DRIVR

Circuit van Nijvel-Baulers: De Vergeten F1-Omloop

TIP: Zeldzame videobeelden van dit Belgische GP-circuit in bijlage!

Veiligheid in de Formule 1 is de laatste jaren drastisch verbeterd. Piloten vliegen tegenwoordig aan 250 km/u de bandenmuur in om even later gezwind uit de cockpit te stappen, zonder dat hun haar ook maar in de war is. Vroeger was het anders; toen zocht men ook naar manieren om de veiligheid te verhogen, maar niet noodzakelijk op vlak van technische innovaties. Je zou zelfs kunnen zeggen dat er in de jaren zeventig een Belgisch circuit was dat een belangrijke rol speelde in de ontwikkeling van veiligheid in de F1 – weliswaar als voorbeeld van hoe het niet moet, maar toch…

nijvelbaulersgooglemaps

Het circuit in kwestie was dat van Nijvel in Baulers, bij Brussel. De omloop werd in 1971 gebouwd als alternatief voor Spa-Francorchamps dat destijds te gevaarlijk werd bevonden. Gigantische uitloopstroken, tribunes ver van het circuit en een vlakke lay-out moesten de veiligheid van piloten en toeschouwers verzekeren. Een goed plan in theorie, maar één waarbij de makers wel een klein detail vergaten: dat ze met het elimineren van het spanningsaspect misschien wel de reden wegnamen waarom toeschouwers en coureurs graag naar bepaalde circuits afzakken. In die periode waren F1-piloten namelijk nog echte mannen. Een stuurfout betekende bijna met zekerheid een kwijlend voortbestaan of een gewisse dood. Ze hadden dan ook testikels van aanzienlijke omvang en leefden alsof er geen morgen was – omdat die er ook effectief misschien niet meer was.

jameshunt

James Hunt – berucht F1-piloot van toen – vulde zijn tijd tussen races met de copulatie met zoveel mogelijk dames, afgewisseld (en soms gecombineerd) met excessief drank- en druggebruik. Racen op het circuit van Nijvel bleek voor hem en zijn collega’s dan ook nauwelijks interessanter dan hun teennagels knippen. Geen wonder dan dat Hunt dan ook indommelde tijdens de GP van ’74 (zie onderstaand filmpje op 1:20). In totaal werden er twee Belgische Grote Prijzen georganiseerd op het circuit van Nijvel: in ’72 en ’74. Beiden werden ze gewonnen door Emerson Fittipaldi.

Sinds het begin kampte het circuit al met financiële problemen. Het stond bij de piloten bekend als ronduit saai en toeschouwers gaven geen geld uit om miniatuurauto’s risicoloos in de verte te zien rijden. Nadat in ‘76 de plannen voor een derde GP werden opgeborgen wegens nota bene veiligheidsproblemen – de slechte staat van het wegdek -, ging het snel bergaf. Nauwelijks tien jaar na de opbouw, werd circuit van Nijvel gesloten.

Tegenwoordig doet het dienst als industriepark. Verscheidene bedrijven hebben zich gevestigd op de plaats waar niet meteen het spannendste circuit van de wereld lag, zelfs niet het spannendste van het land of van de landshelft. Maar misschien, heel misschien heeft er destijds iemand op basis van de ervaringen op het circuit van Nijvel bedacht dat het niet zo’n slecht idee was om via andere manieren in veiligheid te investeren. Dat een circuit in ons land de dubieuze eer heeft om als worst practice te dienen lijkt dan een kleine prijs om te betalen. En daarenboven hebben we nog altijd Spa-Francorchamps om het goed te maken.

Share Button

7 Responses

  1. Bakske says:

    Is er een reden waarom de foto is geroteerd? 🙂 Ideaal om op een luie zondagnamiddag eens te gaan kijken en wandelen.

    http://maps.google.be/maps?f=q&hl=nl&q=nijvel&ie=UTF8&hq=&hnear=Nijvel,+Waals-Brabant,+Walloni%C3%AB&ll=50.619737,4.333034&spn=0.021265,0.050941&t=k&z=15

  2. Jimmy De Plecker says:

    In 1980 is daar zelfs nog het WK Karting geweest, met het fameuze duel tussen ene A.Senna en P.De Bruyn…

  3. Pieter Ameye says:

    Ik ga maandag een kijkje nemen. Benieuwd wat er nog van sporen zijn over gebleven.

  4. W0ut says:

    Bakkebaarden ,groter dan de gemanicuurde pollekes van Button en co., dat missen ze tegenwoordig!

  5. Jarno says:

    Dit lijstje al eens gezien?
    http://www.aerialf1.com/europe/belgium/

Leave a Reply