DRIVR

40 Anonieme BMW’s voor Belgische Snelwegpolitie

Wie vanaf heden een donkerkleurige BMW van het type 325d of 123d in zijn achteruitkijkspiegel krijgt, let maar beter dubbel zo goed op. De Belgische verkeerspolitie stuurt zijn verouderde vloot Peugeot 406 V6’en op welverdiende rust en ruilt ze in voor 40 snelle Bimmers. Daarmee treedt ons nationale korps in de voetsporen van zowel hun Duitse, Nederlandse als Engelstalige collega’s. Onder het motto ‘een gewaarschuwd DRIVR‘…

bmw-3-series-30-1024x678

Het leeuwendeel van de anonieme voertuigen zijn 325 diesels met 200pk en een top van 248 km/h. De negen 123d’s doen het met 204pk en een topsnelheid van 238 km/h. Om zo min mogelijk op te vallen tussen de Belgische leaserijders, worden de auto’s in mainstreamkleuren geleverd: donkerblauw, grijs, donkergrijs en zwart voor de 3-Reeksen – wit, grijs, donkergrijs en zwart voor de 1-Reeksen. De oplettende verkeersovertreder herkent ze aan blauwe LED-lichten in de niertjes, zwaailichten aan de achterruit en oplichtende POLITIE-borden voor en achter – ook al is het dan meestal te laat. De Federale politie zal de Beierse bolides voornamelijk gebruiken om op jacht te gaan naar snelheidsduivels, de gordeldracht te controleren en algemene verkeersovertredingen vast te stellen.

bmw-123d-rear

Ook een ingebouwde radar-snelheidsmeter met camerafunctie is van de partij. In een interview met Le Soir Magazine legt een agent de gebruikelijke procedure bij een snelheidsovertreding uit: “Door de geijkte teller kunnen we de reële snelheid meteen zien. We volgen het voertuig over een tweetal kilometer, om op basis daarvan de snelheid over die strook vast te stellen. Vervolgens halen we de bestuurder aan de kant.” Binnenkort worden de potente auto’s trouwens ook uitgerust met een Bancontactterminal; kwestie van de boete ter plekke te kunnen innen. Wie dus een enthousiaste volgeling van Beierse makelij achter zich krijgt, doet er goed aan twee keer te kijken vooraleer het gaspedaal wat dieper te drukken.

[Bron: AutoScout24]

Share Button

27 Responses

  1. bruno says:

    Ben een maand of twee geleden tegen gehouden door zo’n rakker. Ze vallen inderdaad niet op.

  2. AnthonyG says:

    Ik heb me laten vertellen dat de 3 series door de mand vallen doordat ze een gewone antenne hebben ipv een haaievin.

    Kan iemand dat bevestigen?

  3. Fastflupke says:

    zou inderdaad moeten kloppen Anthony,

    Hier eentje IRL:

    • AnthonyG says:

      Ik had beste wel een grotere antenne verwacht, zoiets kan je nooit herkennen als ze je volgen.

      Hoe zit het dan met de 1-series, hebben die ook zo’n kleine antenne of de gewone grote?

      • Pieter Ameye says:

        De drie- en vijfdeurs hebben de klassieke antenne, enkel de Coupé heeft de vin (denk ik). Zo goed als niet van de rest te onderscheiden dus.

  4. Ken Divjak says:

    Fijn herkenningspunt A & F!

    Op de E40 tussen Leuven en Brussel al een zwarte 3 actief gezien.

  5. Pieter Ameye says:

    Best geschrokken van het grote aantal. Ga ik vanaf nu dubbel zo goed in de gaten houden. Gelukkig is er nog de weggever van die antenne.

    • Sven says:

      Is het niet veiliger en beter gewoon u aan de regels te houden, niet te bumperkleven, op te jagen en te sms’en bv dan constant over uw schouder te moeten kijken zoals elke andere crimineel?

  6. Bjorn Willaert says:

    Op de E403 ter hoogte van Lichtervelde ook al een zwarte 3 reeks iemand aan de kant zien zetten. Good news: ik reed te snel maar diegene die me voorbijstak nog iets sneller. Bad news: in het donker zijn ze quasi onherkenbaar.

  7. lexus IS300 says:

    damn 325 zijn sneller als ik dacht, 323d zou nog moeten lukken 🙂 ben er nog geen tegengekomen, lijkt me anders wel een mooie job

  8. Christophe says:

    Hahaaa antennes kijken idd! Heerlijk zoevende Bimmers man, heerlijk..

