DRIVR

Rijtest: Peugeot RCZ 2.0 HDI 163

Motion & Emotion. Met die woorden en een slagkrachtigere Leeuw gooit Peugeot het tegenwoordig over een heel andere (marketing)boeg. Maar grote woorden zijn natuurlijk niets zonder dito daden, en daar zorgt de spectaculaire  RCZ voor – de eerste Peugeot die de weg op mag zonder de traditiegetrouwe ‘0’ in zijn insigne. Een terechte keuze zo blijkt, zelfs na een weekje in extreme sneeuw- en ijsomstandigheden rondgedobberd te hebben.

img_9554

Bij de onthulling van de 308 RCZ Concept werd snel duidelijk dat de strakke coupe het licht van het productiestadium zou zien. Chris Harris (toen nog bij Autocar) mocht er wat kilometers mee malen en wist te melden dat de rij-eigenschappen van de frêle concept car behoorlijk snor zaten. Het klassieke doemscenario spookte echter door ieders hoofd; Peugeot zou er de scherpe kantjes vanaf moeten schaven om uit te komen bij iets wat het midden houdt tussen spannend en teleurstellend. Niet dus. En dat weet je meteen wanneer de productie-RCZ (merk op: weg is de prepositie 308) voor je neus staat. Wie niet beter weet, denkt dat het om een vergissing gaat – want zowat de complete auto (inclusief het prijzige double bubble roof, de actieve lipspoiler en het optionele carbon dak) zijn behouden. Een huzarenstukje dat de boekhouders in Sochaux ongetwijfeld hartkloppingen heeft bezorgd, maar cruciaal bleek in het succes van het ontwerp.

img_9714

img_9709 img_9858

De RCZ is zo laag als hij breed is, en lijkt daarmee de eerste Peugeot die wegkomt met het fel gecontesteerde smoelwerk. Aan aandacht voor de markante verschijning dan ook geen gebrek; overal waar je passeert is er wel iemand die de RCZ met verstomming aankijkt. Tot en met de A-stijl is alles herkenbaar als 308, terwijl de rest duidelijk op maat gemaakt is voor de guitige Audi TT-rivaal. Met wat slechte wil kan je stellen dat de zilverkleurige dakbogen rechtstreeks op de TT gemodelleerd zijn, maar dat mag je de ontwerpers niet verwijten – want ze staan de auto hoegenaamd beeldig. In tegenstelling tot zijn voornaamste tegenspeler heeft de RCZ voldoende metaal achter die dakboog, waardoor je zelfs even de indruk krijgt dat er een middenmotor in ligt. Minder is natuurlijk waar aangezien ook de aandrijflijn van donor 308 komt. En dat heeft dan weer een riante kofferruimte (met neerklapbare achterbank) tot gevolg.

img_9607

Al bij de eerste meters valt op dat de ophanging weinig of niets gemeen heeft met de karakteristieken van de 308, zelfs niet met die van de GTI-topvariant (maar daarover later meer). De RCZ is neutraal, serieus en vooral vrij stug afgeveerd voor een Peugeot, maar biedt daardoor direct veel vertrouwen. Het stuurgevoel is gelukkig prima afgewogen, kent voldoende precisie en laat slechts op het vlak van communicatie met zijn bestuurder punten liggen. De tol van de moderne elektronische stuurbekrachtiging zeg maar. Door de precaire weersomstandigheden was het niet echt mogelijk om limieten op te zoeken – maar zelfs al zou je de grip van de 235/45 R18’s met de voeten treden, dan nog blijft de auto zo goed als idiot proof. Het ESP kan slechts gedeeltelijk uit en de tractiecontrole al helemaal niet. De remmen vallen dan weer op door hun bijtkracht. Enkel de manuele zesbak doet afbreuk door zijn houterige tred in de schakelgangen.

