DRIVR

VRAAG: Is iPad de Toekomst van Automagazines?

thumb_evoipadappAan alle iPad-bezitters – Evo Magazine heeft zijn eerste issue voor de tablet-PC klaar. En dat zette ons aan het denken: zijn dergelijke apps de toekomst van automagazines? Gelukkig voor niet-bezitters toont Evo de werking van die applicatie in een video, en bovendien is dat eerste digitale issue eenmalig gratis te downloaden via iTunes. Kijken dus, en ons laten weten of jullie in de toekomst met zo’n versie tevreden zouden zijn, en er al dan niet centen voor zouden betalen!

evoipodappscreenshot

Door problemen met de embed-code kan deze video hier voorlopig niet getoond worden;
doorklikken dus!

Share Button

21 Responses

  1. AnthonyG says:

    Geef mij toch maar papieren magazines, ik denk niet dat ze de toekomst zijn van magazines. Wat ze wel doen is het mogelijk maken om met beperktere middelen een “magazine” uit te brengen, maar wat is dan de meerwaarde daarvan tov het internet?

  2. VishnuSixDix says:

    papieren magazine = €2

    ipad = €699

    Zoals zoveel in dit land zal het er allemaal van afhangen. Krijgen mensen een tablet van het werk zal het populair zijn, anders niet.

    • Ken Divjak says:

      Voor buitenlandse pers in België gaat die prijsvergelijking niet op:

      de papieren Evo kost hier gemakkelijk 8€,
      terwijl de iPad-versie maar zo’n 3,50€ gaat kosten.

      In het VK zelf is dat natuurlijk een ander paar mouwen,
      net als voor de Belgische boekjes die zo’n app zouden overwegen.

      Want gratis ende voor niks laat je zoiets zeker niet maken…

  3. Gideon says:

    Ik denk niet dat zo’n app een magazine kan vervangen, maar het voegt zeker wel wat toe. Vooral als je snel even wat wil lezen, dan pak je sneller je iPad dan een magazine. Je kunt namelijk veel sneller selecteren wat je wilt lezen en je kunt daarnaast ook snel even een videootje kijken.

    Wat betreft de kosten, dit is een lastig punt. Je kunt voor elk issue een losse app maken, en daar een laag bedrag voor vragen. De andere optie is een vaste app maken, en de gebruiker losse artikelen laten downloaden. Dan wordt de app vanzelfsprekend een stuk duurder, maar dit is gebruiker-vriendelijker dan losse apps.

    Dan kun je natuurlijk ook een gratis app maken met een beperkt aantal artikelen, om het magazine te promoten.

    Het is natuurlijk wel een voorwaarde dat de app duidelijke toegevoegde waarde levert ten opzichte van de website, en dat vergeten sommige app-ontwikkelaars nog wel eens.

  4. DRIVVEN.net says:

    EVO heeft er goed over na gedacht zo te zien, dit heeft echt een meerwaarde met die interactieve elementen en korte video’s. Dat is denk ik wel de way to go. Sommige uitgevers, gooien gewoon hun papieren versie in een Ipad App en klaar. Dat is natuurlijk niet echt een meerwaarde waarvoor de klant gaat betalen lijkt mij.

    Maar, papieren autobladen zullen echt wel blijven bestaan, maar dan alleen hoogwaardige bladen en niet van die vodjes met kort nieuws als autoweek en auto, motor und sport. Die zijn er over een paar jaar wel zo’n beetje geweest, dat soort info is prima online te vinden. Degene die overblijven zullen ongetwijfeld de niche-blaadjes zijn, mits ze ook vooruitstrevender denken over hoe ze een blad maken. Ik denk dat het haptische gedeelte een zeer grote rol zal gaan spelen in de concurrentie met internetmagazine’s. Gebruik van verschillende materialen, dat is iets wat een ipad zeker niet kan bieden!

    Ps. ziet iedereen zichzelf hier al in bed liggen, een Ipad lezend?

