DRIVR

Toyota FT-86: Hachi-Roku wordt Toyo-Baru

TIP: (Bijna) Alle details toegevoegd in de comments!

Toyota mag er dan wel prat op gaan de betrouwbaarste te zijn, in het echte leven leidt die eigenschap er wel eens toe dat jij aan de toog blijft staan terwijl je flamboyante kameraad er met alle grieten vandoor gaat. En toch bewees Akio Toyoda’s bedrijf in het verleden dat de ideale schoonzoon ook kan feesten (denk maar aan de Celica, Supra & originele AE-86), en doet dat binnenkort opnieuw met de FT-86 die de zachtgekookte hybrides en grijze muizen mag complementeren.

toyotaft86a

Blijkbaar is er dus een bende dwarsliggers die de wilde jaren van Toyota niet vergeten is, en de oude Japanners gebruikt waarvoor ze gemaakt werden: ongegeneerd plezier beleven. Autosport vormt doorgaans een goede graadmeter op dit vlak, en daar schitterde het intussen iconische coupeetje van het merk dan ook bij uitstek; de AE-86 (of ‘hachi-roku’ voor wie het Japans machtig is) bleek een ideale basis voor onversneden rijplezier op en naast het circuit. De motor voorin, twee enthousiast duwende achterwielen en een pluimgewicht maakten het brave boxy design plots een stuk beter verteerbaar. De levendige architectuur van de AE-86 lag zelfs aan de basis van de hele Japanse driftscene. Een groter contrast met de Prius is moeilijk denkbaar…

Toch wil het (intussen) brave Toyota opnieuw een anarchistische kreet scanderen met de FT-86 oftewel de heropstanding van de AE-86. Vergeet even het pakket batterijen en het planetaire tandwielstelsel dat de viercilinder in de hybrides naar adem doet happen en denk een boxermotor van landgenoot Subaru (dat trouwens een eigen versie zal verkopen) – ditmaal zonder turbo’s en vooral met een gematigdere dorst. De keuze voor deze krachtbron zou zijn ingegeven door het extreem lage zwaartepunt en de karakteristieke trillingsvrije loop. De FT-86 zal plaats bieden aan twee volwassenen en twee koters die zo educatief verantwoord het concept drivr’s car leren appreciëren. Of je gooit de twee zitjes plat en transporteert er een setje sticky rubber op naar een trackday. Toyota heeft de wagen naar eigen zeggen ontwikkeld voor rijders en hanteert zelfs termen als “een achterkant die zich makkelijk en met veel gevoel laat zetten”. Straffe kaffe voor een merk dat auto’s met een ovaal stuur en ecoknopjes produceert.

toyotaft86b

Toyota belooft dat de productieversie van 2012 niet ver zal afwijken van de sensuele maar uiterst realistische concept car. Aan de buitenkant zou er weinig veranderen – en als dat waar is, dan hebben we binnenkort de eerste knappe Toyota in jaren. Binnenin zullen de mannen met dassen en ratelende rekentoestellen ervoor zorgen dat het lederen dashboard en dito kuipjes wat meer mainstream worden. Maar that’s about it en de essentie zal dus overeind blijven: een rasechte, praktische en betaalbare sportwagen. Ik ben dan ook een onvoorwaardelijke fan van de Auris, de Corolla, de Avensis en de hele rits hybrides. Want als de verkoop van duizend grijze muizen betekent dat er centen in de schuif komen voor een paar van deze pareltjes, zijn ze elke euro dubbel en dik waard.

Share Button

9 Responses

  1. gaazz! says:

    powered by windows….ben benieuwd hoe snel hij opstart.. 🙂

  2. AnthonyG says:

    Eerst de LFA en nu dit, ik heb de indruk dat ze bij Toyota weten wat Drivr’s willen.

