DRIVR

Column: Smogalarm & Kuddegeest

Zeven uur. De wekker wekt mij, de nieuwslezer leest het nieuws en de verkeersinfo informeert over het verkeer. Dusver wijst alles op een doodnormale weekdagochtend. Tot mij gemeld wordt dat “vandaag op de meeste snelwegen in Vlaanderen het smogalarm van kracht is”. Het bericht wordt, voor het geval ik het in mijn hoofd zou halen dat vriendelijke gebod aan mijn laars te lappen, meteen gevolgd door de waarschuwing dat “de politie extra snelheidscontroles heeft aangekondigd”. Ninety it is, then.

smog2_500

Richting werk weinig last gehad van de opgelegde beperking – de maximale snelheid ligt tijdens de ochtendspits sowieso zelden boven de 90 km/h. ‘s Avonds, wanneer het werkvolk traditioneel wat gespreider huiswaarts sijpelt, volgt de echte test. Ik besluit mij erover te zetten hoe traag negentig aanvoelt op een viervakssnelweg en stel de cruise control in op ‘net iets te veel’. Net als 95 procent van het overige verkeer, dat zich tot mijn verbazing strikter aan de snelheidlimiet lijkt te houden dan wanneer die 30 km/h hoger ligt. Of zou dat iets met die flitswaarschuwing van vanmorgen te maken hebben?

Aan de overtuiging van het nut van de smogregel ligt het in ieder geval niet, als we de getuigenissen in het nieuws mogen geloven. Blijkbaar staan veel mensen – al dan niet terecht – kritisch tegenover de uitstootbeperking die te halen valt door trager te rijden. Dat ze zich er toch aan houden, lijkt veel te maken hebben met een groepsmentaliteit. Kom je op een snelweg terecht waar iedereen braaf de aanduidingen op de smogborden opvolgt, dan ben je niet meteen geneigd als enige 120 te gaan rijden.

Mijn punt wordt perfect geïllustreerd wanneer een politiewagen in mijn spiegel opdoemt. Zonder sirene of zwaailichten en dus niet op een prioritaire opdracht, rijdt de oude Seat – wellicht toebehorend aan een gemeentelijke politiedienst – iedereen voorbij alsof de smogregel niet op hem van toepassing is. Iemand duikt aarzelend in zijn zog, want “als de politie het mag, dan ik toch ook?”. Al snel volgen nog enkele durvers, en voor ik het weet lijkt iedereen rondom mij plots weer 120 te rijden. Tot ze verderop op een tragere kolonne stuiten en meteen over drie baanvakken beginnen te bumperkleven.

Wanneer ze doorbroken wordt, blijkt de fragiele groepsmentaliteit dus ook in de andere richting te werken. Ik bekijk het vanop een afstand, ervan uitgaande dat ze het zich wel zullen beklagen wanneer ze hun flitsboete in de bus vinden. Terwijl ik hoofdschuddend de afrit neem, vraag ik mij af of mijnheer de agent de zijne ook gaat betalen.

Share Button

14 Responses

  1. Pieter says:

    Ik rijd met een wagen die weinig uitstoot. Ik vind dat ik sneller mag dan iemand die veel uitstoot. Toch?

  2. Uw Moeder says:

    Ik twitterde daarstraks ook al zoiets. “persoonlijke maximum smogalarmsnelheid afhankelijk van hoe vervuilend uw auto is, zou dat niks zijn?”
    http://twitter.com/appelogen/status/32402902089732096

  3. Ken Divjak says:

    En Toyota stelt zelfs in een persbericht voor om benzines normaal te laten rijden terwijl de fijn stof-producerende diesels trager moeten.

    Begin maar eens…

    • FrX says:

      Dan kan je zelfs zo ver gaan om Hybrides toe te laten op busstroken..

    • Mee says:

      Als benzinerijder doet dat in ieder geval wel pijn. Al die diesels met hun goedkopere (dank u staat!) en zuinigere brandstof zorgen er toch weer mooi voor dat ik met mijn “propere” uitlaat ‘mooi’ 90 mag rijden… wraakroepend vind ik het!

  4. ElmoTheElk says:

    Politieagenten hebben, in Nederland tenminste, tijdens dienst gewoon ontheffing en mogen dus verkeersregels ‘negeren’. (Of je het daar mee eens bent is een andere vraag.)

    • Pieter Fret says:

      In Nederland is dat inderdaad zo; in België worden voor zover ik weet alleen wagens met ingeschakelde zwaailichten als ‘prioritair voertuig’ beschouwd.

    • Pieter Fret says:

      Onze huistipgever wees ons intussen op dit handige document: http://www.elfri.be/prioritair-voertuig

      M.a.w.: Zwaailichten zijn verplicht bij prioritaire opdrachten. Wanneer een politiewagen geflitst wordt zonder (op de foto zichtbaar) ingeschakeld zwaailicht, moet de korpschef aantonen of de overtreding al dan niet gepleegd werd tijdens een prioritaire opdracht.

      Ergo: de agent in bovenvermelde situatie was naar alle waarschijnlijkheid in fout. Of zo’n gevallen in de praktijk ooit beboet worden, is natuurlijk nog een andere zaak…

  5. VishnuSixDix says:

    Kuddegeest? Ik heb lak aan die KUTregel die nergens goed voor is. Maar het probleem is dat ze negeren me handenvol geld kost. Geld dat ik beter in 2 a 4 extra volle benzinetanken steek.

  6. lexus is300 says:

    reed maandag ook op de e314 ,dag voordien geen nieuws gezien, ik dacht wtf het is juist zondag met al die zondagsrijders, ik hield het niet meer dus maar langs rechts passeren tegen 120 a 130, toen volgde er mij ook een paar andere auto s, is idd kutregel die niets uithaald, beter overal de chauffage een paar graden minder zetten lijkt me meer uit te halen

  7. Thibaut says:

    Wat ik niet snap, is dat vrachtwagens gewoon 90 mogen blijven rijden.

    • Ken Divjak says:

      Dat zou met de ‘doorstroming’ te maken hebben aldus het verkeerscentrum,
      en het risico op nog meer files als vrachtwagens 70 gaan rijden.

      Ik zie het verschil in ieder geval niet met 90/120…

      • Kristof says:

        Ik geloof wel dat die gelijkschakeling van de snelheid voor vrachtwagens en personenwagens voor een vlottere doorstroming zorgt. Ik heb er ook absoluut geen probleem mee om 90 km/u te rijden als ik daar paradoxaal genoeg 10 minuten sneller op kantoor mee sta (lees: 10 minuten langer door kan slapen). 🙂

Leave a Reply