DRIVR

Continental ContiSeal: De Zelfdichtende Band

Run-flat banden hebben een verstevigde karkas waardoor ze nog een 100-tal kilometer meegaan na een punctuur. En dat heeft zowel voor- als nadelen; je geraakt meestal tot bij de bandenboer zonder je handen vuil te maken, maar – zoals  onze rijtest van de Mini Clubman S onderschrijft – lijdt het comfort vaak onder het stijve rubber. Eén oplossing is de bandenreparatiekit die ons vorige maand nog uit een benarde situatie redde, een andere de ContiSeal-technologie van Continental die al sinds 2008 op de markt is maar nauwelijks bekendheid geniet.

continentalcontiseal

In tegenstelling tot run-flats (die vaak moeilijk of niet te herstellen zijn) repareren de ContiSeals zich in 85% van de gevallen zelf – tenminste als de diameter van het voorwerp dat de band doorprikt kleiner is dan 5mm. Daarvoor zorgt een kleverig, dikvloeibaar dichtingsmiddel dat egaal wordt aangebracht over de hele band onder de loopvlakzone, nog voor er een gaatje in de band ontstaat. Zoals de video hieronder demonstreert, omkapselt dat dichtingsmiddel de boosdoener zodat de integriteit van de luchtkamer behouden blijft – ook bij het verwijderen van de nagel. Het enige wat naderhand nog moet gebeuren, is een controle (en eventuele reparatie) door een gebrevetteerd verdeler om na te gaan of de band nog veilig is.

Volgens Continental presteren ContiSeal-banden “onder normale omstandigheden” even goed als hun gewone banden. Afgaand op onze laatste rit in de Volkswagen Passat CC geloven we die claim graag, want VW’s viertzitscoupé staat vanaf fabriek op ContiSeals en toont zich (in combinatie met adaptieve dempers) zelf in Sport vergevingsgezind en comfortabel. Continental maakt wat ons betreft dan ook veel te weinig lawaai rond deze evolutie, temeer daar zelfs de alom geprezen ContiSportContact3 ermee uitgerust kan worden. Waarom enkel de CC, de Sharan en de Seat Alhambra er binnen het VAG-gamma recht op hebben, blijft voorlopig een raadsel. Power to the People, Conti!

Share Button

3 Responses

  1. Niels says:

    Hoe zou het nog zijn met… de Tweel?

  2. Adolf Van Oostende says:

    http://www.rhinotire.com/ bestaat al jaren !

  3. wooter says:

    Die dag dat ik een platte band reed op de Antwerpse Ring was ik blij dat die metalen staaf van 10x2x0,3cm zich inwerkte in mijn runflats ipv ContiSeal banden. Met ContiSeal zou ik nl. op de pechstrook zijn beland in het beste geval. Met de runflats was ik op zoek naar welke band nu eigenlijk plat stond.

Leave a Reply