaar niet per knopdruk desactiveren, toch tolereert het een lichtjes zettende kont en een glimlach van 70%. De 163 paarden sterke 1.4 MultiAir draait vlot tot boven de 6.000 toeren en laat zich mooi op koppel door de talrijke hairpins sturen. Het geluid is dan weer meer turbo dan in- of uitlaat en mist nog altijd het karakter van Carlo’s oude bromtollen. Achilleshiel is de vage stuurinrichting die wel (erg) zwaar aanvoelt maar te weinig de weg leest en niet messcherp instuurt. Gecombineerd met de manettino-schakelaar (voor het eerst mét geheugen!) die in sportstand de gasrespons wakker schudt, zorgt dit soms voor een moeizaam doseerbaar gaspedaal en een neiging tot onderstuur, zowel bij het aansnijden als bij het uitaccellereren; een euvel waar veel turbo-collega’s mee kampen en waar de Clio RS het laken weer naar zich toe trekt.

circuittestabarthpuntoevo6circuittestabarthpuntoevo5
circuittestabarthpuntoevo8circuittestabarthpuntoevo7

Aan het eind van de sessie willen we per se nog even de openbare weg, en dat blijkt een van de betere moves van de dag. In dagelijks verkeer schittert deze driedeurs toch een graad feller; het koppelrijke turboblok laat zich schakellui rijden zonder in een bompa-tempo te vervallen terwijl de combinatie van goed zitmeubilair, fijngevoelige demping en die licht meesturende achterkant de kleine kwaaltjes van deze voormiddag doen vergeten. Het ESP komt en public ook nooit intrusief over en de uitlaatgrom klinkt een pak beter tussen de gevelrijen. En wat dan nog als de knipperlichten overalert blijven bij stevig ankerwerk, op straat zal dat geen ordeverstoorder zijn. In vergelijking met de Clio RS hoef je deze Abarth dus niet uit te wringen om de alomtegenwoordige leasevloot van repliek te dienen, wat enerzijds comfortabel rijdt en anderzijds het verbruik kan drukken. Met de nadruk op ‘kan’, aangezien we op zulke korte afstand geen testgemiddelde konden optekenen en onze eerdere ervaringen niet geheel vrij van sceptisisme zijn jegens de geblazen Fiat-blokken. Wordt ongetwijfeld vervolgd, in een duotest volgend jaar.

circuittestabarthpuntoevo9

Twee onderscheidingen dus, voor Abarth en voor Mettet. Want niet alleen overtuigt de Punto als totaalpakket – knappe looks, een sportieve all round-rijbeleving én een gunstig prijskaartje zetten deze Abarth weer op de shopping list voor hot hatch-adepten. Puristen zweren nog altijd (terecht) bij RenaultSport-materiaal, maar wie een zijstapje richting Corsa, Swift of Volkswagen-DNA overweegt, kan niet om een obligate testrit met Il Scorpione heen. Ook de nieuwe Belgische omloop Jules Tacheny weet zeker te bekoren. Dankzij de korte rechte stukken, de technische bochtencombinaties en een eigen interpretatie van die bekende corkscrew, hoef je niet over een pk-monster te beschikken om hier een half dagje fun te beleven. Kortom: ideaal voor een Lotus Elise, Caterham of ander lichtgewicht materiaal dat Noord-Frankrijk te ver vindt en Zolder of Francorchamps dan weer te snel. Maar de Abarth, die hoort thuis op de weg. En da’s zeker geen straf.

[Foto’s: Jeroen Peeters & Ken Divjak]

FIAT Punto EVO Abarth

Plus Min
+ Prettige all-rounder – …maar niet zozeer op Mettet

Weggecijferd

Motor 1.4 4-in-lijn T
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 163 pk
Koppel 250 Nm
Gewicht 1180 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,9 s
Topsnelheid 213 km/h
officieel AVG verbruik 6,0l/100km
Prijs 19.300 euro
Fiscale PK 8

Verdict
8 op 10

circuittestabarthpuntoevo11circuittestabarthpuntoevo12

circuittestabarthpuntoevo13circuittestabarthpuntoevo14

circuittestabarthpuntoevo15circuittestabarthpuntoevo16

circuittestabarthpuntoevo17circuittestabarthpuntoevo18

circuittestabarthpuntoevo19circuittestabarthpuntoevo20

Share Button

3 Responses

  1. Nichos says:

    Over de looks kan natuurlijk gediscussieerd worden..
    Hier in Italië heb ik het geluk om elke morgen het volledige abarth-modellenaanbod te mogen zien en horen, waaronder dus ook de punto en de punto evo (de ‘evo’ is gewoon een facelift, niet?).
    En elke ochtend valt het mij op hoe vulgair de evo lijkt tov de ‘oude’ abarth punto,een vulgariteit gecreëerd door de afzichtelijke velgen (mijn buurman heeft een kopie van het wit exemplaar op de foto) en de vele (overbodige) spoilers..
    Het ‘neutrale’ zwarte kleurtje doet hem mijns inziens trouwens wel deugd!

    • Ken Divjak says:

      De Punto Evo is inderdaad een facelift van de Grande Punto,
      maar wel met toevoeging van het MultiAir-blok.

      Wij zijn het trouwens eens dat de Grande Punto een puurdere look had met zijn Maserati-achtige snoet. Maar de Punto Evo werkt beter in het echt dan op foto’s, en ook beter in het rood dan in de typische primer-kleuren die Abarth graag gebruikt.

      Verder zijn er voldoende alternatieven voor de nieuwe velg zoals de zwarte zeventieners bewijzen.

      Nu alleen hopen dat de toekomstige EsseEsse-variant van deze iets vergeeflijker is dan de vorige:

      http://drivr.be/2010/07/21/rijtest-abarth-grande-punto-esseesse/

      Abarth Grande Punto EsseEsse

  2. De details van de EsseEsse-kit voor de Punto Evo zijn binnen:

    De 1.4 16v Turbo MultiAir motor wordt als onderdeel van deze kit opgepept zodat hij 180 pk (132 kW) ontwikkelt bij 5750 t/min. en, in de “Sport” modus, een maximumkoppel van 270 Nm bij 3000 t/min levert. De prestaties liegen er niet om. De wagen bereikt een topsnelheid van 216 km/u en accelereert van 0 tot 100 km/u in 7,5 seconden. Belangrijke opmerking: na de installatie van de kit blijft de CO2-uitstoot, te danken aan het MultiAir systeem, ongewijzigd (142 g/km) en behoudt de wagen bijgevolg zijn Euro 5 homologatie.

Leave a Reply