DRIVR

Column: Wie echt wil rijden, betaalt voortaan Extra

Voor alle duidelijkheid: dit is geen bericht over een zoveelste belastingsverhoging of almaar stijgende circuitprijzen, maar over een truukje dat vooral Duitse merken beginnen toepassen – namelijk extra aanrekenen voor opties die hun producten scherper doen sturen. En dan heb ik het niet over aparte versies die de ‘R’ toevoegen aan de ‘S’, maar over dure opties die het verschil maken tussen a damp rag en damp trousers

audia6

Danig gefascineerd ben ik de afgelopen maanden zoveel mogelijk rijtests van nieuwe Audi’s & BMW’s gaan onderzoeken naar ophangingsinfo om uit te dokteren waarom ze in de ene test prima presteren, en in de andere quasi afgaan. Of het aan het analoge mannetje in de bestuurdersstoel ligt? Nauwelijks. Eerder aan de bijna ondoorgrondelijke combinaties van dempers, veren, antirolstangen en alomtegenwoordige computers die de norm geworden zijn in het premiumsegment. Of anders: de standaard setup volstaat volgens München & Ingolstadt voor 80% van de kopers, zij die beter weten/willen moeten maar bijbetalen.

bmw5reeks

Om te bewijzen dat deze verkoopsstrategie niet aan mijn samenzweringbrein ontspruit, heb ik de hulp van EVO Magazine ingeroepen. Hun antwoord? “It would seem that you need to spec the optional £965 adaptive dampers, and possibly add an extra £1255 for the adaptive anti-roll bars too, to make the 5-Series drive as you would wish.” Met als gevolg dat de standaard 530d op stalen veren nauwelijks tweeënhalf sterren krijgt terwijl de versie mét (die gemakkelijk 2.500€ duurder is) wel naar behoren presteert. Idem voor de nieuwste Audi A6 die volgens Autocar zelfs als 3.0TDI S-Line niet scoort zonder dure luchtvering: “You shouldn’t buy this particular model, but don’t discount other examples – air springs may well answer many of our criticisms of this car’s ride”. De prijs daarvan? Pakweg 2.300€. ‘Nough said.

Share Button

7 Responses

  1. swies says:

    Zouden de goedkoopste versies bedoeld zijn voor de Fleet markt? Ik kan mij moeilijk inbeelden dat bedrijven een scherp sturende BMW als een prioriteit zien. De goedkopere versies zouden dan meer mogelijkheden bieden om meer uit te geven aan luxe.
    Geen idee of dit klopt, ik heb er geen onderzoek naar gedaan of zoiets. Maar als we de markt logica volgen zijn BMW’s en Audi’s voor een groot deel een status symbool…

    • Ken Divjak says:

      Zonder de macht van de leaselobby te onderschatten, lijkt me dit gewoon een uitbreiding van de waanzinnige optiepolitiek die de Duitsers al een tijdje voeren.

      Dat en het feit dat 80% van de kopers inderdaad niet voelt of er nu actieve antirolstangen dan wel passieve rollatoren onder de assen zitten…

      Dat die tactiek bij andere merken soms averechts werkt, bewijzen de Opel Astra (die veel strakker stuurt zonder FlexRide) en de Citroën C5 (die beter doet zonder hydropneumatische vering).

      Altijd eerst DRIVR lezen dus;)

  2. Niels says:

    Zie ook de dubbele wishbone op de Peugeot 508 en de hydrauliek van de Citroën C5.

  3. Ken Divjak says:

    Goed punt, Niels – de wereld even op zijn kop:

  4. Jke says:

    Geen truukjes of verkoopstrategie, sommige mensen hebben nu eenmaal andere prioriteiten.
    Ik zie het bijna dagelijks, mensen die hun wagen binnenbrengen of er niet meer mee willen rijden voor -in hun ogen- ondraaglijke problemen. Zoals “de Blackberry wordt niet dagelijks gesynchroniseerd maar wekelijks” of “de automatisch ruitenwisser gaat om de drie maand een keer als het droog is”, terwijl ze rondrijden met een knoert van een buil op hun banden of met ijzer-op-ijzer remmen. Zulk raar volk maakt het echt niet uit wat voor onderstel een wagen heeft, zolang die “bling-bling” velgen maar aan de kas vasthangen.
    Waarom zouden zij meer betalen aan techniek waarvan ze nog niet weten waarom en waar ergens het op de wagen hangt? Goed dat ze de keuze gelaten wordt…

  5. Pieter Ameye says:

    Geen hydraulische stuurservo’s meer, X5/6 M modellen, geblazen M modellen, een standaard blok in de 1 M Coupé, Hofmeister-knik die verdwijnen zal, voorwielaandrijving, etc

    De zichzelf verklaarde Ultimate Driving Machine lapt tegenwoordig veel (zo niet alles) aan zijn laars.

  6. Benny Herdewyn says:

    Het verhaal van de kip of het ei: vraagt de consument deze evolutie of krijgt hij ze ingelepeld? En is overengineering niet eigen aan het menselijk brein, dat alles steeds beter, sneller en complexer wil maken? De auto is misschien wel het archetype van deze discutabele evolutieladder…
    Autorijden zal voor onze nakomelingen (jammergenoeg) anders zijn dan voor ons en onze ouders. Rijplezier zal zich eerder vertalen in gadgets en pop-up screens dan in stuurgevoel en feedback van het chassis. De topmerken liepen in het verleden altijd al voorop met andere zaken en dat zal deze keer niet anders zijn. De vraag rest alleen of het zo’n eervolle vermelding verdient om te kunnen uitpakken met 100 settings, 5 infoschermen en 8 versnellingen.
    Het laat de analoge Drivr alleszins een beetje op z’n honger zitten. Wat betreft BMW vind ik het bedenkelijk dat een E28,34,39,60 een mooi sportief/comfortabel compromis konden bieden met 1 setting terwijl de huidige 5 eigenlijk een zachte limousine is geworden die je door veel centen terug kan ‘downtunen’ tot het oude recept. Vroeger had je de keuze voor een goed sportonderstel en een echt LSD en daarmee was de kous af.
    Dubbele driehoeken, ‘velcrogrip’ en massagestoelen zijn niet strikt noodzakelijk voor freude am fahren, feedback en respect voor de slogan des te meer…

Leave a Reply