DRIVR

Column: Wat Volkswagen met Alfa Romeo van Plan is

De merkminnende perschef van Alfa Romeo gaat het niet graag horen, maar de geruchtenmolen omtrent de geplande overname van Alfa door Volkswagen draait stilaan overuren. Enkel CEO Marchionne zou volgens de Süddeutsche Zeitung nog dwarsliggen (om wat extra cash uit de deal te slepen?), terwijl Agnelli-erfgenaam John Elkann zich ondertussen persoonlijk met de gesprekken bezig houdt. Een niet nader genoemde VW-manager zou zelfs aan de Duitse krant bekend hebben dat het “een kwestie van formaliteiten” is vooraleer de Biscione als dertiende merk in het Piëch’s VW-imperium opgenomen wordt.

alfaromeogamma

De merkminnende perschef van Alfa Romeo gaat het niet graag horen², maar het Alfa-gamma begint een serieus gebrek aan alfa-mannetjes te vertonen. En toch komt de 159-opvolger pas eind 2012, zit de 166-vervanger nog in de ontwerpfase, moet er nog aan de SUVs begonnen worden en blijft het verdacht stil rond de nieuwe Brera/Spider. Een pijnlijk gevolg van de lamlendige crisisstrategie van 2009 die zowat alles on-hold zette? Hoe Alfa tegen 2014 een verdrievoudiging van de verkoopscijfers gaat realiseren, is dus een groot vraagteken – maar tegelijkertijd het target dat de ambitieuze Marchionne vooropgesteld heeft. Of de Amerikaanse introductie van de Giulia en de (tegen dan gefacelifte) Giulietta daarvoor zullen volstaan?

ferdinandpiech

De merkminnende perschef van Alfa Romeo gaat het niet graag horen³, maar Piëch’s oorlogskas bevat momenteel 20 miljard kriebelende euro’s. Geld dat Marchionne goed kan gebruiken om het recent verworven Chrysler weer op de rails te krijgen (en zijn aandeel van 25% naar 51 te verhogen) terwijl VW volgens insiders al een volledig Alfa-gamma in 3D klaar heeft voor het geval dat Marchionne onder de gelddruk zwicht. En dan zijn er nog de Alfa Romeo-veteranen Walter de’ Silva (nu Hoofd Design van VW), Wolfgang Egger (Hoofd Design Audi) en Christopher Reitz (ex-Hoofd van Alfa’s Centro Stile) die wat graag hun penselen op een ‘nieuw’ Alfa zouden willen vieren om het merk weer ‘sportief’ te maken beter dan alleen ‘winstgevend’.

De merkminnende perschef van SEAT gaat het niet graag horen, maar een overname van Alfa door VW zou zo goed als zeker de doodsteek voor de kwakkelende furie betekenen. In tegenstelling tot het florerende Skoda zit SEAT namelijk aan de grond en dus perfect gepositioneerd om door Alfa vervangen te worden. Bovendien kan de VW-groep de Spaanse productiecapaciteit perfect gebruiken om meer Audi’s te bouwen. En laat ons eerlijk zijn: alle (andere) door Piëch geredde merken – Lamborghini, Bentley, Bugatti, Skoda etc. – doen het meer dan prima. Volgens analisten is de VW/Alfa-deal dan ook een win-win situatie, ook al is Marchionne het daar niet mee eens. Benieuwd of de Man met de Wollen Trui het been stijf gaat kunnen houden…

[Bron: Süddeutsche Zeitung via Autoblog.nl]

Share Button

15 Responses

  1. Peter S says:

    De uitspraken van zowel Marchione als Elkann tijdens het salon van Detroit wijzen nochtans helemaal in de andere richting.

  2. Ken Divjak says:

    Klopt Peter – maar dat de Kubang-deal tussen VW en Maserati in 2003 pas in extremis gencancelled werd, hebben ze ook nooit aan de persneuzen gehangen.

    maseratikubang

    Hier is trouwens meer aan de hand, maar dat betekent inderdaad niet dat het al bezegeld is zoals mijn laatste zin onderschrijft.

  3. VishnuSixDix says:

    Sux als je net een Seat hebt…

  4. Pieter Ameye says:

    Enerzijds zou ik Alfa niet graag in Duitse handen zien vallen. Anderzijds ben ik evenmin akkoord met wat Marchionne tot nog toe met Alfa heeft uitgespookt (en nog veel minder met wat hij met Lancia van plan is).

    Liefst zie ik hem en zijn gelijkgestemde zielen dan ook gewoon vertrekken.

  5. Gideon says:

    Allemaal leuk en aardig van die VAG-designers, maar een sportief design maakt nog geen sportieve auto, en al helemaal niet met Tsi’tjes en FWD.

    Waarom zou Volkswagen de roots van Alfa Romeo eer aan kunnen doen als het van Seat nog niet een een “sportief” merk kan maken?

  6. heidekonijn says:

    Alles hangt ervan af -ALS het al doorgaat- of Alfa onder VAG een Seat bis gaat worden of eerder een meer geslaagde Lambo bis, of (en dat valt realistischerwijze te hopen en verwachten) ergens daartussen.

    Een Alfa met pumpedüse motoren, gevoelloze servo en terminaal onderstuur, daar verkoop je er geen één van (alhoewel de Mito..), maar het lijkt me stug dat als VAG sugerdaddy speelt en een DaSilva koets zet op een rwd onderstel met een lambo/alfa V6, er ook maar één rechtgeaarde Alfist bezwaren gaat maken dat het klokje en de schakelaars voor de ramen uit een Polo komen.

