DRIVR

Inside Info: Alle Roddels vanop het Salon in Brussel

Vier uur in de file, twaalf uur op de beursvloer en een voormiddag aan de pc volstaan misschien voor een klassiek salonoverzicht, maar niet voor wat DRIVR in gedachten heeft: een clandestiene kijk op de toekomstplannen van de (talrijk) verzamelde merken, doorspekt met een gezonde portie roddels waar de perschefs on the record geen commentaar op geven – enkel een veelzeggende knipoog. Klaar voor een chronologische trip doorheen de persdag van het Autosalon voor Lichte Bedrijfs- & Vrijetijdsvoertuigen 2011?

fordlogo08u00 Op de traditionele ontbijtconferentie van FORD loop ik meteen managing director Paul de Rooij tegen het lijf. En die blijkt enkel rouwig om het feit dat hij niet meer Fiesta Econetics heeft kunnen aanslepen in 2010, want de vraag blijft fenomenaal. Zo overweldigend zelfs dat R&D-supremo Pim van der Jagt mijn vraag over een Fiesta ST met geblazen 1.6 benzine en pakweg 180 pk weglacht met het antwoord “niet óf, maar wanneer“. Waar de topingenieur zich meer zorgen over maakt, is de RS-versie van de nieuwe Focus die in Brussel voor het eerst productieklaar wordt getoond; zonder driedeursmodel is zo’n topper niet evident, en bovendien zal de ‘makkere’ ST al 250 pk leveren in vijfdeurs- en stationvariant.

bmwlogo09u10 Van de Blauwe Ovaal gaat het naar de Blauwwitte Propeller waar het doek net van de nieuwe 6-Reeks cabrio gaat. Dat die hier überhaupt staat, is hoogst uitzonderlijk aangezien de wereldpremière te Detroit nog maar een paar dagen oud is. En toch beland ik weeral in de 1M Coupé die hier in (h)eerlijk wit geadverteerd staat voor 51.300 euro. “Nice day for a white wedding” schiet er door mijn hoofd, temeer daar het hek bij BMW M definitief van de dam is; diesels, middenmotoren en zelfs een eigen M-auto – alles kan voortaan in de Motorsport-afdeling.

minilogo09u25 Vijf minuten voor Saab’s Europremière glibber ik nog snel over de blinkend zwarte beursvloer van MINI. Het Scooter eConcept ziet er foxy uit, net  als de WRC-variant van de Countryman die binnenkort ten strijde trekt. Notabele afwezige is het Paceman Concept; niet meer of niet minder dan een driedeursversie van de Countryman (die nota bene 30% boven salesverwachtingen ligt) en waarschijnlijk dit jaar nog productieklaar. Dan wachten wij liever een jaartje langer op de échte MINI Mini/Minor.

saablogo09u35 Net als bij BMW staan de schijnwerpers bij SAAB op een Amerikaans product gericht: de 9-4X Crossover die op 20-duimers rolt en enkel met benzine V6’en te hebben is. Onderin is het nog altijd GM/Opel Insignia, wat het drooggewicht van dik twee ton deels verklaart. Wanneer het juk van de oude eigenaar volledig uit het nieuwe Saab verdwijnt, kan niemand ons bevestigen. Evenmin of de motorendeal met BMW voor tweeliter turbodiesels al rond is. Uitkijken dus naar het Salon van Genève in maart waar niemand minder dan Jason Castriota (ontwerper van de gereïncarneerde Lancia Stratos) zijn visie op de Saab 9-3 van 2012 als concept voorstelt.

audilogo10u20 En on that bombshell heb ik de persco bij AUDI gerateerd. Bij navraag blijken de combinaties met ‘A’ en ‘een cijfer onder de tien’ quasi opgebruikt, wat de modelidentificatie er niet eenvoudiger op maakt. Maar genoeg cynisme; op zich is de nieuwe A6 een knappe limousine (die volgens insiders net als de A7 Sportback bijzonder goed stuurt), maar toch kan ze het gebrek aan Quattro Concept, R8GT én RS3 op de stand niet opvangen. Dan maar Lambo-perschef Katia Vandevelde even uithoren, ook al vertelt die geen – err – jota over de carbon Sesto Elemento die zo goed als zeker in beperkte getallen komt.

