DRIVR

Rijtest: Toyota Auris Hybrid Synergy Drive (HSD)

Transformeren 136 gecombineerde pk’s en 349Nm deze hybrid tot een rasechte DRIVR?

In de race naar absolute hybridedominantie heeft Toyota door zijn jarenlange expertise een behoorlijke voorsprong weten uitbouwen. Voorsprong die de concurrentie met eigen hybrides en andere ecorivalen in het gedrang dreigt te brengen. De beslissing om – naast de Prius – ook de rest van het gamma in sneltempo van gecombineerde aandrijving te voorzien, komt dan ook als geroepen. Want niet iedereen wil zijn ecologisch bewustzijn 24/7 in de verf zetten. Of de Auris HSD de oplossing biedt?

img_9074

De Prius mag dan wel pronken met de titel van eerste (mainstream) hybride, er hangt ook een keerzijde aan vast; de koper heeft bij zijn aankoop niet alleen voor een groene(re) auto getekend, het sociale stigma krijgt hij er tegen wil en dank zomaar bovenop. Tweede nadeel is dat de Prius als ‘wereld’-model niet helemaal mee kan met de nieuwste standaard op gebied van comfort en afwerking. Maar dat is voor het het gevarieerde cliënteel geen probleem: er zijn zij die hem rijden voor een beter imago, zij die hem zien als verlengstuk van hun groene visie, en tenslotte zij die een auto zoeken die hen op het eind van de maand financieel minder belast.

filmstrip-3drivr1

Voor die laatsten is er dus goed nieuws: Toyota heeft na dertien jaar de langverwachte stap gezet om de hele aandrijflijn van de Prius integraal over te hevelen in de Auris HSD (voluit Hybrid Synergy Drive). Dat betekent dezelfde 1.8 VVT-i benzine vooraan en een forse nikkel-metaal-batterij achteraan. In opperste staat van samenwerking goed voor een equivalent aan 136 old school pk’s. Wie volledig elektrisch wil rijden, kan over een afstand van 2km tegen maximaal 50 km/h CO2-neutraal glijden – tenminste zolang de batterijen voldoende zijn opgeladen. En dat wil wel eens moeilijker zijn dan het lijkt, want de Auris HSD is (voorlopig) geen plug-in hybride; ‘s nachts bijladen aan het stopcontact zit er dus niet in. Uiterlijk herken je de HSD aan zijn LED dag-rijverlichting, 17” lichtmetaal (bij uitvoeringen Sol & Premium), geoptimaliseerde stroomlijn met aangepast bumper- en spoilerwerk, exclusieve parelmoer buitenkleur en de talrijke blauw getinte badges die zijn – euh – groene credenties moeten onderstrepen.

img_9069drimg_9480dr

Met 136pk en 349Nm koppel (142 Nm via de motor, 207 Nm via de accu’s) claimt Toyota prestaties van een 2 liter turbodiesel, met een minieme CO2 uitstoot van 89gr/km. Op papier vertaalt zich dat in een 0 tot 100 van 11,4 seconden en een irrelevante topsnelheid van 180 km/h. Niet eens zo pover, ware het niet dat het in de praktijk nooit zo snel aanvoelt. Dankzij het hoge koppel bij lage toeren komt de HSD in de moreel ambigue POWERstand voldoende vlot van zijn plaats, maar daarna strooit de Constant Variabele Transmissie (CVT) roet in het eten door zijn neiging om in het hoogste toerengebied te kamperen. Ook hier siert het knullig blauw pookje uit de Prius trouwens de middenconsole; naast de gangbare R, N en D-stand heeft de ‘bak een Battery Recovery-stand die de energierecuperatie sneller doet verlopen. Ideaal voor bij (lange) afdalingen bijvoorbeeld.

filmstrip-drivr1

Rijden in de ECOstand voelt dus mentaal gewenster aan. De klassieke toerenteller is vervangen door een Power Efficiency-meter waarmee je het werk van de CVT eenvoudiger kan inschatten. Toyota baseerde zich bij de Prius/Auris HSD niet op het gangbare systeem van duwband met poelie (zoals bij de Honda Insight), maar maakt gebruik van een energie-efficiëntere satelliet/tandwielconstructie. Toch zit er zoals bij elke andere CVT een zekere vertraging op het proces; een van de redenen daarvoor is de 125kg extra massa die de Auris met zich meedraagt – 35 kg meer dan de nochtans 22 cm langere Prius – en die extra kilo’s moeten nu eenmaal verplaatst worden.

filmstrip-4-drivr1

Onderstel en besturing zijn logischerwijs gericht op comfort, niet overdreven scherp met een vriendelijke vering en een licht afstandelijk gevoel door het sport(!)stuurtje. Verder profiteert de Auris HSD mee van de recente facelift met betere materialen in het verder zakelijke maar nette interieur. Op dat gebied scoort de HSD trouwens de meeste punten in vergelijking met zijn neef. Achterin zit je prima, maar voor de bagageruimte heeft de hybride-ombouw redelijk dramatische gevolgen; de Auris was daar met 354 liter al geen kampioen in, door de inbouw van de accu’s achterin blijft er nog maar 279 liter van over. Ook de benzinetank kromp van 55 naar 45 liter. De achterbank kan gelukkig wel plat, wat alsnog een vlakke laadruimte van 753 liter oplevert.

Blijft de hamvraag: kom je in realiteit in de buurt van het opgegeven verbruikscijfer van 3,8 liter (slechts 0,1 meer dan de Prius) per 100 km? Niet als je veel snelwegkilometers vreet en de PWR-stand frequenteert. Eventueel wél in verstedelijkte gebieden waar de batterijen hun nut kunnen bewijzen en niet alleen dood gewicht zijn. Het kan dus, maar het vraagt niettemin een bestuurder die bij de les is. Zelf kwamen we aan een gemiddelde van 5,2 liter.

img_9097dr

De Auris Hybrid is een stille, comfortabele, zuinige en degelijk afgewerkte wagen, maar het vergt (te?) veel input van zijn bestuurder om ook textbook zuinig te zijn (zelfde geldt trouwens voor de Prius). Dat hij bijna 4.000 euro goedkoper is dan wat Toyota voor de pover afgewerkte pater familias vraagt, speelt dan weer in zijn voordeel. Wie per se aan de hybride wil, opteert dus beter voor de Auris. Alleen moet je het dan wel zonder ecologisch uithangbord stellen. En zonder de DRIVR-geloofsbrieven van de Honda CR-Z.

[Foto’s: Pieter Ameye]

Toyota Auris Hybrid Synergy Drive

Plus Min
+ Beter afgewerkte, goedkopere Prius – Vergt veel input van zijn bestuurder

Weggecijferd

Motor 1798cc 4-in-lijn
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 136 pk
Koppel 349 Nm
Gewicht 1.400 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 11,4 s
Topsnelheid 180 km/h
Gem. testverbruik 5,2 liter
Prijs 23.900 euro
Fiscale PK 10

Verdict
6 op tien

Share Button

2 Responses

  1. VishnuSixDix says:

    Het is duidelijk geen echte Drivr, zoals te verwachten was. En daarbij nog redelijk onpraktisch ook, dus ik zou er al niets aan hebben 🙂

    Het vreemde is dat ik in magazines lees dat de Prius net hoogwaardiger aandoet dan de Auris HSD.

Leave a Reply