    Vooral dan na jaren Tipo-schakelaars, gietijzeren Fiat motoren en binnenkort een -spuug- Chrysler v6. Hoe kapot wil die Marchionne het merk eigenlijk hebben?

    Wat Pieter Ameye zegt dus.

    @Gideon
    VAG zou alvast de bedrijventerreinen in Arese over willen nemen.
    De geboorteplaats en het hart van Alfa, waar Merosi, Jano en hun ingenieurs de volgende generaties hebben opgeleid. En dat gesloten werd door Marchionne en zijn bende. Dat alleen al getuigd van meer inzicht en respect voor de roots, dan alles wat Fiat gedaan heeft sinds ’89.

    Overigens, hoe slecht het er ook mee gaat, Seats zijn er sinds VW alleen maar op vooruit gegaan.

  7. Tom says:

    Fiat heeft geld nodig om zijn Amerikaans avontuur te sponsoren. Ze zullen Ferrari naar de beurs brengen om kapitaal te werven. En dan met Fiat en Alfa Amerika tackelen.

  8. Pieter Ameye says:

    En nu dit voorval weer…

    “Het gebouw waarin het Alfa Romeo Museum gevestigd is, staat op de nominatielijst om gesloopt te worden. Het gebouw zou plaats moeten maken voor de wereldexpo van 2015. Dit is kwalijk om 2 redenen:

    1. Fiat/Alfa heeft geen alternatieve ruimte. Dat zal waarschijnlijk betekenen dat de collectie ergens in de krochten van de Fiatfabriek zal worden opgeslagen en niet meer voor het publiek toegankelijk zal zijn. Of de collectie hier beter van wordt is nog maar de vraag.

    2. Het is een historisch pand wat ontworpen is door Vito Latis.

    Er wordt verzocht om een petitie op het Internet te ondertekenen, of om op andere manieren je protest bij de Italiaanse regering te laten horen. Op internet kan je hier terecht:
    http://www.alfaromeoarese.com

    (via SCARB)

  9. heidekonijn says:

    Wat is er loos met die gasten?

  10. Ken Divjak says:

    Weer een nieuwe evolutie:

    VW heeft – meningsverschillen ten spijt – nog altijd 19,9% van Suzuki in handen, en net dat Japanse merk zoekt nu toenadering tot (de) FIAT(-groep).

    Het resultaat van die alliantie zou volgens het Franse La Tribune wel eens de loskoppeling van Alfa Romeo ten voordele van VW kunnen zijn…

    Suzuki a beau proclamer qu’il veut désormais dénouer ses liens avec le consortium germanique qu’il accuse d’impérialisme, rien n’y fait. Volkswagen ne semble pas vouloir lâcher sa participation. Un arbitrage judiciaire est en cours. Seulement, voilà : selon des rumeurs en cours dans les milieux industriels, Fiat pourrait appâter l’inflexible consortium allemand. Celui-ci ne cache pas, depuis longtemps, sa volonté de reprendre la célèbre marque italienne… Alfa Romeo ! Ce pourrait être alors donnant-donnant. Fiat céderait son prestigieux label dont il ne parvient pas à renouveler la gamme… contre un abandon par Volkswagen de sa participation dans Suzuki.

  11. Pieter Ameye says:

    Dit moet het www ontsnapt zijn, maar echt geruststellend is het niet.

    Richard Aucock (Brits autojournalist) – 05/08/2012

    Fiat CEO Sergio Marchionne this week announced an investment freeze for Fiat Auto. There will be no cash for new models or facilities until the autumn: even then, it will be reviewed, rather than reinstated.

    Development of the next Punto has been frozen, because Marchionne reckons Fiat won’t make any money from the project. The redevelopment of Miafiori, to build a new Fiat and compact Jeep SUV, is on hold. And, most frustratingly, it seems the Alfa Giulia project may once again be on ice.

    • heidekonijn says:

      En dit een maand na publiciteit te zoeken voor het nieuwe Alfa modeloffensief in oa Car magazine. Het beleid bij FGA is echt gestoorder dan ooit. Langetermijn visie is er blijkbaar maximaal 30 dagen.

      Maar dat past wel bij een financieel analist die sub-prime FGA wil packagen als een low-risk ‘product’. Verpatsen die toxische handel en het kapitaal van de aandeelhouders versluizen naar Chrysler waar de overheid nog centen over heeft om gratis uit te delen (en een sociaal bloedbad te vermijden). Niet verder kijken dan morgen.

      Ondertussen gaan generatielange Alfa garages overstappen naar Chrysler. Kijk maar evenin de showrooms van Buga, Pagnotta… Diep triest. SM zou nog blijven tot 2015, hopelijk is Alfa al verkocht tegen die tijd.

      • Pieter Ameye says:

        Las het ‘geruststellende’ stuk in CAR ook. Ik ben nooit een fan van Marchionne geweest, maar ik heb er hoe langs om minder problemen mee mocht Alfa verpatst worden. Of dat aan VW moet zijn, is nog iets anders natuurlijk.

        De beste oplossing is Marchionne wandelen sturen. Vraag is wie zijn plaatst in neemt, en of het tij nog te keren valt.

        • heidekonijn says:

          Ondenkbaar dat ik het tien jaar geleden gezegd zou hebben, maar VAG is mogelijk zelfs de beste uitkomst. Hell, zelfs Arabieren (Aston) of Chinezen (Volvo) is een betere optie dan de Agnellis en hun doktor draadjelos.

          Idealerwijze de familie Pirelli of anderen met oud Italiaans automotive geld. Maar de kans is miniem.

Leave a Reply