DRIVR

Kort Getest: Suzuki Swift 1.2 SZ4 (2010)

SPECIFICATIE

In advertenties spreekt Suzuki zonder verpinken van de ‘New Swift’, maar daar is op het eerste gezicht weinig van te merken. Het uiterlijk blijft, hoewel aangepast aan de huidige mode, duidelijk gebaseerd op dat van de MINI. En dat blijft hoegenaamd geen straf. Laten we het dus maar houden op een subtiele facelift met ingrijpende onderhuidse wijzigingen. Zoals de kleine 1.2 met 94 pk, voorlopig de enige beschikbare motorisatie. Maar de Swift is tijdens zijn opfriskuur ook gegroeid – zowel letterlijk als figuurlijk.

Suzuki Swift

RIJGEDRAG

Bij een quasi gelijke hoogte en breedte kwam er in de lengte 9 cm bij. Vijf daarvan gingen naar de wielbasis, waarbij vooral de zitruimte achterin wel vaart. En, in combinatie met stuggere veren achteraan en een stijvere maar lichtere koets, ook de rijstabiliteit. Het weggedrag is dus volwassener geworden, maar vergis je niet: met vier wielen op de hoeken en een aangenaam direct stuur blijft de Swift wendbaar als een huisvlieg. Alleen bij (overdreven?) enthousiast bochtenwerk merk je dat de ophanging toch vooral is afgesteld met rijcomfort eerder dan -dynamiek in het achterhoofd.

Suzuki Swift

VERLEIDINGSKRACHT

De nieuwe 1.2 haalt een normverbruik van 5 l/100km en een bijhorende CO2-uitstoot van 116 g/km. Ronduit indrukwekkend voor een benzinemotor, maar helaas net te hoog om aanspraak te maken op een ecopremie. Gelukkig is de Swift sowieso al een prijskraker, al merk je dat ook aan het sobere maar functionele interieur overladen met harde plastics, en de constante aanwezigheid van rol- en windgeluiden. Een grotere potentiële deal breaker is echter de weerslag van die groene motor op de prestaties: 0 tot 100 km/h in 12,3 seconden maakt dit een van de traagste auto’s die ooit op DRIVR getest zijn. Dat betekent dat je het het atmoblokje continu moet uitwringen als een vod om ook maar ergens te geraken, want pas boven de 3500 toeren is er enigszins sprake van trekkracht. Maar ironisch genoeg is dat precies de charme. Het geeft je de mogelijkheid om binnen de wettelijke limieten quasi permanent de begrenzer op te zoeken, iets wat zelfs in een hot hatch tegenwoordig niet meer lukt. Voor dit budget lijkt de Swift 1.2 dus de ideale funauto, al wachten DRIVRs beter op de strakkere en krachtigere – maar eveneens atmosferische – Swift Sport, die waarschijnlijk volgend jaar vernieuwd wordt.

Suzuki Swift

SUZUKI SWIFT 5d. 1.2

Plus Min
+ Underpowered atmo-charme Underpowered atmo-prestaties

Weggecijferd

Motor 1.2 4-in-lijn
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 94 pk
Koppel 118 Nm
Gewicht 1020 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 12,3 s
Topsnelheid 165 km/h
Gem. normverbruik 5 l/100 km
CO2-uitstoot 116 g/km
Prijs 11.799 euro
Fiscale PK 7

Verdict

8 op 10

Share Button

9 Responses

  1. dieter says:

    Het “vorige” model vond is wel mooier, meer puur.

    Desondanks zijn de opmerkingen over het 1.2-torretje in de test erg onterecht.
    Voor een 1.2 mogen (vooral het) vermogen, koppel als prestaties er zeer zeker zijn!
    Zet deze wagen langs een Dacia Sandero met eenzelfde motor en je zult merken dat de Sandero echt “gáááááp” is…!

    • Pieter Fret says:

      Het hangt er allemaal van af wat je referentiepunt is. Als je vergelijkt met een Dacia Sandero 1.2 – een van de traagste wagens op de markt – dan zal de Swift wellicht niet meer zo langzaam lijken. Maar bekijk je de objectieve cijfers, dan kan je niet anders dan concluderen dat 12,3 naar de honderd niet bepaald snel is. Is dat erg? Nee, dat beargumenteer ik dan ook in de tekst.

