DRIVR

Gamepreview: Test Drive Unlimited 2

In 2006 introduceerde spelontwikkelaar Eden Games in Test Drive Unlimited het gloednieuwe concept ‘MOOR’: Massively Open Online Racing. Een online rollenspel als het ware, waarin de ridders en draken vervangen zijn door rijke playboys en hun supercars. Klinkt tacky, maar de game werd een schot in de roos, hoofdzakelijk dankzij het hoofdpersonage: een zorgvuldig en op ware grootte nagebouwd Hawaïaans eiland van 1.545 km². Vier jaar later is de opvolger eindelijk zo goed als klaar.

Test Drive Unlimited 2

Dat het zo lang geduurd heeft vooraleer het alom geprezen racespel een sequel kreeg, heeft veel te maken met de financiële moeilijkheden van uitgever Atari. Lange tijd was het niet duidelijk of er wel voldoende middelen voorhanden zouden zijn om de productie te bekostigen. Een heel ander verhaal dus dan het eindeloze uitstel van het onlangs gereleasete Gran Turismo 5.

Test Drive Unlimited 2

In Test Drive Unlimited 2, dat op 11 februari 2011 in de winkel moet liggen, kan je dit keer rondcruisen en racen op party-eiland Ibiza. Daarnaast is Oahu, de locatie uit deel 1, ook nog steeds aanwezig – zij het in een opgepoetste versie met hedendaagse graphics én tientallen kilometers aan nieuwe zandwegen om te verkennen. SUV’s doen immers hun intrede in het Test Drive-universum, zodat offroadracen nu ook tot de mogelijkheden behoort.

Voor verdere variatie zorgt de introductie van een dag-nachtcyclus en dynamische weersomstandigheden. Ook op Ibiza regent het immers wel eens. Wat gebleven is, is het eenvoudige maar verslavende concept: je arriveert op een exotisch eiland met wat spaargeld op zak, koopt of huurt een eerste sportwagen in een van de vele showrooms, en verdient vervolgens je geld terug door aan races deel te nemen. Win genoeg wedstrijden en je kan je wagenpark uitbreiden met snellere en exclusievere bolides, jezelf trakteren op een designerkostuum of gaan shoppen op de lokale villamarkt. Al deze activiteiten zijn – vooral qua personaliseringsmogelijkheden – bovendien serieus uitgebreid.

Test Drive Unlimited 2

Het unieke aan Test Drive Unlimited was echter vooral dat je nooit alleen was in die virtuele wereld. Door een permanente verbinding met Atari’s servers zie je immers ook andere spelers van vlees en bloed door de straten rijden. Een eenvoudig lichtsignaal volstaat – nog steeds – om iemand ter plekke uit te dagen, waarna je zelf een route plant, de inzet kiest en meteen begint te racen. Samen met je vrienden kon je bovendien clubs oprichten. Dat aspect is nu uitgebreid: in plaats van straightforward races van A tot B, kan je nu ook samen voor zichzelf sprekende spelletjes als ‘Follow the Leader’, ‘Keep your Distance’ en een aan Need For Speed Hot Pursuit refererende ‘Police Chase’ spelen.

Dat community-facet is waar Eden Games verder op wil focussen met TDU2. Zo zijn er nu ook ontmoetingsplaatsen voor je in-game avatars, en is er al een uitbreidingspakket met casino’s en alle bijhorende gokspelen aangekondigd. Een heuse lifestyle simulator dus, al zijn geen van deze nevenactiviteiten verplicht voor spelers die zich – zoals wij – liever in het racen verdiepen. Voor hen belooft Eden overigens een meer realistische besturing. Of ze die belofte waarmaken, lees je over enkele maanden in onze review.

Test Drive Unlimited 2

Share Button

9 Responses

  1. BenR. says:

    Eindelijk! Als ze er terug een 8c in verwerken en de oldtimers zou het helemaal af zijn. Misschien een Alfa Romeo junior 1600 GTA of een TZ1 zou natuurlijk het einde zijn..

  2. Ride says:

    Staat genoteerd op de wishlist!

    Op de (voorlopige?) lijsten met wagens staan momenteel geen Porsches, met uitzondering van een viertal RUF’s. Zouden de makers geen officiële licentie van Porsche kunnen bekomen? Dit lijkt me toch een ideale wereld om het merk virtueel aan de man te brengen?

