DRIVR

Ken Divjak (Deel 2 van 5):
De Vijf DRIVRs waar ik écht eens mee wil Rijden

TIP: Het eerste deel van deze nieuwe rubriek staat HIER opgetekend!

Supercars zijn belangrijk. Ze bewijzen dat constructeurs nog durven dromen beter dan Al Gore te aanbidden en celibataire auto’s te bouwen. Alleen heb ik een gezonde aversie voor peperdure exoten; ernaar kijken lukt prima, ernaar luisteren nog beter – maar zelf achter het stuur kruipen om er stante pede van te genieten? Lijkt me onmogelijk, tenzij je de linker hersenhelft van Vettel en de rechter van Webber hebt. De protagonisten uit mijn lijstje zijn dan ook lethargisch in vergelijking met die van Pieter, maar ze zijn – op eentje na die nog moet uitkomen – wel realistisch ambieerbaar…

Lotus/Westfield XI

Er moet altijd een klik zijn. Een trigger die je – net als bij een verliefdheid – aanzet om alle logica te laten varen en een vijftig jaar oude cabrio te gaan aanbidden. Die klik kwam er in de vorm van een Britse artikelreeks over de Westfield XI (hier online beschikbaar onder EVO), en heeft me nooit meer losgelaten. Want zeg nu zelf: is er een andere vierwieler die meer Batmobile is dan deze reïncarnatie van de iconische Lotus Eleven? Dat die met 60pk plezanter stuurt dan menig supersporter met 600, is een mooie plus. Dat er geen enkel exemplaar van in België te vinden is, dan weer niet.

Lancia Delta Integrale Evoluzione

“Ik word hier bijna geel van afgunst…” sneerde ik onder de gastbijdrage van Timothy Schippers, en ik vermoed dat menig DRIVR er net zo over denkt. Niemand ontsnapt namelijk aan de brute charme van de Integrale; een homologatiespecial die rallymechaniek naar de straat bracht en twintig jaar later nog altijd als coolste hatchback ooit geldt – ondanks fervente pogingen uit Japan om er een vervolg aan te breien. En wat dan nog als zelfs normaal gebouwde chauffeurs klagen over de aap-achtige rijhouding met lange armen en korte benen, ik moet en zal er mij ooit inwringen – ook al impliceert dat ongetwijfeld een hernia waar ik nog jaren van nageniet. Liefst in Bianco Perlato alstublieft.

VW Golf I GTI

Ze mogen schrijven wat ze willen, de Golf I GTI blijft de instigator van het hele Hot Hatch-verhaal dat hier prominent figureert. Ligt het trouwens aan mij, of wordt de originele Golf I met elke GTI-incarnatie aantrekkelijker en aantrekkelijker? De puurheid van het design, de eenvoud van de mechaniek en de kracht van de drie letters – ze dwingen vandaag nog altijd respect af. Er is bijgevolg geen enkele andere youngtimer die meer knikjes onder conaisseurs genereert dan de oervader, en ook geen die zijn high zo ongefilterd doorgeeft als het betere reportagemateriaal doet vermoeden. Graag met golfbal op de knuppel en een dekentjesmotief voor de stoelen.

Peugeot 106 Rallye

Het goede nieuws eerst: Peugeot bouwt weer GTI’s zoals we in april al ontdekten. Maar zo extreem als de uitgeklede Rallye-reeks zullen die nooit meer worden aldus de PR-afdeling van De Franse Leeuw. Die bommetjes bestonden destijds in 106, 205 en rechtsgestuurde 306-livrei om (net als RenaulSport’s Cups) lichtere GTI-varianten voor minder geld aan te bieden. De interessantste daarvan – gezien de 306 Rallye hier nooit verkocht werd – is de kleine 106 op veertienduims steelies die het zonder enige vorm van rijhulp stelt om RIJDEN weer met hoofdletters te schrijven. Dat een bekende tester er eentje langs zijn Porsche 964RS staan heeft als daily-driver, zegt meer dan genoeg.

BMW 1-Reeks M Coupé

Als bovenstaande vier voor vaste lezers geen verrassing zijn, dan is deze dat misschien wel. Temeer daar bMw’s kleinste pas volgende jaar op de markt komt en in principe te strikken moet zijn voor een ritje. ‘In principe’ dus, want München is terecht twijfelachtig om M’s aan om  het even wie mee te geven. Maar als dagelijks gebruiker van een 118d met een serieuze voorgschiedenis BMW’s kan ik natuurlijk niet anders dan een zitje ambiëren, temeer daar de 1-Reeks M Coupé een echte stalgenoot van de originele E30 M3 belooft te zijn. Op hoop van zegen.

Share Button

7 Responses

  1. dieter says:

    Hmmm de Peugeot Rallye…Enkel maar goede herinneringen! Vooral de 205 en 106 phase I met 1.3-torretje waren heerlijke en hevige karretjes.
    Voor menig mekanieker een ware nachmerrie/uitdaging om de carburatie fatsoenlijk afgesteld te krijgen.
    Gegarandeerd een toekomstige klassieker!
    Jammer genoeg een zeldzaamheid om nog in een fatsoenlijke en originele staat te vinden…
    De 106 phase II was (jammer genoeg) voorzien van een 1.6 met injectie, wat hem op slag minder puur maakte.
    De 306 Rallye was eigenlijk een GTI, maar dan volledig uitgekleed. Weet nog dat deze een “normale” linkse draaicirkel had en een “grote” rechtse door toedoen van de 6-bak die ze met heel erg veel moeite nog tussen de voorwielen hebben kunnen krijgen…
    ;o)

  2. Eric Kok says:

    Wederom 5 fraaie auto’s uitgezocht waar ik inderdaad nog wel eens mee wil rijden. Je hebt je wel een beetje ingehouden, hoor. Snap de keuze om geen supersportauto’s te kiezen, maar niet liever een historische Aston Martin of Porsch?

    Is lastig een lisjtje van 5 maken natuurlijk. Zelf zou ik best eens een Alpine A110 willen tijden… (Dromen moet kunnen, niet?)

  3. Pieter Ameye says:

    Een (realistischere) selectie waar ik mij absoluut bij kan aansluiten. Alleen ben ik van de kleine bMw nog niet helemaal overtuigd, dan liever een potje sturen in een atmosferische E30 (denk ik).

    En wat betreft de Westfield, dan maar een bouwpakket bestellen? 😉

  4. Ken Divjak says:

    Hmm – kan ik de Golf I GTI nog wisselen voor de Honda Integra Type-R?;)

    Nog altijd beschouwd als de beste voorwieltrekker ooit,
    en er staat hier een origineel exemplaar te koop om de hoek…;)

Leave a Reply