DRIVR

Te Koop: Luigi Colani’s Miura Le Mans

Wie herinnert zich Luigi Colani, de al even excentrieke als visionaire Duitser die eerder bij DRIVR passeerde? Voor een eerste kennismaking verwijzen we graag naar onze vorige toelichting, want nu is de openbare veiling van een van ‘s mans meest intrigerende realisaties aan de orde. Of hoe een Lamborghini Miura er in de biodynamische wereld van Herr Colani uitziet…

picture-4

Door mijn bovengemiddelde interesse in alles wat rond en met de Miura te maken heeft, had ik eerder al eens gelezen over deze opmerkelijk creatie. ‘s Werelds eerste supercar wordt tegelijk door velen aanzien als de mooiste. Dat dit voor de eigenwijze Colani geen belemmering was om daar in 1970 iets geheel anders van te maken, verdiend veel lof. De vlugge verstaander herkent deze Miura – nuja, what’s in a name – aan de twee velgen die de meest voorname hints zijn naar het origineel. Alles wat zich achter de stoelen bevond liet hij (onderhuids) min of meer in tact. Inclusief de transversale 4 liter V12 die nu open en bloot via zes dubbele throttle bodies naar frisse lucht mag happen. Maar daar eindigt elke verdere gelijkenis met het origineel.

2010120608055636

picture-31picture-51

De van glasvezel gemaakte ‘Le Mans’ werkt als volgt. Vooraan zien we een druppelvormige cockpit, geïnspireerd op die van een zweefvliegtuig, die via een pivoterende voet roteren kan op het vaste achterste gedeelte. De bestuurder en zijn passagier bewegen die aan de hand van een joystick die op zijn beurt de instructies hydraulisch communiceert met de centrale stuureenheid. De voorste wielen onder de cockpit kunnen niet van richting veranderen en dienen enkel ter ondersteuning. Het unieke prototype schuimde in 1970 en de daarop volgende vier jaar tal van shows en tentoonstellingen af, maar verdween daarna lange tijd van de radar.

picture-2

Tot oktober vorig jaar wanneer het fel gehavende overblijfsel via eBay opdook in Amerika. Het felle oranje is omgeruild voor een minder exotisch blauw en wordt nu gesierd door tijdsoriginele Veedoilreclame. Veel onderdelen zijn ofwel beschadigd of verdwenen en ook de zeldzame V12 is niet langer aanwezig. Daarmee is de 75.000 dollar die de verkoper voor deze one-off vraagt een steile hindernis – en de reden waarom de auto in oktober geen koper wist te vinden. Ter vergelijking; voor een originele Miuramotor zal je minstens evenveel kwijt zijn. Of de auto ditmaal een nieuwe thuis krijgt weten we niet, maar als het één Colanicreatie verdiend om in ere te worden hersteld, dan is het deze wel. U heeft nog 5 dagen de tijd.

picture-1

[Link en extra foto's: eBay]

Share Button

7 Responses

  1. DRIVVEN.net says:

    Wow, deze kon ik nog niet van Colani! De meest gekke dingen en vormen heeft die man gecreëerd, gelukkig ook heel wat betaalbare objecten. Ik zoek nog steeds naar een van z’n space-age jaren 70 lampen ;-) Die gek genoeg ook heel wat weg heeft van deze auto!

  2. Ken Divjak says:

    Ja Kurt – laat die lamp maar komen, want ‘s mans auto’s…

    Maar ik weet: ‘t zijn denkoefeningen (in surrealisme;).

  3. Hij heeft ook wastafels ontworpen. Deze creatie kende ik ook nog niet.
    Op de een of andere manier is het passend dat de auto stuurt als een graafmachine, gezien Lamborghini’s achtergrond als tractorbouwer…

  4. Tom D says:

    Stond in oktober te koop voor zelfs $110k

  5. DRIVVEN.net says:

    Re de colani lamp: Onderstaande foto is er een van, ze zijn er ook in oranje en geel.. Vooral het feit dat deze lamp verschillende grote transparante oppervlaktes heeft deed me denken aan een gelijkenis met deze auto.

    Trouwens, wat ik wel een afzichtelijk Colani ontwerp vind, is de truck die hij een tijdje terug heeft ontworpen, heeft iets weg van een heel lelijk insect!

  6. DRIVVEN.net says:

    Sorry guys, het is in m’n vorige post niet gelukt om de foto te embedden zie ik, dus, hier dan maar even de link: http://farm5.static.flickr.com/4020/4716934483_58191f35c6_b.jpg

Leave a Reply