DRIVR

Kort Getest: Maserati GranTurismo S MC Sport Line

SPECIFICATIE:

Na kritiek op het (te) geciviliseerde karakter van de reguliere GranTurismo, komt Maserati met een gepeperde variant die orde op zaken moet stellen. De ZF-automaat is ingeruild voor een Cambiocorsa met schakelmoment-overlappende ‘MC Shift’-functie, de hoogtoerige 4.7 V8 is van de S-versie terwijl de veren en dempers tien procent stugger zijn. Doe daar nog een stijvere anti-rollbar achteraan en een een MC Sport Line-pakket bij, en je krijgt een Drietand waar je vrijwillig voor het vagevuur in duikt.

2009-maserati-granturismo-s-mc-sport-line-studio-front-angle-1024x768

RIJGEDRAG:

Structureel verandert er – afgezien van wat aërodynamische aanpassingen – weinig (daarvoor is het nog even wachten op de echte MC Stradale). De brutale flat-plane crank V8 produceert nog altijd 440pk & 490Nm, en blijft daarmee eerder gevoels- dan cijfermatig spectaculair. Niet dat het de S-MC aan ruwe power ontbreekt. De atmosferische herriemaker is een opluchting in tijden van geforceerde inductie, en heeft alles in huis om de DRIVR te plezieren: rode lijn bij 7.500t/m, piekvermogen aan 7K en twee ovalen speakers om deze tour de force kracht bij te zetten. Helemaal in lijn met het onderstel, dat door de extra harde MC-setup enkel qua afvering op het randje van aanvaardbaar zit voor een langeafstands-GT. Ligt het asfalt er echter piekfijn bij, dan komt het geheel beter tot zijn recht. Dat de GranTurismo een bambino van bijna vijf meter lang, twee meter breed en twee ton zwaar blijft, kan hij vooral in korte bochten moeilijk wegsteken. Toch geeft de Maser voldoende vertrouwen om ook op minder brede wegen een vlot tempo aan te houden; dan komt de besturing tot leven en gaat de elektrohydraulische handbak ten volle renderen. Gelukkig zijn de goed te doseren dual-cast remmen op hun taak voorzien.

maserati_mc_sport_line_granturismo_s_image003

VERLEIDINGSKRACHT:

De GranTurismo S mag dan niet de snelste zijn in tijden van 500pk sterke Audi’s, over een 0 tot 100 tijd van 4,9 seconden en een top van 295 km/h valt weinig te klagen. Wie de sportmodus activeert, wordt bovendien getrakteerd op een scala van motorgeluiden die variëren van diepe basstonen tot messcherpe racegeluiden; nauwelijks legaal, maar qua smile per mile-factor met weinig of niets vergelijkbaar. Vaak lijkt de snelheid dan ook hoger dan ze werkelijk is, maar eerlijk gezegd is die illusie relevanter dan een fikse boete. En wat dan nog als de binnenruimte geen schoolvoorbeeld van ergonomie of afwerking is, elk snufje is aanwezig en doet – eenmaal het juiste knopje gevonden – zijn werk naar behoren. Het hele sfeertje is lekker Italiaans en een welkome afleiding van de heersende eenheidsworst. Bovendien bieden weinig of geen (prijs)concurrenten de merkbeleving die gepaard gaan met het bezitten van een Maserati. Of de (optische) MC Sport Line-addenda hun meerprijs waard zijn, laten we aan jullie over – maar feit is dat het evenwicht tussen show & go bij de ‘gewone’ GranTurismo S beter in balans is voor een 2+2 die vier volwassenen accommodeert.

maserati_mc_sport_line_granturismo_s_image002

Maserati GranTurismo S MC Sport Line

Plus Min
+ V8 kunstwerk – Toegevoegde waarde MC Sport Line

Weggecijferd

Motor 4.691cc, atmosferisch
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 440 pk
Koppel 490 Nm
Gewicht 1.880 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 4,9 s
Topsnelheid 295 km/h
Gem. testverbruik (niet gemeten)
Prijs 130.680 euro
Fiscale PK 24

Verdict

Share Button

Leave a Reply