  9. Niels says:

    Vreemd ook dat er zo’n goedkope nummerplaathouder op hangt, nergens een verwijzing naar een garage of zo…

  10. Arzo says:

    Het is dan ook best denk, als je begint op je gas te drukken, extra aandacht te geven aan alle BMW’s dat je inhaalt om te zien of er al dan niet antenne erop staat … Want in 90% vant gevallen beginnen ze je toch in te halen NADAT je hen gepasseerd hebt ( tegen al dan niet (te) hoge snelheid ).

  11. dieter says:

    Bedankt voor de tip!

    Zal nu toch dubbel uitkijken vooraleer ik m’n Clio eens af en toe eens de sporen geef…want vooral BMW’tjes pesten is wel eens leuk… ;o)

  12. Pieter Ameye says:

    Nog niet snel genoeg blijkt nu…

    “De federale wegpolitie, die op de autosnelwegen patrouilleert, wilde maandagnacht ter hoogte van het Antwerpse Schoten een BMW M5 controleren. Maar de chauffeur had daar geen oren naar en gaf plankgas. De M5 – topsnelheid op circuit maar liefst 328km/u – ging er als een pijl vandoor. Ondanks bijstand van verschillende korpsen en een Audi A8 van een speciale politie-eenheid die 260 km/u haalt, kon niemand de auto onderscheppen. Aan de Franse grens in Rekkem, 120 km verder, verloor de politie de peperdure sportwagen definitief uit het oog.”

    • wooter says:

      325d en M5 zijn af-fabriek beiden begrensd op 250 km/u. De begrenzer is van de 325d’s afgehaald en ais ik correct geïnformeerd ben ook uitgerust met wat extra paprika, maar natuurlijk niet zo extreem als een volgetankte en onbegrensde M5 op een lege snelweg met anderhalve politiewagen op patrouille tussen Schoten en de Franse grens.

  13. heidekonijn says:

    Wat me het meeste opviel (jawel, had prijs) was dat de BMW afstand hield. Leek me niet normaal, eea werd duidelijk toen het blauw begon te flitsen achter de rooster. Ze leken wat boos toen ik deed alsof het een prioritair voertuig was dat ik door wou laten.
    Boete viel best mee trouwens.

    • Pieter Ameye says:

      Bizar, want ik heb vrijdag net het omgekeerde gezien. Al bumperklevend waren ze de achtervolging aan het inzetten op een GL met haast. Vond het alles behalve kunnen en zeker niet veilig (maar dan weer helemaal in lijn met de stereotiepe BMW-leaser).

  14. AnthonyG says:

    Heb er (eer)gisteren op Het Nieuws eentje gezien denk ik, een donkergrijze. (dus ze zijn niet allemaal lichtgrijs)

    • Pieter Ameye says:

      Klopt. Stond ook in de tekst 😉

      “Om zo min mogelijk op te vallen tussen de Belgische leaserijders, worden de auto’s in mainstreamkleuren geleverd: donkerblauw, grijs, donkergrijs en zwart voor de 3-Reeksen – wit, grijs, donkergrijs en zwart voor de 1-Reeksen.”

  15. Frexy says:

    Net nog eentje gespot (hij hield een andere wagen op de E314 tegen). Heb nog gedubbelchecked: zwarte 3-serie, mét vin. Nummerplaat wel niet kunnen zien. Het verhaal van de antenne is dus niet helemaal waar.

    • Blah says:

      Doorsnee lease 3-reeks(316d,318d,320d) heeft maar 1 uitlaat links, 325d heeft er 2 aan de linkerkant. Zo kan je ze dus ook herkennen.. Is misschien makkelijker te spotten dan de antenne.

      • Frexy says:

        Feit, hij had inderdaad een dubbele uitlaat, gechromeerd. Maar als je de wagens langs achter pas ziet, is het te laat eh =)
        (tenzij je ze voorbij scheurt/wilt scheuren)

        • Blah says:

          Ik dacht altijd dat ze je eerst laten passeren door bv rechts 120-130 te rijden tussen het verkeer en dan de achtervolging pas inzetten. Zonder hardrijders te laten passeren moeten ze toch zelf al veel te hard rijden om min of meer te kunnen aansluiten bij iemand die bv 150km/u rijdt..

Leave a Reply