  3. Ken Divjak says:

    Wist je trouwens dat:

    – naast ToyoBaru ook SubaYota & ToyoTaru gebruikt worden?
    – de FT86 200pk krijgt bij een drooggewicht van 1160kg?
    – de chrono’s rond de 6 naar de 100 en 245 voluit zullen bedragen?
    – het platform van de Impreza is met een manuele zesbak als enige optie?
    – de 150g CO2/km aan de motormanagementskills van Toyota te danken zijn?
    – een LSD vreemd genoeg pas later beschikbaar zal worden?
    – er gemakkelijk nog een turboversie kan bijkomen?
    – sommige markten een gestripte versie krijgen?
    – er een one-make race-serie tot de mogelijkheden behoort
    submerken als het Amerikaanse Scion ingezet kunnen worden?
    – de tuningsarm TRD nauwer bij dit project betrokken wordt?
    – de boxer niet alleen laag maar ook kort is voor een 50:50-gewichtssplit?
    – de FT-86 al rondjes gedraaid heeft op Zolder?
    – de Porsche Boxster de hoofdinspiratie was voor het rijgedrag?
    – dat er maanden op Hokkaido gewerkt is aan evenwichtig overstuur?
    – enkel de lichten en hoogte van de motorkap zullen veranderen?
    – de prijs rond de 30.000€ gaat liggen?
    – de Subaru en Toyota zich gaan verhouden als de Citroën C1 en de Aygo?
    – de introductie van beide voorzien is voor het Salon van Tokyo 2011?
    – beide de eerste helft van volgend jaar beschikbaar zullen zijn?

  4. Niels says:

    Hier heeft iemand de vorige CAR goed gelezen 😉

    Enfin. Eerst de RCZ, nu dit. Wat is de volgende stap, Dacia bouwt een Veyron-viller?

  5. lexus IS300 says:

    hebbe hebbe hebbe!!!

  6. heidekonijn says:

    De wereld gaat weer eens op zijn kop.

    Aston Martin biedt kleine stadsautootjes
    Lancia verkoopt gerebadgede derderangsamerikanen
    Alfa Romeo blinkt uit in stadskarretjes zonder stuurgevoel..

    En Toyota bouwt sexy sportwagens.

    Waarom doet dat uiterlijk me zo denken aan een 2uettotanta?

  7. Milly says:

    Dju ik had er één gewonnen in Gran Turismo 5 maar ik heb hem verkocht. Wel 90.000 credits voor gekregen 🙂

  8. chris says:

    Wat is eigenlijk de aanleiding voor dit artikel? Op het moment van schrijven was er weinig nieuws over te melden.

    Overigens hebben Toyota en Subaru nog maar weinig info vrijgegeven over deze auto. Kan CAR al die bovenstaande zaken staven? Meestal worden ze afgedaan als geruchten.

    150 g CO2 / km komt bij benzine overeen met een verbruik van zo’n 6.4 l / 100 km.
    Het platform zou volgens eerdere berichten NIET gelijk zijn aan (of toch niet helemaal, evtl. wel afgeleid van) dat van de Subaru Impreza (die heeft nl. Subaru Symmetrical AWD). Bij de FT-86 ligt de motor verder achter de vooras.

    De motormanagementskills van Toyota omvatten o.a. het brandstofinjectiesysteem “D4-S” (combinatie van directe en indirecte injectie, veel gebruikt bij recente Lexus-modellen), waarvan het logo zichtbaar was in het Gran Turismo-promofilmpje met de FT-86 Concept.

    Dat van de hoofdinspiratie voor het rijgedrag zou me verbazen. Toyota haalt er steeds verwijzingen naar de AE86 bij (geen Porsche Boxster) en dat het met deze auto mogelijk moet zijn om je te amuseren ook door gecontroleerd te driften (hoe goed kan een Boxster dat? Geen idee). En een Boxster heeft de motor achter de bestuurder, de FT-86 ervoor. Zal dat niet per definitie resulteren in een ander rijgedrag? Porsche Boxster speelt ook in andere prijs- en vermogenscategorieën.

    Toch nog een nieuwtje vandaag: er komt een concept van de Subaru-versie op de Motor Show van Genève. De naam “Subaru Rear-Wheel Drive Sports Car Technology Concept” verklapt meteen ook dat deze versie geen vierwielaandrijving heeft.

  9. chris says:

    bron van dat nieuwtje: http://www.autoblog.com/2011/01/14/subaru-confirms-toyobaru-sports-coupe-for-geneva/

    En hierboven zien we dus de eerste drivr.be-bezoeker die al een FT-86 _gehad_ (voltooid verleden tijd) heeft. 🙂

Leave a Reply