DRIVR

Rijtest: Subaru (Impreza) WRX STI Vierdeurs MY2011

Is de STI te efficiënt voor zijn eigen goed? Met die retorische vraag eindigt onze test van Subaru’s hot hatch die net een facelift én een extra variant gekregen heeft: de iconische sedan met koffer zoals dusver alleen in Amerika en Japan gecommercialiseerd. Maar in al hun gulheid zijn de Japanners ook gaan knibbelen, en hebben ze de al even roemrijke benaming ‘Impreza’ geschrapt ten voordele van ‘WRX STI’ om de topversies van doordeweekse varianten als de Boxer Diesel en 2.0 benzine te onderscheiden. Aan ons om te oordelen of deze make-over effectief een naamswijziging noopt.

rijtestsubaruwrxstisedan1

rijtestsubaruwrxstisedan2rijtestsubaruwrxstisedan3

Het eerste wat opvalt aan dit exemplaar is het gebrek aan strijkplank op de koffer. En dat komt omdat Subaru Benelux een Sport Executive heeft voorzien die de traditionele spoiler inruilt voor prachtig lichtmetaal van BBS (2kg per hoek minder), keyless access, start/stopknop, een navigatiesysteem, Recaro sportstoelen, privacy-glas, verwarmbare buitenspiegels en een ruitenwisser-ontdooisysteem in de voorruit. Samen goed voor een meerprijs van 4.500€ over de gewone Sport van 43.995€ die toevallig exact even duur is als de Mitsubishi Lancer Evo X. Maar vooraleer iemand het idee krijgt dat de Impre… WRX STI soft geworden is; het nieuwe onderstel is van de Japanse Spec-C die dienst doet als homologatiespecial voor Groep N-wagens…

rijtestsubaruwrxstisedan4

Binnenin zijn het dan weer de Recaro’s die (zeker met de feestdagen) een blijvende indruk maken. Smal van zit en in de hoogte verstelbaar corresponderen die zoveel beter met het laterale potentieel van deze vierwielaandrijver, ook al degraderen ze het rijcomfort samen met de harde setup naar het randje van eersteklas. Hard betekent evenwel sportief, en daarmee is de komische rolneiging van de pre-facelift Impreza’s passé – net als de flauwe stuurreacties rond de rechtuitstand. Het nieuwe rack bulkt nog altijd niet van de feedback (verre van zelfs), maar is wel extreem direct en geeft 1500 kilo zware sedan een kartachtige precisie. Spijtig dat de rest van het interieur nog altijd een oase van hard plastic is die – en we vallen in herhaling – serieus misstaat in een wagen van twee miljoen oude franken. Benieuwd of het voor Genève geplande concept beter doet in maart.

rijtestsubaruwrxstisedan5rijtestsubaruwrxstisedan6

Nog een verschil met de vorige is het geluid dat modeljaar 2011 produceert. Dieper in brom en geprononceerder in grom komen er eindelijk weer DB’s uit de pijpen, mede dankzij een nieuwe uitlaatlijn en grotere middendemper die aardig resoneert. Ook de 2.5 turbo lijkt beter op adem met een vroegere pick-up en meer top-end hoewel Subaru nauwelijks motorische veranderingen opgeeft. De chrono’s blijven dan ook ongewijzigd met 5,6 naar de 100 en 25,3 over de staande kilometer, terwijl het beste werk zich nog altijd tussen de 3,5 en 6K-grens situeert. Ergo: om de 300pk en 407Nm te ervaren, moet er weer in de zesbak geroerd worden die op zijn beurt soepelder lijkt als voordien. Stuk voor stuk subtiele aanpassingen dus, net als het een facelift betaamt.

rijtestsubaruwrxstisedan7

En dan is er natuurlijk nog de PlayStation-knop die op droog quasi niet te testen valt. Op sneeuw gelukkig wel, en dat levert interessante inzichten op; van nature is de WRX STI namelijk afgesteld om te ondersturen. En dat is in het licht van Subaru’s rallyverleden toch een verrassing. Het is pas wanneer de tuimelschakelaar van het middendifferentieel helemaal naar achteren wijst, dat de spoilerloze kont gaat meesturen. Het enige probleem is dat maagdelijk wit geen goede graadmeter is om rijdynamiek te quoteren (daarvoor varieert de dichtheid van sneeuw teveel), wat ons na een week rondglibberen met een dubbel gevoel opzadelt: de tractie van de asymmetrische vierwielaandrijving is zelfs op sportief zomerrubber ongeëvenaard, maar de extra stabiliteit waar Subaru zo hoog mee oploopt valt in deze omstandigheden nauwelijks te quoteren. En laat dat nu net de troef van deze nieuweling zijn.

rijtestsubaruwrxstisedan8

Voorlopig zit er dus niets anders op dan de viersterrenscore van MY2010 ongemoeid te laten, ook al zijn de kritieken op het zitmeubilair, de rolneiging, stuurprecisie rond de rechtuitstand en gebrek aan motorgeluid aangepakt. Als bij een volgende rendez-vous (in betere weersomstandigheden) blijkt dat de rij-eigenschappen van deze WRX STI ook nog eens transparanter geworden zijn, dan verhogen we de score met plezier tot 4,5 (ster)R(‘)en. Want dat is waar de opmerking ‘te efficiënt voor zijn eigen goed’ op slaat, namelijk een gebrek aan interactie waardoor het lijkt alsof de computers het weggedrag dicteren beter dan jijzelf. Wie weet hebben wij tegen die tijd wel een Lancer Evo X scheefgeslagen, en levert Subaru een likje blauwe verf met gouden wielen om de zaak voor eens en voor altijd uit te klaren.

[Foto’s: Jeroen Peeters & Ken Divjak]

rijtestsubaruwrxstisedan10rijtestsubaruwrxstisedan11
rijtestsubaruwrxstisedan9

SUBARU WRX STI Vierdeurs MY2011

Plus Min
+ Koffer – Micablauwe lak en gouden velgen

Weggecijferd

Motor 2.5 4-cilinder Boxer met turbo
Aandrijving 4×4
Vermogen 300 pk
Koppel 407 Nm
Gewicht 1.503 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 5,6 s
Topsnelheid 247 km/h
Gem. testverbruik (niet gemeten)
Basisprijs 43.995 euro
Fiscale PK 13

Verdict

Share Button

3 Responses

  1. swies says:

    Gaan die verkocht worden als de vroegere STI, of is het model een gelimiteerde opgave?
    Trouwens, mooie foto locatie!

    • Ken Divjak says:

      Dit is zeker geen gelimiteerde oplage,
      maar een (voor België) nieuwe vierdeursvariant.

      De hatchbackversie blijft eveneens gewoon leverbaar en is ook gefacelift.

      Als Integrale-fan in hart en nieren,
      blijft mijn voorkeur trouwens naar die laatste uitgaan!

  2. Ken Divjak says:

    Holy.
    Sh$t.

    subaru_impreza_cabrio_01

    [Via Autoblog.nl]

Leave a Reply