DRIVR

Ferrari 408RM: 4×4-Stamvader van de nieuwe FF

TIP: We hebben er even naar moeten zoeken, maar de 408-foto’s zijn binnen!

Ferrari FF

Wie niet onder een steen leeft, weet inmiddels dat Ferrari enkele dagen geleden de langverwachte opvolger van de 612 Scaglietti voorstelde. De ‘Ferrari Four’ krijgt een gloednieuwe 6.3 V12, die zijn 660 pk’s en 683 Nm via een zeventraps-DCT over de vier wielen verdeelt. In navolging van Lamborghini en Porsche kiest dus ook het Steigerende Paard trazione integrale voor zijn nieuwste topmodel. Maar wist je ook dat dit niet de eerste Fezza met vierwielaandrijving is?

ferrariff1ferrariff2

Die eer gaat immers naar de 408RM uit 1986 – een obscuur concept dat nooit de productie haalde. Misschien heeft dat te maken met de twijfelachtige look, die het midden houdt tussen de afschuwelijke Mondial en de Honda NSX. Afgezien daarvan toonde de 408 Ruote Motrici immers best wel potentieel. Te beginnen met de longitudinaal geplaatste vierliter-V8, die een voor die tijd respectabele 300 pk produceerde. Wellicht niet genoeg om vierwielaandrijving te verantwoorden, en zeker niet om de indrukwekkende cijfers van zijn prille nazaat te evenaren, die in 3,7 seconden aan de honderd staat en blijft doorgaan tot 335 km/h. Maar terwijl de FF de twee ton benadert, bleef het gewicht van de 408RM beperkt tot amper 1141 kg. Ter referentie: dat is minder dan een moderne MINI.

Ferrari 408RM

De bron van die lichtheid was een van de eerste (semi-)monocoques uit geperst aluminium – een ontwikkeling waarin de aluminiumindustrie fel geïnvesteerd had, met het visionaire oog op de komst van het aluminium spaceframe-chassis. Dat van de 408RM woog naar verluidt slechts 80 kg, zowat de helft van een klassiek stalen spaceframe. De markt werd echter niet rijp geacht voor zo veel avant-gardisme (of was het toch dat design?), zodat de 408RM de wiegedood stierf. De twee enige exemplaren die ooit gebouwd werden, zijn nog steeds te bezichtigen in de Galleria Ferrari in Maranello.

[Met dank aan Autocar-auteur Steve Cropley voor de inspiratie]

Share Button

4 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Even moeten zoeken, maar dan toch een set officiële foto’s van de 408 opgediept:

    ferrari408a

    ferrari408b

    ferrari408c

    ferrari408d

    ferrari408e

    En die vergelijking met de Honda NSX is absoluut niet uit de lucht:

    ferrari408fferrari408g

  2. Milly says:

    Toen ik die eerste foto zag van de FF dacht ik ‘kijk daar een nieuwe BMW M Coupé’

  3. Pieter Ameye says:

    Over een off-day gesproken op de designafdeling in 1986…

    De FF (hadden ze nu echt geen inspiratie?) ziet er gelukkig een pak beter uit. Alleen jammer van de Peugeot-sized koplampen.

  4. (db) says:

    Euh, is die achterruit een voorruit van een Saab 900 classic? 😉

Leave a Reply