DRIVR

Cedric Dervoigne (Deel 5 van 5):
De Vijf DRIVRs waar ik écht eens mee wil Rijden

Zesenveertig. Zoveel modellen kan ik in een vingerknip voor ons eindjaarslijstje Drive before you die verzinnen. Ze compacteren tot een handvol exoten die hun weg naar deze top vijf vinden duurt langer. Veel langer. Mijn uiteindelijke keuze valt hoofdzakelijk op (relatief!) betaalbare sportwagens uit de nineties; een tijd waarin ik nog droomde van een rijbewijs, papieren lectuur steevast the way to go was en duizend-en-één YouTube filmpjes niet met een simpele muisklik op je scherm te toveren waren.

Ferrari F355

Eigenlijk had ik evengoed Pieter’s nummer vijf kunnen kopiëren, aangezien mijn initieel lijstje veel meer Ferrari’s dan enkel de F355 bevatte. Denk 250GTO, 288GTO, 512TR, 512BB, F40 of zowaar een ritje in die van Magnum PI – allemaal fantastisch en een must voor elke autoliefhebber. Alleen torent de F355 berlinetta daar toch bovenuit. Zelfs de aërodynamisch gestyleerde bodemplaat is een kunstwerk waar ik urenlang naar kan turen. Voorwaarden zijn evenwel een manueel te bedienen metalen pookje met bijpassend H-rooster, een driespakig early-series stuurwiel zonder airbag, een zwarte Challenge grille en een jasje in rosso corsa. De gemonteerde uitlaat mag standaard zijn, want de hoge tonen van de 3,5 liter grote V8 zijn op zichzelf al een garantie voor een oorgasme pur sang.

Honda NSX

De Japanse Ferrari van de nineties – en hoe! Eind jaren tachtig ontwikkeld als de te kloppen concurrent voor het gerenomeerde Duits-Italiaanse sportwagengeweld, lanceerde Honda in 1990 zijn eigen supercar. Volgepakt met Japanse know-how en fijngesteld door onder andere Ayrton Senna kreeg de New Sportscar eXperimental slechts een 280pk sterke drieliter V6. Te danken aan de Japanse legislatuur enerzijds, maar gecompenseerd door een subliem chassis een overmatig gebruik van aluminium anderzijds om een totaalgewicht van 1350kg te halen. Bovendien was het hoogtoerige blok af fabriek in staat tot 8000 toeren, terwijl de betrouwbaarheid voor een sportwagen gewoonweg ongezien was.

Porsche 968 ClubSport

Naast de evolutie van de Beetle met flat six krachtbronnen, ben ik altijd een fan geweest van Porsches breedheupige vierpittermodellen. Kers op de taart was de goedkoopste versie van diens laatste evolutie: de 968 CS. Bye bye airco, weg elektrische ruiten, centrale vergrendeling, radio, achterbank en zelfs achterrruitwisser: dat is het recept van een lichtgewicht Porsche. En terwijl Stuttgart vroeger voor deze Atkins-editie nog 20% minder factureerde, doorziet men vandaag de waarde van dit echt collectors item en rekent men al gauw meer dan het dubbele van de ooit duurdere ‘luxe’ versie aan. De ideale 968 CS beschikt over de opties M030 (Cup chassis met onder meer ook een Torsen differentieel), Recaro kuipen met in koetswerkkleur meegespoten achterschelp en ziet af van een opzichtige striping. Vorig jaar nog bijna in mijn garage, dit jaar op zijn minst in mijn eindejaarslijstje.

Mazda RX7 (FD)

Laat me eerst en vooral iets rechtzetten: ik ben géén fan van The Fast & the Furious films, laat staan van de auto’s ervan. En hoewel de styling van de laatste generatie RX7 geenszins stijlvol te noemen valt, is het karakter van een hoogtoerige wankelmotor mij tijdens diverse ritjes in de RX8 bijgebleven. Altijd heb ik me afgevraagd waarom ze daar geen turbo’s opschroefden zoals op vroegere Wankelaars. De FD staat bekend om een perfecte 50:50 gewichtsverdeling, een formidastische wegligging en de bekende shift-buzzer aan 6500 toeren.

Lotus Elan S1

Het rijdende bewijs dat je niet over een contemporain PK-monster moet beschikken om snel te gaan – laat staan fun te beleven. Lotus is er altijd al goed in geweest en is dat vandaag nog steeds. De Elan S1 is niet groter dan een pakje Gauloises en zet nauwelijks zevenhonderd kilo’s op de weegschaal. Bakken fun gegarandeerd, zeker wanneer je hem uitrust als tracker. Een zestienhonderd vierpittertje, honderd PK en een wegligging die in de sixties ongezien was en vandaag nog steeds meekan met enkele gevestigde waarden. You gotta love it!

… en volgende week zijn jullie aan de beurt, dus begin alvast te elimineren!

Share Button

14 Responses

  1. JDM says:

    Eerste keer dat ik me kan vinden in al de keuzes!. 5/5!!
    Het is duidelijk wie hier het meest aan het stuur zit 😉

  2. Ken Divjak says:

    En geen voorwielaandrijver te bespeuren – ook typisch;)

    • JDM says:

      So? Het is ook maar een selectie uit zesenveertig, met consistentie.(^_^)v

    • Benny Herdewyn says:

      Ik zal mij nog eens inhouden en er voor de vorm een uiterst betaalbare 309GTI inzetten 🙂
      Een mooie mix van (bijna) bereikbaar spul (Porsche, Elan) en droomwagens uit een jeugdig verleden waarin ik mij perfect kan vinden!
      Die Elan lijkt wel een hitsige wesp op jacht.

  3. Jeroen Thys says:

    Goeie keuzes, die 968 Clubsport en Lotus Elan S1!

  4. Levi says:

    Mooi lijstje, kan ik mij ook 100% in vinden!

  5. Jeroen Booij says:

    Geen Datsun Cedric?

  6. car-nut says:

    Nu de 43 andere nog… gewoon het lijstje is al genoeg, Cédric.

  7. dieter says:

    Wat me (raar genoeg?) opvalt is het ontbreken van voor-oorlogse bolides.
    Zeg nu zelf, wie wil eens niet een ritje meemaken in een pakweg Bentley 4L Blower SP, Bugatti 52, Delahaye 135 Comp een Salmson SS-GP of zelfs een latere Velorex 350?
    ;o)

    • Persoonlijk ben ik geen fan van wat pakweg vòòr de sixties gebouwd werd. Wel om in m’n woonkamer te etaleren, minder om als laatste wens eens te mogen besturen… een persoonlijke kwestie, zeker?

  8. AnthonyG says:

    De Elan S1 heeft er een fan bij na dat filmpje, deze mag misschien wel speciaal aangepast zijn, ziet er toch een heerlijke auto uit om mee te rijden.

  9. Voor de fans van een streepje Italiaanse muziek:

Leave a Reply