DRIVR

Alles over het Nieuwe Belgische Kenteken in één PDF

TIP: Dit document bevat ook alles over de nieuwe kentekens voor motoren

Bij deze is het officieel: Staatssecretaris voor Mobiliteit Schouppe leest DRIVR. Zo fanatiek zelfs dat hij een lacune in zijn eigen PR-molen ontdekt heeft, namelijk het gebrek aan een fatsoenlijk overzicht van alle nieuwe Belgische kentekens naar Europese norm. Anno 2007 moesten we dat nog zelf in mekaar boksen, maar vandaag zorgt de Minister daarvoor middels één handige PDF die alle varianten netjes op een rijtje zet en de respectieve aanvraagprocedures detailleert, inclusief prijzen.

preview1belgischeuropeeskenteken

Dit is de korte versie, de PDF met alle varianten kan
HIER gedownload worden

preview2belgischeuropeeskenteken

[Via huistipgever Duckie ‘RS]

Share Button

20 Responses

  1. STxN says:

    Een beetje intelligente vormgeving had hier misschien niet misstaan.
    Gemiste kans :-/

    • Ken Divjak says:

      De PDF doet op dat gebied (iets) beter dan de preview hierboven.

      Ik zie trouwens net dat de prijs van een Gepersonaliseerd Kenteken opgeslagen is naar 1000€…

      • STxN says:

        Ohnee, het ontwerp van de documentatie stoort me niet. Een beetje grondiger nadenken over het esthetisch schoon van zo’n nummerplaat had mooi meegenomen geweest.

        Het Oostenrijkse of het huidige Franse kenteken zijn mooie voorbeelde van doordachte redesigns.

  2. Nuvolari says:

    Zou je voor een Alfa een kleine plaat kunnen aanvragen?

    • Ken Divjak says:

      Ik vrees ervoor.

      Gisteren een 159 gespot op nieuw kenteken, en dat leek nergens op;
      meer nummerplaar dan bumper vooraan…

      Ben er trouwens nog niet uit of de (kleinere) stickers vooraan nog mogen?

      Iemand?

  3. Jeroen Thys says:

    Belgische klassiekerliefhebbers komen hier alles te weten.

    • Ken Divjak says:

      Waarvoor dank, Jeroen.

      Een klein rechthoekig model bestaat dus niet, enkel:

      Het klein model (210 x 140 mm) is ook van toepassing voor de motorfietsen maar mag ook aangevraagd worden voor andere categorieën van voertuigen (bvb voor Fiat 500, voor Amerikaanse modellen, …)

      … dat in de thumb op de frontpage getoond wordt met twee rijen cijfers/letters

  4. Pieter Ameye says:

    Lees ik dat nu goed, moet iedereen overschakelen naar het nieuwe model?

    • Niels says:

      Enkel als je een nieuw voertuig inschrijft. Met een plaat a la ABC-123 of 123-ABC kan je in principe tot het einde der fossiele brandstoffen blijven rondrijden, maar je kan ze dus niet overdragen naar een ander voertuig; dan wordt het automatisch een Europese.

      • Pieter Fret says:

        En als het voertuig van eigenaar wisselt?

        • Ken Divjak says:

          Het Belgische kenteken is persoonsgebonden,
          niet autogebonden zoals in Nederland.

          De nieuwe eigenaar zal dus een nieuw kenteken krijgen.

      • PJDQ says:

        Klopt volgens mij niet. Heb al van verschillende mensen gehoord dat ze hun vorige nummerplaat NIET mochten houden bij hun recente inschrijving. Zou ook verklaren waarom er al 125.000 nieuwe platen in omloop zijn 1 maand na de introductie. Indien bestaande platen mochten behouden worden was dit aantal volgens mij nooit zo hoog geweest.

  5. Nico Kestens says:

    Verdoken belasting. Ik ga niet neerschrijven wat ik denk over Schouppe, want dat zou me te ver leiden. Ik moet dus mijn, nu gepersionaliseerde, plaat vernieuwen als ik een ander voertuig koop. Als ik nog enkele jaren wacht, komt er mss een nieuwe minister/staatsecretaris/zakkenvuller, die het licht gezien heeft, en de platen weer verandert.
    Da’s nu de 2de keer in evenveel jaar dat ze veranderen. Samen met de vaudeville van die voorste platen, enkele jaren geleden (reflecterende, remember?) en de (oogluikende) toelating van de zwart-witte platen vooraan, is dit niet meer dan een nieuw hoofdstuk in de soap die elke keer herschreven wordt als er een nieuwe … aan het roer staat. Hoogheidswaanzin, meer kan ik er niet aan toevoegen. Ze willen allemaal elk op hun eigen departement HUN zin doordrijven. Ook al staat het haaks op het beleid van de vorige.
    Bende kleuters.

    • George says:

      Ik heb ook een gepersonaliseerde plaat gekocht, ongeveer een jaar geleden.
      Echter nu ga ik een andere auto kopen, wat dus zal betekenen dat ik de plaat die ik zelf gekozen heb en waar ik veel geld voor heb betaald niet meer als zodanig mag gebruiken. Met die dikke 9 ervoor zal ik nooit geld hebben betaald voor een gepersonaliseerde plaat. Is toch eigenlijk schandalig, valt er niks tegen te doen?

  6. Yannick says:

    Er is geen enkele nummerplaat bij die – ik geef maar een voorbeeld – op een origineel Belgische 2cv van september ’57 tot ’70 past zonder er iets aan te veranderen. En het zal wel niet de enige oldtimer zijn. Een foto ter illustratie: http://users.skynet.be/vincent.beyaert/V2004/MOD_AZL3_61a.JPG

    We spreken hier over auto’s die destijds in België gebouwd en hier origineel geleverd zijn, niet over import.

  7. Thibaut says:

    Dat nieuwe ‘rood’ lijkt in werkelijkheid eerder zwart. De eerste maal dat ik er één zag, dacht ik dat het om een buitenlander ging. Het wordt moeilijker om de Belgen op de weg te herkennen.

  8. Adolf Van Oostende says:

    Is een mix van nummerplaatvormen nu toegelaten of niet ?

    Mix = achteraan een officiële vierkante plaat en vooraan langwerpige of achteraan officiële langwerpige plaat en vooraan een vierkante .

  9. bjorn says:

    beste,

    ik verkoop mijn auto met nieuwe nummer plaat
    met ik die aan de koper mee leveren of moet ik die bij houden

    groetjes

  10. Ken Divjak says:

    Hi Bjorn,

    De regel is eenvoudig: nieuwe titularis op het inschrijvingsbewijs = nieuw kenteken.

    Zelfs in familieverband:

    “Geen overdracht meer mogelijk van kentekenplaten van niet-Europees model door titularis op naam van echtgenoot, wettelijk samenwonende of kinderen.”

    PS: om te bewijzen dat jij eigenaar af bent, moet jouw (achterste) kenteken terug naar de DIV. Dus zeker geen nummerplaten ‘meegeven’ aan de nieuwe eigenaar!

Leave a Reply