      En inderdaad, er is geen twijfel over dat 94 pk uit een atmosferische 1.2 indrukwekkend is. Maar ‘indrukwekkend voor een 1.2’ betekent nog niet indrukwekkend tout court. En dat wil op zijn beurt dan weer niet zeggen dat het geen amusant motortje is. 😉

      • dieter says:

        Mi is het referentiepunt: een 1.2 en een basisprijs rond 10. – 12.000€ en daarin kan je niet veel echt “indrukwekkend tour court” materiaal vinden (tenzij 2ehands spul)…

        En laten we wel wezen: de mensen die in deze categorie shoppen, die liggen welbepaald niet wakker van een sprintje.
        En in de binnenstad en op secundaire wegen is een sprint tot 100 niet prioritair, maar kan zo’n wagentje desondanks in kleine sprintjes tot pakweg 60-70 wél een veel snellere wagen wel even laten schrikken hoor! ;o)

  2. Ken Divjak says:

    Jaja, het tweede kleintje dat een grotere smile op onze tronie tovert dan menig (zelfverklaard) sportmodel – zo hebben we ze graag!

    Hier is dat andere trouwens:

    http://drivr.be/2010/10/18/kort-getest-audi-a1-12tfsi/

  3. BertR. says:

    Ik heb mij op een zaterdag in november 2010 eens mogen vermaken met enkele auto’s te testen voor de VAB verkiezing voor de gezinswagen van het jaar 2011. Van de 12 of 13 auto’s waar ik toen mee heb gereden was de Swift een van de slechtste. De Ford Ka bvb. had een veel leuker, speelser weggedrag. Zelfs de Skoda Fabia Combi 1.2 TDI was veel toffer om mee te rijden. En ik heb toen niet als een bejaarde gereden. Ik vind die 4 R’en enorm overdreven.
    Ik vind trouwens ook dat de oude Swift er beter uit zag. Maar ik zie nog steeds geen visuele link met een Mini.

  4. Ken Divjak says:

    Eindelijk nog eens wat controverse!

    Alles respect voor je mening Bert,
    maar de consensus is dat de Swift SZ4 2010 prima presteert:

    CAR Magazine: “In boxing terms, the new Swift has all the credentials to be a pound-for-pound champion. This is a gutsy little street-fighter with plenty of panache.”

    AUTOCAR: “This car has a game chassis that encourages brisk driving. Its mix of strong grip, good chassis balance, confident body control and excellent brakes makes a decent little entertainer of the Swift.”

    Ja zelfs TIFF NEEDELL was fan toen hij de vorige aan een ShooOut onderwierp:

    Toch nog eens mee rijden, medunkt – of hadden ze een dieseltje voor je klaargezet?

  5. dieter says:

    DIESEL?!
    Volgens mij biedt Suzuki in de vernieuwde Swift enkel de 1.2 benzine aan…

    • Ken Divjak says:

      Klopt voor België, maar bijvoorbeeld Duitsland heeft ook nog:

      – een 1.3 diesel
      – 1.2 automaat
      – en een 1.2 4×4

      Je weet nooit wat voor versie de VAB op de kop getikt had;)
      (maar dat zal inderdaad wel een 1.2 benzine geweest zijn)

  6. Pieter Fret says:

    Er zijn meer details bekend over de nieuwe Swift Sport, die volgende maand als ‘S-Concept’ wordt voorgesteld in Genève.

    Swift Sport

    Zoals collega Ken al aangaf, krijgt die een upgrade van de huidige atmo-1.6 onder de motorkap. Ook het chassis wordt getweakt en de ophanging verlaagd met het oog op rijdynamiek. Uiterlijk krijgt de Swift Sport een nieuwe bodykit, inclusief dakspoiler, voorbumper, splitter en zijschorten, plus specifieke lichtmetalen velgen.

Leave a Reply