DRIVR

Aston Martin begaat Reclameblunder met Kortfilm

Of ze er bij Aston Martin een exemplaar meer door verkopen, dat durf ik te betwijfelen. Bolides in deze côté van het autolandschap hebben immers allerminst behoefte aan gelikte reclamecampagnes – of worden althans verwacht zichzelf te verkopen. Want uiteindelijk draait het om het volgende: geassocieerd worden met de juiste personen en dito producten. Waar dat vroeger door icons of cool genre Steve McQueen, James Dean en Sean ‘007’ Connery himself gebeurde, wordt er tegenwoordig graag uit het Web 2.0-vaatje getapt. In het geval van de vierdeurs Rapide met een bittere nasmaak…

aston-rapide-film

In het driedelig ‘True Power Should Be Shared’ zien we vier acteurs een hun bedenkelijke poging om het abstracte gegeven ‘tijd’ met de Rapide te transporteren… Dat doen ze in een omgeving van onvervalste product placement, een archieslecht gesynchroniseerde V12-soundtrack en een verhaallijn met al de sérieux van Silvio Berlusconi. Chris Harris wist er het volgende over te vertellen: “By the standards of a brand lacking heritage and struggling to assert itself in the marketplace, this would perhaps represent a misguided attempt at adding a slice of cool to a car that isn’t selling. But for the manufacturer that already supplies 007’s wheels, it’s little short of a tragedy.” En hij gaat verder: “Aston has in recent years exemplified the study of aspirational cool; these vids undo much of that hard work. Delivering ‘time’ in a Rapide. Are we to assume this is a metaphor for delivering shite on the internet?” Harde woorden, maar wat ons betreft geheel op zijn plaats. Oordeel zelf:

En bekijk Deel 2 zonodig elders, want wij bezoedelen onze pagina’s er niet verder mee…

Share Button

12 Responses

  1. BART! says:

    Ik heb deze video geprobeerd te bekijken maar ben na een kleine anderhalve minuut al gestopt omdat het inderdaad bar slecht is en totaal niet boeit.

    Keur ik het af: ja.
    Slechte zet van AM: ja.
    Koop ik er een AM minder om (lees: begeer ik AM minder): Nee.

    • Ken Divjak says:

      Als ik je laatste zin…

      “Koop ik er een AM minder om (lees: begeer ik AM minder): Nee

      … een Facebook-achtige thumbs up kon geven, dan zou ik het meteen doen.

      Nagel op de kop.

    • Stijn says:

      Dat gaat gelden voor iedereen, ik moest tervoren al geen AM hebben en nu nog niet.

      Heb persoonlijk nooit een echte band met AM gehad. De DB5 was mooi, maar een E-type mooier (en véél minder prijzig). In die tijd maakten ook Ferrari en Lamborghini mooier spul. In de jaren ’70-’80-’90 ging het dan helemaal bergaf. De DB7 betekende de heropleving. De DB7 Vantage met V12 onderbouwde de mooie looks. Dat de V12 van origine niet bepaald exotisch is kan me weinig bommen, wat me wel stoort is dat een V12 historisch helemaal niet hoort bij een AM. Deze motor is er puur gekomen om op gelijke hoogte te zitten met de Italiaanse concurrentie. De Vanquish was een teleurstelling, te dik en opgeblazen van uiterlijk met reuzachtige onsierlijke en Amerikaans ogende achterlichten, een te hoog prijskaartje (zeker ivm de bijna even snelle DB7 Vantage die eigenlijk een beetje een koopje was, een 550 concurrent voor 360 Modena geld) en toch wat tegenvallende prestaties en teleurstellende materialen in het interieur. De DB9 timmerde verder aan de weg ingeslagen door de DB7. Elegant was/is deze zeker. Alleen iets te strak van vormgeving en details zoals de koplampen die proportioneel wat te groot zijn. De V8 Vantage was een verademing, dezelfde looks als de DB9 op een kleinere koets werkten. De lichtunits vooraan hebben nu een goed formaat en de wielkasten zijn duidelijker geaccentueerd. Alleen laten toch nog steeds weinig mensen de haast perfecte 911 (een wagen voor woon-werkverkeer, de (kleine) kinderen naar het school te brengen, circuitdagen, vakantie doorheen Europa en eentje die ook niet uit de toon valt in Monaco of Knokke) voor de V8 staan. En dan zit je met je V8 van Jaguar-origine wat je weer doet denken tiens die XK(R) is ook geen lelijke wagen en wat was de prijs van die alweer? Om nog maar te zwijgen van de “Beauty, Power, Soul” die verschijnt bij het starten van een Aston (ook V8), percies of de wagen iets te bewijzen heeft. Een 911 schreeuwt dit ook uit bij het omdraaien van de contactsleutel (‘soul’ wordt dan al duidelijk met de contact dat links zit) maar heeft geen nood om dit ergens te adverteren. De DBS is een verbetering ten opzichte van de DB9 maar laat zich duur betalen. En over de Rapide kan ik kort zijn, wéér die DB9 looks alleen nog eens verder uitvergroot. Op foto valt het mee maar in real life komt het toch allemaal wat reuzachtig over.