img_9767

Voorlopig staan er drie motorisaties in de catalogus: twee 1.6 benzines (een van 156 pk en een turbo met 200 pk) en de tweeiter diesel van 170 pk – desgewenst teruggeschroefd naar een fiscaal vriendelijke 163 pk – waarmee wij op pad gingen. Toch zijn er voldoende redenen om te opteren voor de (voorlopige) topversie met 200 trappelende chevaux; die heeft een extra subframe vooraan, stuggere anti-rolbaren en een vibrerend membraan dat voor een passende auditieve begeleiding zorgt. Net waar het deze diesel aan ontbreekt. Want hoewel dit op zich een heerlijk dieselblok is dat vrij stil zijn werk doet, goed presteert en weinig consumeert, mis je de factor geluid zeker. Het is tenslotte een machine die je vooral op emotioneel vlak moet plezieren, en dat lukt gewoon niet met rauw dieselgekletter en een rode naald bij 5.000 toeren.

img_9909

img_9955img_9933

Het interieur van deze strikte tweezitter zal zijn inzittenden absoluut weten te plezieren. De zitpositie is voldoende laag (zelfs voor mijn 1,86m), de afwerking degelijk tot zeer goed, het zicht rondom spectaculair en de algemene sfeer behagend. Zeker met het integrale leder-pakket dat zowat elk oppervlak (stoelen incluis) in fraai koeienvel hult. Kost 3.600 euro, maar dan heb je ook wat. Toch valt op dat de stoelen op het randje van comfortabel zijn; niet alleen is het zitgevoel aan de harde kant, ook het zitoppervlak is vrij kort en nauw – zeker voor langere ritten. Een verplichte optie is het kleine sportstuurtje – enkel standaard op de 1.6 turbo van 200 pk – dat je meteen een veel aangenamer gevoel geeft bij het sturen. De cockpit van de RCZ is lekker old school, zonder knoppen op het stuur, met de klassieke handrem op de juiste plaats, een mooi Bell & Ross klokje op de middenconsole en een duidelijk afleesbare tellerpartij voor de neus. Meer van dat alstublieft.

img_9942

Kort samengevat heeft Peugeot met zijn in huis getekende exoot een regelrechte voltreffer geschoten. Zijn dynamische capaciteiten zijn voor het eerst sinds lang weer op niveau, en bieden hopelijk perspectieven naar de toekomst. Eigenlijk heeft de auto slechts een laatste kers op de taart nodig: een motor die de vele unieke en visuele details van deze oogstrelende Leeuw de volle eer aandoen zodat die definitief afstand kan nemen van de rest van het pak. Of dat de huidige topversie is weet ik (nog) niet, maar zelfs met de politiek (in)correcte zelfontbrander heeft de RCZ een solide indruk nagelaten. Dit verlangt naar meer. En dat is ondertussen een tijdje geleden bij Peugeot. Zegt voldoende denk ik.

img_9798

[Foto’s: Pieter Ameye]

Peugeot RCZ 2.0 HDI

Plus Min
+ RCZagato – die schreeuwt om een benzinemotor

Weggecijferd

Motor 1.998cc turbo, 4-in-lijn
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 170 pk
Koppel 340 Nm
Gewicht 1.399 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,7 s
Topsnelheid 216 km/h
Gem. testverbruik 6,7 liter
Prijs 29.180 euro
Fiscale PK 11

Verdict

7 op tien

Share Button

5 Responses

  1. Schitterend foto’s, PAM!

  2. Jeroen Thys says:

    – die ook schreeuwt om achterwielaandrijving?

  3. Niels says:

    Vandaag nog een oplegger vol RCZ zien rijden. Grijs of zwart, 1 witte.

    Ik vind dat vreemd. Wie kiest nu zo een saaie kleur op een auto waarvan de designer duidelijk iets illegaals had geslikt? En een RCZ wordt nauwelijks geleased, toch?

    Rouge Tomaline, sacrebleu!

    • swies says:

      Heb hem (spijtig genoeg nog maar) één keer op straat gezien. Wit met zwart getinte ruiten en zwarte velgen. Ik vond het toch wat ‘sjonnie’ ogen. Die rcz heeft geen opvallende kleuren nodig om tot zijn recht te komen. De lijnen zijn op zich al speciaal genoeg. Zilvergrijs met dat zwart dak gaat hem heel goed af. Net licht genoeg om alle lijnen en bogen van het carrosserie te zien.
      Zou ik één kopen, zou ik voor licht beige gaan. Een discreet maar toch speciaal kleur dat de auto heel goed afgaat.

Leave a Reply