    • Pieter Fret says:

      Dat komt doordat EA sinds Need For Speed: Porsche Unleashed (2000) de exclusieve licentie bezit om de naam en beeltenis van Porsches te gebruiken in videogames. EA kan dat recht wel doorverkopen; zo heeft Microsoft bv. (wellicht tegen fikse betaling) wel Porsches in Forza Motorsport kunnen steken.

      Ik vermoed dat Atari het geld niet heeft om die extra kost te betalen – tenzij EA hen gewoon het recht niet wilt verkopen. Idem voor Gran Turismo 5 trouwens, dat door deze regeling ook zijn toevlucht moet zoeken tot RUF’s.

      • VishnuSixDix says:

        Het origineel heb ik zeer veel gespeeld, met soms urenlange sessies.

        Heb je de beta ook gespeeld, Pieter? Wat vind je van het weggedrag van de wagens?

        • Pieter Fret says:

          Ik heb de beta helaas niet kunnen testen deze keer, wegens een outdated pc met overheating-problemen. Een nieuwe komt eraan; op tijd voor TDU2 (en wellicht met Logitech G27 erbij).

        • Mee says:

          De laatste keer dat ik de beta speelde trok de besturing – om het mooi te zeggen – op geen ballen. Het sturen was verschrikkelijk, de handling van de wagens was nog erger en dan het geluid… de V12 van de Aston Martin klonk als ‘iets’, alsook de V8 van de California trok absoluut niet op zijn reële broer.
          TDU1 had daar natuurlijk ook last van, hopelijk kunnen ze het nog wat oppoetsen allemaal.

          Ook al die lifestyle-spullen kunnen mij volledig gestolen worden, het is meer The Sims dan iets anders precies…

          • Pieter Fret says:

            Ai, da’s spijtig. Hoe is de handling en besturing in vergelijking met deel 1? Nog meer richting arcade, of net omgekeerd?

          • Mee says:

            Toen ik het testte vond ik het minder, maar het is naar’t schijnt wel gebeterd. Ik zou het nog eens met de meest recente beta moeten testen…

          • BenR. says:

            Heb nu hetzelfde mogen ervaren.. In de beta die ik heb gespeeld kon ik enkel in een Mustang (classic) rijden. Viel allemaal wat tegen. Ok het is een beta en de landschappen gaan nog verbeteren (hoop ik!!) maar toch deed het spel me meer denken aan een GTA San Andreas zonder uit te kunnen stappen tijdens het rijden. Dit bedoel ik niet als een compliment omdat het San Andreas nu ook al een paar jaar oud is. Ben ook even in het casino geweest en dat was ook weer te lifestyle/sims/SA zonder wapens. Wat wel een leuke ontdekking was, was als je terug in je vliegtuig stapte om van ‘casino island’ naar ‘huis’ te vliegen je de keuze had tussen ‘Ibiza’ en ‘Hawaii’. Uiteraard kon ik enkel naar ibiza omdat het de beta was maar dit kan wel beloftevol klinken. In het casino zelf staat ook een R8 spyder te pronken waarbij het interieur redelijk meeviel. Betere look and feel dan de Mustang althans.. Het landschap was nog wel wat kaal maar hoop ook weer dat de grassprietjes gaan waaien en de kranten door de straten vliegen. Wat beslist tegenviel waren de andere auto’s (in de straat, zonder licentie) die echt spuuglelijk waren. De bussen waren nog enigszins ‘realistisch’ maar de oude Panda remake en zeker de politieauto’s kwamen niet serieus over. Ze deden vrij Cartoony aan.
            Wat dan weer leuk was, is dat er (beperkte) schade is opgenomen in het spel. Zo win je geld als je zonder schade rijdt, in de berm rijdt of boven een aantal km/u rijdt maar je kan het allemaal snel verliezen door ergens tegen te botsen..

            Ik blijf geduldig afwachten van wat komen gaat. TDU was voor mij altijd een spel waar je gewoon kon genieten van auto’s, lekker cruisen in je 8C of 300sl zonder NFS toestanden te krijgen. Het was puur, er was geen nitro en ‘tunen’ gebeurde nog aan de motor i.p.v. te spelen met polyester en kameleon verfjes.. Hopelijk is het niet verloren gegaan.

Leave a Reply