      In het kort, ik heb veel respect voor wat Ulrich Bez met AM (met beperkte middelen) heeft gedaan. Alleen ontbreken er nog steeds elementen om er iets heel goeds of zelfs heel bijzonders van te maken. Dit deed hij bij Porsche met de 993 toch nog beter. Maar daar had hij natuurlijk een sterke basis, 964 en 959 hadden de 911 goede bouwstenen gegeven, en een geschiedenis waar een duidelijk rode draad doorloopt en waar je op kan terugvallen. Bij AM is het toch steeds ‘roeien met de riemen die men heeft’ geweest en wisselde men toch erg vaak het geweer van schouder.

      • Pieter Ameye says:

        Ik ben dan ook benieuwd naar hoe de volgende generatie er zal uitzien. De One-77 is in dat opzicht geen echte voorbode van wat komen zal (hoop ik althans).
        Komt erbij dat het geen sinecure is om de huidige line-up qua ontwerp te overtreffen. Getuige de wel erg voorzichtige aanpak van bij de Rapide(?).

        • Stijn says:

          Dat denk ik ook ja. Het zal een evenwichtsoefening worden om de huidige klanten niet tegen de borst te stoten en terwijl toch een nieuwe wind doorheen het gamma te laten waaien.

  2. Was er geen budget voor een hippe regisseur? Waren alle goede scriptschrijvers bezet? Renden alle goede acteurs weg na het lezen van het slappe script?
    Wat een afknapper. Haalt bij lange na het niveau van de BMW shortfilms niet, wat jammer is, omdat die toch wel een bepaald verwachtingspatroon gecreëerd hebben.
    Dit kan beter, Aston Martin!

  3. puhpuh says:

    Leuk geschreven artikel, ik deel je mening volledig. Met stijgende verbijstering heb ik de trilogie gevolgd, constant hopend op enige verbetering die er helaas niet kwam. Bij het zien van de ontknoping was ik met stomheid geslagen!!
    The Aston Martin Rapide lost (quite) a bit of its cool …

    Voor de durvers, hier zijn de delen 2 & 3:

  4. Niels says:

    Ook via de Sniff Petrol-twitter ontdekt :-)? Hilarische commentaar daar:

    “You know that Aston Rapide promo? There’s now a ‘making of’. Which is strange since I think most adults know how shit is made.”

  5. Ken Divjak says:

    Harris is trouwens goed op weg om de nieuwe Clarkson te worden…

    http://twitter.com/harrismonkey/status/30555947650781184

  6. Levi says:

    Doet mij qua script en acteerprestaties eerder denken aan een vlug in elkaar gestoken eindwerk van een middelmatig student film.

Leave a Reply