DRIVR

Salon van Brussel 2011: Alle Blikvangers op een Rij

Van zaterdag 15 tot en met zondag 23 januari wordt Brussels Expo ingepalmd door het 89ste Autosalon van Brussel. Hoewel dat dit jaar in het teken staat van lichte bedrijfs- en vrijetijdsvoertuigen, is er ook voor DRIVRs best wat interessants tentoongesteld – het thema luidt niet voor niets ‘Drive your Dream’. Een overzicht van de tien modellen die in ónze dromen onze oprit sieren; stuk voor stuk in Belgische première op het salon.

Abarth 500C & Punto Evo EsseEsse

evo-ss1_1000

Abarths opgepepte versies van de Fiat 500C en Punto Evo voelden we al eerder aan de tand, maar nu hebben de Italianen ook een EsseEsse-pakket klaar voor beide modellen. Dat levert een winst op van zo’n 20 pk en knaagt een halve seconde van de sprinttijd van 0 tot 100 km/h. De 500C EsseEsse (160 pk) doet daar 7,6 s over, de Punto Evo EsseEsse (180 pk) 7,4 s. De upgrade omvat daarnaast ook geperforeerde remschijven rondom en een verlaagde, stijvere ophanging.

Abarth 695 Tributo Ferrari

695tf1_1000

De 695 ‘Tributo Ferrari’ is – je raadt het al – een eerbetoon aan de Scuderia op basis van de gesloten Abarth 500. Maar ook omgekeerd, want het unieke aan deze gelimiteerde editie is dat zijn onderstelsetup ontwikkeld werd door Ferrari-ingenieurs. Motorisch is de opper-Cinquecento identiek aan de Punto Evo EsseEsse: ook hier figureert de 1.4 MultiAir met 180 pk onder de motorkap.

Alfa Romeo Brera & Spider ‘Quadrifoglio Oro’

brera1_1000

Bij onze eerdere ontmoetingen viel de Brera niet helemaal in de smaak, maar deze op 55 exemplaren gelimiteerde uitgave geven we nog één keer het voordeel van de twijfel. Zeker omdat hij in (mandatoire) benzine-uitvoering alleen beschikbaar is met de 1750 TB, die minder gewicht en meer pk’s in de schaal werpt dan de achterhaalde 2.2. De finale uitzwaaier van een van de knapste coupés van het afgelopen decennium, want zowel de Brera als de open Spider gingen in 2010 uit productie.

BMW 1-Reeks M Coupé

1m1_1000

De BMW 1 M Coupé (en niet M1, om historische redenen) is kort samengevat een 1-Reeks ready to race. Met dank aan BMW Motorsport, dat alles van banden tot motor en van aerodynamica tot ophanging vervangen heeft door hoogwaardig sportmateriaal. De biturbo-zes-in-lijn met 340 pk komt uit de Z4 sDrive 35is, de topversie van BMW’s roadster. Ook de prestaties zijn nagenoeg identiek: 0 tot 100 km/h in 4,9 s en een (begrensde) top van 250 km/h.

BMW 320d Touring EfficientDynamics Edition

320ed1_1000

Op het eerste gezicht geen spek voor DRIVRs bek, deze op zuinigheid afgestelde 320d Touring. Maar toen hij afgelopen zomer de sedan aan de tand voelde, werd collega Ken Divjak haast van zijn sokken geblazen. In die mate zelfs dat hij de 320ed beloonde met een bijna perfecte score van 4,5 sterren. Vergis je dus niet: deze Touring-variant is dé auto voor de sportieve maar milieubewuste bestuurder, die naast een gezin ook nog de hond te vervoeren heeft – hopelijk eentje die tegen een gezwinde rijstijl kan.

Citroën DS3 Racing

ds3r2_1000

‘Racing’. Een weinig subtiel suffix voor een weinig subtiele auto. Met oranje velgen, spiegels en dak steekt deze Citroën zijn sportieve ambities niet bepaald onder stoelen of banken. Maar als we afgaan op onze ervaringen met de DS3 1.6 THP 150, dan is dat pronkerige gedrag volledig gerechtvaardigd. Dit zou wel eens een serieuze concurrent voor de MINI John Cooper Works kunnen worden – de DS3 Racing heeft immers dezelfde motor onder de kap…

Ford Fiesta Sport +

fiesta1_1000

Geen turbo’s of buitensporig vermogen voor de Fiesta – gewoon een doodeerlijk chassis en een stuur met een diploma communicatiewetenschappen. De atmosferische 1.6 uit de geteste en goedgekeurde Fiesta Sport krijgt nu een opfrisbeurt, resulterend in 14 extra pk’s die het totaal op 134 stuks brengen. En dat zou wel eens precies kunnen zijn wat Fords B-segmenter nodig heeft – in afwachting van een ST-versie?

Hyundai Genesis Coupé

genesis3_1000

In Amerika al schijnbaar eindeloos lang geleden gelanceerd, in Europa nog steeds niet: Hyundai’s sportieve Coupé. Zijn aanwezigheid op het autosalon geeft goede hoop dat hij toch nog naar onze contreien komt – al wordt gefluisterd dat enkel de 2.0-turbo met 210 pk de oversteek zal maken. Gelukkig mochten wij in 2010 al eens proeven van een geïmporteerd exemplaar met 3.8 V6, goed voor 310 pk op de achterwielen. Of die graag dwars gaat?

Porsche 911 Carrera GTS

911gts1_1000

Tellen we de in 2011 te lanceren modellen mee, dan staat de teller voor Porsches 911-lijn ondertussen op twintig. Twee nieuwelingen zijn de Carrera GTS Coupé en Cabriolet, die 408 pk leveren om strategisch tussen de Carrera S met 385 pk en de GT3 met 435 pk plaats te nemen. Het gaat om achterwielaangedreven varianten, die het gemakkelijkst te herkennen zijn aan hun unieke zwarte velgen.

Porsche 911 Speedster

911speedster1_1000

Quasi tegelijkertijd lanceert Porsche de 911 Speedster, die met zijn beperkte oplage van 356 exemplaren moet verwijzen naar de iconische 356 Speedster uit 1953. Technisch is hij volledig identiek aan de GTS, maar terwijl die als Cabriolet voor 118.217 euro de fabriek verlaat, gaat de prijs van de Speedster richting 170.000 euro. Exclusiviteit wordt duur betaald…

Share Button

2 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Verhip – die Fiesta Sport + had niemand zien aankomen.

    Ongetwijfeld om komst van de talmende ST voor te bereiden?

    http://drivr.be/2010/02/19/ford-fiesta-st-en-focus-rs-clubsport-zeker-in-2010/

  2. Ken Divjak says:

    Vanmiddag al een Fiesta Sport + in’t wild (op Z-platen) gespot,
    omgekeerde kleurencombo als deze:

    fordfiestasportplus

    En ook de prijs vernomen: 20.100 (!) oftewel 2.600€ meer dan de 120pk-versie…
    De dubieuze striping kost trouwens 100€ extra;)

Leave a Reply