DRIVR

10 Caféweetjes over de Auto- en Racegeschiedenis

Als octaanliefhebbers, om er nog eens een Djivy-isme tegenaan te smijten, zijn wij bij DRIVR behoorlijk verslaafd aan facts & figures. Aan vergeten wetenswaardigheden, ideaal om op café vrienden mee te imponeren/vervelen – afhankelijk van hun automofiele geaardheid. Na een lijstje over Lamborghini en Jaguar dook de geek in ons ditmaal het vroege verleden van de auto in. Een flashback naar een dikke eeuw geleden, in tien volstrekt nutteloze maar (net daarom?) geweldig interessante weetjes.

Benz Patent Motorwagen
De Benz Patent Motorwagen, de eerste echte auto.

1. De eerste auto…

… (i.e. een voertuig dat specifiek ontworpen is om door een motor aangedreven te worden) was de driewielige Benz Patent Motorwagen uit 1885, voorzien van een 954cc-ééncilinder die 0,7 pk ontwikkelde aan 250 tpm. Latere versies haalden dankzij een upgrade tot de volle twee pk’s zelfs een topsnelheid van 16 km/h – blijkbaar genoeg voor een opname in racegame Gran Turismo 4.

2. De overgang van koets naar auto…

… verliep bepaald moeizaam. En niet alleen omdat ménsen bang waren voor de lawaaierige ‘paardloze koetsen’. In 1899 werd zelfs een auto ontwikkeld met een nep-paardenhoofd aan de voorkant, ironisch genoeg om de echte paarden die men op straat tegenkwam niét te doen schrikken. Het enige wat nog absurder is dan die redenering, is de naam van het gedrocht: de Horsey Horseless.

Horsey Horseless
De ‘Horsey Horseless’, een typisch geval van “What where they thinking?!”

3. De eerste verkeersagenten…

… gebruikten fietsen om wegpiraten te achtervolgen – op zich niet verwonderlijk, gezien de hogere topsnelheid van een door spierkracht aangedreven tweewieler. De eerste snelheidsboete werd uitgedeeld in 1904 in Dayton, Ohio. De overtreder reed 19 km/h.

4. De eerste in massa geproduceerde auto…

… was de Ford Model T. Standaardisering, taakverdeling en bandwerk accelereerden de productiviteit en drukten de kosten. Of met Henry Fords legendarische woorden: “Any customer can have a car painted any colour that he wants so long as it is black”. Resultaat: in 1916 waren 55 procent van alle auto’s ter wereld Model T’s. Geen enkel ander model heeft dat sindsdien kunnen evenaren, zelfs niet de Toyota Corolla, de populairste aller tijden met meer dan 35 miljoen verkochte exemplaren – dat is er één elke 40 seconden sinds zijn lancering.

Ford Model T
Begin twintigste eeuw veroverde de Ford Model T de wereld.

5. Zeg niet te gauw…

… ” ‘t is weer een vrouw”. Niet alleen was the fairer sex recent nog verantwoordelijk voor het design van de BMW Z4; aan het begin van de twintigste eeuw schreven ze al de uitvinding van de carburator, de elektrische startmotor (die een einde maakte aan de zwengel in de grille) en de ruitenwisser op hun naam. Tegen 1923 waren er 173 autotechnologieën door vrouwen ontwikkeld.

6. Het eerste permanente racecircuit…

… was de Milwaukee Mile, een voormalige paardenrenbaan die vanaf 1903 autowedstrijden organiseerde. Brooklands in Engeland werd in 1907 de eerste omloop die specifiek voor autoraces gebouwd was. Bij het uitbreken van WO II zou de ovaal met banking echter definitief de deuren sluiten. Het oudste purpose-built circuit ter wereld dat nog in gebruik is, is de Indianapolis Motor Speedway, aangelegd in 1909 met drie miljoen kasseien.

Brooklands
Brooklands Circuit in zijn huidige staat.

7. Het eerste snelheidsrecord…

… werd gevestigd op 18 december 1898 in Frankrijk door Gaston de Chasseloup-Laubat, in een elektrische auto die 63,13 km/h haalde. Het huidige elektrische snelheidsrecord staat met 517,89 km/h op naam van de Ohio State University en hun ‘Buckeye Bullet’, terwijl het snelste landvoertuig al sinds 1997 de Thrust SSC is, die een supersonische 1227.98 km/h haalde. In 2011 doet hetzelfde team een gooi naar de 1000 mph-grens (1609 km/h) met de Bloodhound SSC.

8. De langste race ooit…

… was de ‘London-Sydney Marathon’ van 1977, die in 31.107 km de halve aardbol afschuimde.

Pescara
Het stratencircuit van Pescara.

9. Het langste F1-circuit…

… is nu de 7 km van Spa-Francorchamps, maar dat is klein bier vergeleken met de begindagen van de Formule 1.  Tussen 1946 en 1978 telde de Belgische omloop nog 14.1 km, terwijl de Koninginneklasse ook de Nordschleife aandeed (22.8 km). Maar het langste F1-circuit is dat van Pescara in Italië, met 25.8 km per ronde. Het ronderecord staat op naam van Stirling Moss, die er in 1957 9:44.6 over deed.

10. Vooruitgang is…

… het besef dat jouw met ABS, ESP en infotainment overladen auto meer rekenkracht aan boord heeft dan de Apolloraketten die in de jaren zestig en zeventig astronauten veilig naar de maan moest brengen. Hoezo, overkill?

Share Button

3 Responses

  1. Mee says:

    “(i.e. een voertuig dat specifiek ontworpen is om door een motor aangedreven te worden)”
    Slechte stelling, want dan vind ik dat de stoommachine van Cugnot de eerste was: http://en.wikipedia.org/wiki/Nicolas-Joseph_Cugnot
    :p

    • STxN says:

      Een stoommachine is volgens mij dan weer geen motor, maar dat verschil laat ik over aan taalkundigen 😉

      Wat betreft de eerste door stoom aangedreven automobiel, meen ik me te herinneren dat daar een Belg voor verantwoordelijk was. En die heette Ferdinand Verbiest, leer ik na een paar zoekopdrachten. http://bit.ly/fSkJSY

  2. Pieter Fret says:

    Dan heeft Wikipedia mij in’t zak gezet:

    The Karl Benz Patent-Motorwagen (or motorcar), built in 1885, is widely regarded as the first automobile, that is, a vehicle designed to be propelled by a motor.

    Hier trouwens een filmpje van die Motorwagen in Gran Turismo 4:

    Wat dan weer perfect mijn punt illustreert uit de bespreking van Gran Turismo 5: “Heeft Polyphony in plaats van écht te innoveren te veel gelet op randdetails zoals (…) talloze wagens die een racecircuit onwaardig zijn?”

Leave a Reply