    • Duckie 'RS says:

      iPad is ideaal te gebruiken in bed, maar heeft de stapel magazines nog niet verdreven.

      auto motor und sport zou ‘k trouwens niet over dezelfde kam scheren als AutoWeek…

      • DRIVVEN.net says:

        Hmm, AMS geen vod, dan bedoelde ik ongetwijfeld de ‘Autozeitung’ 🙂 Een vod kun je ze eigenlijk allemaal niet echt noemen maar om nou te zeggen dat ze erg secuur te werk gaan, nee. Voorbeeldje; de eigenschap om hersenspinsels van CEO’s over nieuwe modellen meteen te bombarderen als modellen die er echt komen is en er dan maar zelf een naam voor te bedenken: “Ein Jahr später könnten wir schon die Weltpremiere des neuen, rund 400.000 Euro Supersportwagens erleben. Nennen wir ihn doch einfach 929.”

  5. STxN says:

    Magazines exclusief voor iPad zijn zeker geen leuk toekomstbeeld. Maar het lijkt mij wel een logische tussenstap van een traditioneel conservatieve industrie naar een modern distributiekanaal van digitale lectuur.

  6. PJDQ says:

    Voor mij was tijdschriften lezen dé reden om een iPad aan te schaffen. Heb nu enkele Zinio abonnementen op de iPad en ben 99% tevreden. EVO magazine haal ik zo ook binnen, en dat bespaart me €65 op een jaar ten opzichte van de papieren versie die ik bij IMS haalde.
    Vroeger dook ik bij elke trein- of vliegtrip in de krantenwinkel: nu heb ik alles bij op de iPad (ik lees zo ook de krant). Aangezien ik voor mijn werk regelmatig in het buitenland zit is de iPad een onafscheidelijke reisgezel geworden.

    Vroeger sloeg ik bijvoorbeeld ook nooit een issue van CAR magazine over: nu ben ik echt geïrriteerd dat ze nog niet op iPad beschikbaar zijn en moet ik me meer en meer overtuigen om toch de papieren versie in huis te halen. Deze maand zou ik CAR zelfs niet gekocht hebben als ik niet toevallig in Londen was vorige week (en £4.50 uitgaf ipv bijna €9).

  7. Jeroen Thys says:

    En wanneer komt de DRIVR iPad app uit, zei je? 😉

  8. ElmoTheElk says:

    Digitale uitgaves hebben ‘natuurlijk’ absoluut de toekomst. En de app biedt dan een platform dat veel beter aansluit bij de huidige publicatiemethoden dan een of ander irritant web appje. (Driver Republic, anyone?) Waarom toch vasthouden aan die dode bomen?

    Als Galaxy Tabbezitter zie ik de iPad-only uitgaves ook met argusogen tegemoet, maar ik snap het momenteel wel. Misschien zelf die Drivr app maar eens maken…

  9. Lieven says:

    Net even het magazine op de iPad bekeken en kan alleen maar zeggen dat ik het geweldig vind!

  10. gijs says:

    Toen ik als kind een automagazine in handen kreeg maakte ik er zelf het motorgeluid bij. Nu hoeft dat niet meer, de iPad biedt namelijk meer dan tekst en stil(staand) beeldmateriaal.

    Natuurlijk is de iPad duurder dan één boekje. Maar dat is geen reden om een digitale versie oninteressant te vinden. De app zelf is slechts een shell waarin elk nummer thumbnailsgewijs getoond wordt. 500MB per nummer is veel om mobiel te downloaden, gratis wifi is dus een aanrader. Eens geïnstalleerd zit de editie helemaal in je device genesteld en kan je verder zonder verbinding.

    De user interface zit knap in elkaar en voelt meteen vertrouwd aan. Je kan zelf kiezen of je fullscreen door de artikels bladert of via een overzicht dat wat doet denken aan http://www.flipboard.com enige minpuntje hier is dat je niet kan zoomen door duim-en wijvinger uit elkaar te bewegen.

    De content is een leuke mix van video, tekst en beeld. Sommige beelden zijn inzoombaar, andere bevatten een galerij waar je extra plaatjes terugvindt onder je vingertop.

    Enfin, dit is een geweldige multimediale toepassing die veel meer biedt dan een “simpel boekske” Mijn krant lees ik nog altijd graag papiersgewijs ‘s morgens bij de koffie, maar als autowereld iAutoworld aanbiedt schakel ik meteen over. Het onderwerp leent zich perfect voor een multimediale toepassing.

    • Ken Divjak says:

      Als man van dat wereldje, Gijs:
      zijn er al veel Belgische bureaus die zoiets aankunnen?

      Ik heb trouwens iets horen vallen over een iPad-editie van Belgiës Audi Magazine…

  11. TiZi says:

    Ik ben voorstander !

Leave a Reply