mercedeslogo11u00 Nog een klein uurtje tot ons lunchinterview bij Alfa, en bijgevolg genoeg tijd om de rest van Hal 5 onder de loep te nemen. Geen RS’en meer op de stand van RENAULT – het is allemaal EV wat de klok slaat. En dan kunnen de pronkerige DeZir en productierijpe Twizy natuurlijk niet ontbreken. Zonder naar het spionagedebacle met de Chinezen te vragen, druip ik af naar MERCEDES dat zijn eigen demonen heeft meegebracht. De foto’s van de nieuwe SLK zijn immers al een tijdje los (met dank aan een overijverig reclamebureau) terwijl de wagen noch in Detroit, noch in Brussel te zien is. Of beweert daar iemand dat de tweezitter ergens achter de schermen staat? Diezelfde fee fluistert ons in dat de elektrische SLS E-Cell dit jaar te koop is en dat er een heus Mercedes-patent op stapel staat…

alfaromeo12u00 Om twaalf uur stipt schuif ik aan tafel met Eric Courtioux, van 2002 tot 2008 verantwoordelijk voor alle nieuwe modellen van ALFA ROMEO en vandaag Brand Country Manager in ons kleine Belgenlandje. De boeiende conversatie laveert tussen de 8C Competizione (zijn troetelkindje) en nakende modellen (hij verwijst bewust niet met ‘Giulia’ naar de 159-vervanger) om natuurlijk bij de overname-roddels van de Volkswagen Groep te belanden. “Dikke quatsch” noemt Courtioux ze, al geeft hij wel toe dat er een pak Alfisten bij VW zitten die zijn merk wat graag zouden inlijven om SEAT te vervangen. Wist je trouwens dat de geplande SUV’s al van 2002 op tafel liggen? En dat er nog geen vervanger is voor de ter ziele gegane Brera/Spider? Blijkbaar wordt die nog altijd ingefluisterd door de Italiaanse designhuizen zoals dat sinds jaar en dag gebeurt, maar voorlopig dus geen gefiezel.

hyundai14u30 Het lunchinterview overschrijdt ruimschoots de geplande minuten waardoor er nog exact anderhalf uur rest om de hallen vier, acht en de flankerende Patio te doen vooraleer de VIP-gasten arriveren en de perschefs hem smeren. Net voldoende om te vernemen dat HYUNDAI een welgevormde middenklasser onder de naam i40 klaar heeft (maar de Veloster in Detroit vergeten is), dat SUZUKI nog niet weet wanneer de Sport-versie van de nieuwe Swift komt en dat NISSAN naast een gevarieerd gamma maar ook de Car of the Year-titel in huis heeft.

subaru15u15 Minder geweld bij HONDA, MAZDA en TOYOTA/LEXUS. De Japanners staan in Brussel met gekende producten om vooral verbaal gewag te maken van respectievelijk een potentere CR-Z en nieuwe NSX, een lichtere bouwwijze en revolutionaire motoren, alsook extra hybrides en een heuse sportwagen die volgens verschillende tipgevers productieklaar is. Zelfs SUBARU geeft toe dat hun versie van die FT-86 in tweewielaangedreven (en dat is een primeur) concept te zien zal zijn op het Salon van Genève om uiterlijk in 2012 in productie te gaan.

prinsfilip16u00 Klokslag vier uur signaleert traditioneel de intrede van en opening door ZIJNE MAJESTEIT (in spe), die kennelijk graag de lelijkste wagens opzoekt om even halt bij te houden. De tafel met USB-sticks ruimt plaats voor de champagne, terwijl er vakkundig lintjes rond bovenvermelde specials gaan om de al even traditionele leegroof van onderdelen tegen te gaan. Dringend tijd dus om in small-talk te vervallen en het glas te heffen op een mooi Belgisch Salon – én een dito 2011, dat nauwelijks minder DRIVRs Cars belooft dan het voorbije jaar. Santé!

Share Button

3 Responses

  1. Wim says:

    mooie uiteenzetting!

  2. Duckie 'RS says:

    Gerucht over X3 M opgevangen met zelfde motor als 1M (voor laat 2011/vroeg 2012)…

  3. serial says:

    “temeer daar het hek bij BMW M definitief van de dam is; diesels, middenmotoren en zelfs een eigen M-auto – alles kan voortaan in de Motorsport-afdeling.”

    ??

    Middenmotor zat al in de originele M1 en was al “een eigen M-auto” ik vermoed dat jullie het bij die 2 dingen trouwens ook over de M1 hommage hebben? Dus dingen die al konden bij M en nu niet eens terug komen want de M1 Hommage wordt niet in productie genomen voor zover iemand weet.

    En diesels? Waar rept BMW M een woord over diesels?

Leave a Reply